حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اپل تراشه A16 را با فرآیند قدیمی 5 نانومتری توسعه می‌دهد؛ استفاده از 3 نانومتر برای اولین بار در M2

نوشته

1 سال قبل | 2 دیدگاه | اپل، پردازشگرها، شایعات

طبق گزارش‌ها، تراشه A16 برای آیفون‌های آینده با همان فرآیند A15 Bionic در سری آیفون 13 توسعه داده شده و اپل جهش عملکردی بزرگ‌تر را برای تراشه M2 در نسل بعدی مک‌های خود ذخیره می‌کند. درهمین‌حال، به‌گفته‌ی افشاگر معروف به ShrimpApplePro، این شرکت درحال کار بر روی یک نوع «نهایی» از تراشه M1 نیز است که از هسته‌های قدرتمندتر A15 استفاده می‌کند.

استفاده از فرآیند تولید 5 نانومتری TSMC در تراشه A16 اپل

ShrimpApplePro در یک تاپیک در توییتر، اطلاعاتی را از «یک منبع نسبتاً قابل‌اعتماد» به‌اشتراک گذاشت که برنامه‌های احتمالی اپل برای تراشه‌های A16 و M2 آینده و همچنین نوع «نهایی» در خانواده تراشه‌های M1 را فاش می‌کند.

طبق گزارش‌ها، A16 همانند تراشه‌های A14 ،A15 و M1 مبتنی‌بر فرآیند 5 نانومتری TSMC خواهد بود. گزارش‌های قبلی ادعا می‌کردند که A16 با فرآیند پیشرفته‌تر 4 نانومتری TSMC توسعه داده خواهد شد؛ با یک گزارش مبهم از DigiTimes که ادعا می‌کرد اپل قصد دارد از فرآیند 4 نانومتری N4P TSMC استفاده کند؛ اما N4P درواقع یک نسخه پیشرفته و نسل سوم از این فناوری است. ShrimpApplePro همچنین اعلام کرد که A16 از فرآیند N5P TSMC استفاده خواهد کرد. این نشان می‌دهد که A16 ممکن است کمتر از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد، ارتقا در عملکرد را دریافت کند.

بر اساس اطلاعات، پیشرفت‌های A16 درعوض از پیشرفت‌های جزئی در CPU ،GPU و حافظه حاصل می‌شود. ShrimpApplePro با بازتاب گزارشی از تحلیلگر Ming-Chi Kuo، گفت که A16 به‌طور خاص دارای حافظه LPDDR 5 است. حافظه LPDDR 5 نسبت‌به حافظه LPDDR 4X که با تراشه A15 در iPhone 13 و iPhone 13 Pro استفاده شده است، تا یک و نیم برابر سریع‌تر و تا 30 درصد بازده انرژی بیشتری دارد.

استفاده از فرآیند تولید 5 نانومتری TSMC در تراشه A16 اپل

استفاده از فرآیند تولید 5 نانومتری TSMC در تراشه A16 اپل

از سوی دیگر، تراشه سطح دسکتاپ M2 ظاهراً اولین چیپست اپل خواهد بود که به فرآیند 3 نانومتری TSMC جهش می‌کند و درنتیجه این شرکت به‌طور کامل از فرآیند 4 نانومتری صرف‌نظر می‌کند. گمان می‌رود M2 اولین پردازنده سفارشی ARMv9 اپل نیز باشد.

همچنین گفته می‌شود که اپل بر روی مدل «نهایی تراشه سری M1» با هسته‌های به‌روزشده نیز کار می‌کند. تراشه‌های M1 ،M1 Pro ،M1 Max و M1 Ultra از هسته‌های کم‌مصرف «Icestorm» و هسته‌های «Firestorm» با کارایی بالا استفاده می‌کنند؛ درست مانند تراشه A14 Bionic. نسخه نهایی M1 اپل اما، درعوض بر اساس A15 Bionic ساخته خواهد شد که دارای هسته‌های کم‌مصرف “Blizzard” و هسته‌های با کارایی بالا “Avalanche” است.

این تراشه نهایی در خانواده M1 می‌تواند در نسل بعدی مک پرو ارائه شود که اپل به‌صراحت در اوایل سال جاری به آن اشاره کرد. درحال‌حاضر، قدرتمندترین تراشه اپل، M1 Ultra است که درواقع نسخه دو برابر قوی‌شده از M1 Max با 20 هسته CPU و 64 هسته GPU است. با اشاره به اولین مک پرو با تراشه اختصاصی اپل، اعتقاد بر این است که این شرکت بر روی تراشه‌ای کار می‌کند که حتی از M1 Ultra نیز قدرتمندتر است. M1 Ultra در مک استودیو درحال‌حاضر سریع‌تر از تراشه 28 هسته‌ای Intel Xeon می‌باشد، بنابراین Mac Pro باید از پیشرفت بسیار بیشتری در عملکرد برخوردار باشد.

از طرف دیگر، اگر این چیپست شایعه‌شده برای Mac Pro نباشد، می‌تواند نوعی از تراشه استاندارد M1 باشد. کو اوایل سال جاری گفت که مک بوک ایر 2022 تراشه M1 را به‌جای M2 حفظ خواهد کرد، بنابراین ممکن است شایعه ShrimpApplePro به M1 سطح ابتدایی اشاره داشته باشد تا نسخه رده‌بالای M1 در مک پرو آینده این شرکت. اپل با این کار، می‌تواند برای روند توسعه تراشه M2 خود با استفاده از فرآیند 3 نانومتری، وقت بیشتری بخرد.

گزارش‌های دیگر ادعا می‌کنند که تراشه A16 به‌طور انحصاری در آیفون 14 پرو و ​​آیفون 14 پرو مکس استفاده خواهد شد، درحالی‌که آیفون 14 و آیفون 14 مکس به تراشه فعلی A15 Bionic سری آیفون 13 تجهیز مي‌شوند.

ShrimpApplePro در مورد نام‌گذاری نهایی “A16″ ،”M2” و آخرین نوع تراشه M1 مطمئن نبوده و اعلام کرد که تمامی این موارد را با کمی شک‌وتردید درنظر بگیرید.

نظر شما درمورد توسعه تراشه مورداستفاده در سری آیفون 14 اپل با فرآیند قدیمی 5 نانومتری و استفاده از فرآیند پیشرفته‌تر 3 نانومتر در تراشه سطح دسکتاپ M2 برای اولین بار چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

اشکالش چیه ، حتی واسه ای۱۷ هم از همین ۵ نانومتری استفاده کنه بازم اندرویدی ها بهش نمیرسن چه تو قدرت و چه تو بهینه بودن

mohammad korg

اره چون تو گفتی تو قدرت بهش نمیرسن بابا جم کنین کاسه کوزتونو چیپستی ک رو گوشی 1200 دلاری ولی بعد 30 مین گیم کلی از پایداریشو ازدست میده درصورتی ک پردازنده 8100 دایمن ک رو گوشی 300 تا600 دلاری هستش با خاک یکسانش کرد و 99 درصد از پایداریشو حفظ کرد نمیدونم وقتی از اپل طرفداری میکنین بهتون چیزی میدن تو یوتیوب فیلم از سونی pro i و 13 پرومکس بود دوربی سونی تو همه زمینه ها ایفون له کرده حتی گوینده هم همینه گفته حالا بچه های ترنجی و زومیت کفتن بخاطر شرایط سونی بهتر بود وگرنه ایفونم بد نبود اخه تعصب تا کی

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی