حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اینتل پردازنده نسل 13 خود با نام Raptor Lake را رسما معرفی کرد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اینتل، پردازشگرها

پس از هفته‌ها انتشار تیزر و افشاگری، اینتل بالاخره امروز پردازنده های نسل 13 خود با نام Raptor Lake را رسما معرفی کرد. پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهم اینتل در تاریخ 20 اکتبر به‌صورت رسمی عرضه می‌شوند که رهبری آن را پرچمدار Core i9-13900K با قیمت 589 دلار هدایت می‌کند. با وجود هشدار اینتل در مورد افزایش قیمت، این مدل همان قیمت پرچمدار قبلی 12900K اینتل را داراست.

پردازنده نسل 13 Raptor Lake اینتل

خوشبختانه، عرضه واقعی تراشه‌های جدید پس از عرضه سری Ryzen 7000 AMD به بازار خیلی طول نخواهد کشید. قیمت سری جدید از حدود 300 دلار شروع می‌شود و می‌توان آن‌ها را از 20 اکتبر خریداری کرد. هر شش CPU اولیه آنلاک هستند، با هسته‌های P، هسته‌های E و گرافیک قابل اورکلاک در صورت تمایل. همچنین SKUهای KF موجود به‌دلیل نداشتن گرافیک یکپارچه کمی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

پردازنده نسل 13 Raptor Lake اینتل

پردازنده نسل 13 Raptor Lake اینتل

افرادی که قبلاً یک سیستم نسل دوازدهم اینتل دارند و در حال بررسی ارتقاء هستند نیز خوش‌شانس هستند. نه‌تنها نسل سیزدهم از همان سوکت استفاده می‌کند و از چیپست Z690 و همچنین Z790 جدید پشتیبانی می‌کند، بلکه تأیید شده است که رم DDR4 نیز کمی بیشتر باقی می‌ماند. نسل سیزدهم از DDR4-3200 و همچنین DDR5-5600 پشتیبانی می‌کند. بنابراین رم و خنک‌کننده‌های موجود شما می‌توانند به نسل جدید نیز منتقل شوند.

«پردازنده‌های دسکتاپ Core نسل سیزدهم اینتل که بر اساس یک فرآیند بالغ اینتل 7 و معماری ترکیبی عملکرد x86 ساخته شده‌اند، عملکرد سیستم را بهتر می‌کنند. این ارتقا شامل تا 15 درصد عملکرد بهتر تک‌رشته‌ای و تا 41 درصد عملکرد بهتر چندرشته‌ای است.»

نسل سیزدهم بر اساس یک نسخه ارتقا یافته از فرآیند اینتل 7 ساخته شده است که قبلاً در نسل دوازدهم استفاده می‌شد؛ اما همچنین با بهره‌وری انرژی بهتر، با عملکردی مشابه با نسل دوازدهم در مصرف انرژی. تعداد هسته‌ها در مقایسه با نسل دوازدهم نیز افزایش یافته است و درمجموع تا 24 هسته دارد و هر SKU نسبت به نسل قبلی خود دو برابر تعداد هسته‌های E (هسته‌های کارآمد) بیشتری دارد. رشته‌ها از 20 در Core i5 تا 32 در Core i9 متغیر است. نسل سیزدهم همچنین شاهد دو برابر شدن حافظه کش L2 و افزایش کش L3 نسبت به نسل دوازدهم است.

بدون هیچ سخت‌افزاری برای آزمایش، ما فقط داده‌های عملکرد خود اینتل را دراختیار داریم که با دقت انتخاب شده‌اند. در زمینه بازی، اینتل ادعا می‌کند که نرخ فریم متوسط ​​تا 58 درصد بهتر از Core i9-13900K در مقایسه با Ryzen 9 5950X است و پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به Core i9-12900K در بازی‌هایی مانند Marvel’s Spider-Man Remastered دارد.

پردازنده های دسکتاپ نسل سیزدهم اینتل در کنار مادربردهای Z790 از 20 اکتبر عرضه خواهند شد. اینتل می‌گوید که جزئیات بیشتری را در مورد بقیه پردازنده‌های نسل سیزدهم در آینده به اشتراک خواهد گذاشت.

نظر شما درباره پردازنده نسل 13 اینتل Raptor Lake چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی