حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آمار فروش تراشه های موبایل در بازار چین؛مدیاتک در صدر و رقبا به دنبال مدیاتک

بازار تراشه‌های موبایل در چین یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهان است که فروش هر گوشی هوشمند در آن بیانگر موفقیت سازنده تراشه آن است. اخیرا آمار فروش تراشه های موبایل در بازار چین منتشر شده است که نشان ‌می‌دهد مدیاتک در صدر جدول است و سایر رقبا به دنبال مدیاتک هستند. با ترنجی همراه باشید.

آمار فروش تراشه های موبایل در بازار چین چگونه است؟!

اوایل امروز، یک شرکت تحقیقاتی بازار به نام CINNO Research، وضعیت فروش بازار گوشی‌های هوشمند چینی را در ماه می امسال منتشر کرد. نکته خاص این گزارش آن است که بر اساس ارائه آماری از فروش پردازنده‌های تلفن همراه یا چیپست‌ها ارائه شده است. در مجموع، حجم تولید و عرضه شرکت‌های چینی تولید تراشه برای گوشی‌های هوشمند در ماه می حدود ۱۹.۱۲ میلیون واحد بوده است.

این یک بهبود خوب نسبت به ماه گذشته با افزایش ۸.۶ درصدی است. با این حال، نسبت به سال گذشته، این آمار هنوز هم حدود ۱۹.۷ درصد با وضعیت تعادل فاصله دارد. از نظر برندها، مدیاتک ۸.۴ میلیون تراشه موبایل را روانه بازار کرده است که با این اوصاف در رتبه اول این صنعت قرار می‌گیرد. این سازنده تراشه تایوانی، افزایش ۱۵ درصدی تولید خود نسبت به ماه گذشته و کاهش سالانه حدود ۳.۳ درصدی را ثبت کرده است.

آمار فروش تراشه های موبایل در بازار چین

 

کوالکام با ۶.۵ میلیون واحد در جایگاه دوم قرار گرفته است که نسبت به ماه قبل ۴.۱ درصد افزایش داشته و نسبت به سال قبل نیز ۱۶ درصد کاهش به همراه خود نشان می‌دهد. در جایگاه‌های سوم تا پنجم نیز به ترتیب اپل، UNISOC و HiSilicon قرار دارند. تراشه‌های UNISOC Tiger عمدتا تراشه‌های سطح ابتدایی و در بهترین حالت میان‌رده هستند که عمدتا در تلفن‌های هوشمند چینی ظاهر می‌شوند. با توجه به اینکه تعداد زیادی تراشه ساز در سطح جهان وجود ندارد، UNISOC در لیست پنج شرکت برتر قرار دارد.

وضعیت بازار جهانی تراشه‌های موبایل به این زودی تغییری نخواهد داشت

همانطور که می‌بینیم، حجم تولید تراشه‌های HiSilicon در این ماه کمتر از ۴۰۰.۰۰۰ واحد بوده است که نسبت به سال قبل، ۸۱.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. رتبه این شرکت نیز حالا به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. البته این وضعیت به دلیل ممنوعیت هواوی است و قاعدتا جای تعجب ندارد. این شرکت به دلیل ممنوعیت استفاده از فناوری‌های آمریکایی دیگر نمی‌تواند تراشه‌های HiSilicon خود را تولید یا ارتقا دهد.

با این حال، این شرکت به آرامی در حال غلبه بر محدودیت‌ها است و در سال‌های آینده ممکن است فعالیت عادی خود را از سر گیرد. اپل نیز به دلیل عدم حضور هواوی، نفوذ بیشتری در بازار گوشی‌های هوشمند چین پیدا کرده است. با این حال، اپل نمی‌خواهد دیگر تولیدکنندگان چینی را بدیهی بگیرد. IDC گزارشی از سهم بازار گوشی‌های هوشمند در بخش قیمتی بالای ۶۰۰ دلار در نیمه اول سال ۲۰۲۰ منتشر کرده بود.

در میان گوشی‌های هوشمند بیش از ۶۰۰ دلار، هواوی با ۴۴.۱ درصد در رتبه اول و اپل با ۴۴ درصد در رتبه دوم قرار داشتند. در سه ماهه اول سال جاری، IDC اطلاعاتی را در مورد سهم بازار چین در محدوده قیمتی بالای ۵۵۰ دلار منتشر کرده است که نشان می‌دهد اپل با سهم ۵۶.۹ درصدی از بازار، در رتبه اول قرار دارد. هواوی همچنان در رتبه دوم قرار دارد اما سهم آن به ۲۳.۶ درصد کاهش یافته است.

آمار فروش تراشه های موبایل در بازار چین

البته لازم به ذکر است که با توجه به این بازه قیمتی، در بازار تراشه گوشی‌های هوشمند پیشرفته بیش از ۴۰۰۰ یوان (معادل ۵۹۵ دلار)، اپل حدود ۷۱.۱ درصد بازار را به خود اختصاص داده است که نسبت به سال گذشته حدود ۸ درصد افزایش داشته است. برای تراشه گوشی‌های هوشمند سطح پایه با قیمت ۲۰۰۰ یوان (معادل ۲۹۷ دلار)، مدیاتک حدود ۷۰.۹ درصد در ماه می را به خود اختصاص داده است.

این آژانس با انتظار برای نیمه دوم سال، معتقد است که بازار در مرحله تعدیل است. علاوه بر این، همچنین معتقد است که هیچ بهبود اساسی یا قابل توجهی وجود نخواهد داشت. بدین منظور، هیچ تغییر قابل توجهی در بازار گوشی‌های هوشمند رخ نمی‌دهد.

شرایط پاندمی کرونا بر این بازار تاثیر زیادی گذاشته است

رشد اقتصاد جهانی به واسطه شیوع کرونا کند شده و تمایل به سرمایه گذاری نیز کاهش یافت. اگرچه فروش گوشی‌های هوشمند بازار چین در ماه می بهبود یافت، اما تاثیر این همه‌گیری فروکش نکرده است و بازار هنوز بهبود نیافته است. در عین حال، دلیل عمیق عدم اشتیاق مردم به مصرف تلفن همراه این است که این عملکرد‌عا تغییر چندانی نکرده و قدرت خرید محصولات جدید به اندازه کافی وجود ندارد.

آمارهای CINNO Research نشان می‌دهد که در ماه می، حجم تولید و عرضه تراشه‌ گوشی‌های هوشمند در سرزمین اصلی چین تقریبا ۱۹.۱۲ میلیون واحد بوده است. این آمار بیانگر یک افزایش تقریبا ۸.۶ درصدی نسبت به ماه گذشته و یک کاهش سالانه تقریبا ۱۹.۷ درصدی است. بازار تاریک گوشی‌های هوشمند چین به طور مستقیم بر تولید تراشه تلفن همراه تاثیر گذاشته است. با این حال، نسبت به پایین‌ترین سطح در آوریل سال جاری، آمارهای فروش ماه می تا حدودی بهبود در وضعیت را نشان می‌دهند.

آمار فروش تراشه های موبایل در بازار چین

تمرکز برندهای چینی سازنده گوشی‌های هوشمند اکنون به بیش از ۹۰ درصد رسیده است و سهم بازار سه برند برتر در ماه می حدود ۹۳.۷ درصد بوده است. برترین تولید تراشه مدیاتک به تدریج از کوالکام فاصله می‌گیرد. این موضوع نشان می‌دهد که عرضه تراشه مدیاتک به تدریج در حال افزایش است و این شرکت در حال جذب برندهای بیشتری به سمت محصولات خود است. کوالکام برخی از سفارش‌ها را برای تولید به TSMC بازگرداند که عرضه تراشه‌ها را تا حدی به تاخیر انداخت.

این امر همچنین باعث اختلال در عرضه محصولات و فهرست تولید کنندگان موبایل و حتی منجر به عرضه ناکافی در بازار شد. از نظر محدوده قیمت، نسبت تراشه برای تلفن‌های همراه رده بالا بین ۴۰۰۰ یوان (۵۹۵ دلار) تا ۵۹۹۹ یوان (۸۹۲ دلار) بوده است. در کل، حجم تولید تراشه‌ها برای گوشی‌های هوشمند در سرزمین اصلی چین در ماه می به ۱۳.۲ درصد افزایش یافته. این افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵.۶ درصد بوده و بارزترین افزایش در چند وقت اخیر است.

برای گوشی‌های هوشمند بالاتر از ۵۹۹۹ یوان (۸۹۲ دلار)، نسبت تراشه‌ها به ۸.۵ درصد کاهش یافته است. این کاهش نسبت به سال گذشته حدود ۶.۴ درصد است که یک کاهش قابل توجه می‌باشد. قابل ذکر است که در ماه می، حجم فروش محصولات آنر در بازار گوشی‌های هوشمند سرزمین اصلی چین حدود ۳.۲ میلیون دستگاه بوده و رتبه اول فروش ماهانه را به خود اختصاص داده است. یعنی حدود ۵۰۰.۰۰۰ واحد که افزایش حدود ۹.۴ درصدی نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد.

آمار فروش تراشه های موبایل در بازار چین

به گفته خبرگزاری GizChina، تاکنون، در ماه می، تولیدات تراشه گوشی‌های هوشمند UNISOC از Hisilicon شرکت هواوی نیز پیشی گرفته و در رتبه چهارم قرار دارد.تحقیقات CINNO نشان می‌دهد که اگرچه بازار گوشی‌های هوشمند چینی نشانه‌هایی از ثبات را در ماه می دارد، اما شتاب بهبود بازار همچنان ناکافی است. در شرایط موجودی بالای تولیدکنندگان بزرگ و اشتیاق کم مصرف کنندگان و خریدارن برای جایگزینی گوشی‌های خود، حالا بازار در مرحله تعدیل قرار دارد.

انتظارات این است که در سال ۲۰۲۲، هیچ بهبود اساسی در بازار تلفن همراه در نیمه دوم سال رخ ندهد. این موضوع همچنین به این معنی است که هیچ بهبود قابل توجهی برای بازار پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند وجود ایجاد نخواهد شد. بنابراین مدیاتک برای مدتی بیشتر در صدر جدول خواهد بود. نظر شما در مورد آمار فروش تراشه های موبایل در بازار چین چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان