حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سونی اکسپریا 1 مارک 4 با اسنپدراگون 8 نسل 1 و زوم اپتیکال پیوسته رسما معرفی شد

نوشته

1 سال قبل | 6 دیدگاه | برترین‌های ترنجی، سونی

کمپانی ژاپنی سونی در چهارمین تلاش برای معرفی گوشی هوشمند پرچمدار سری 1 خود، امروز به‌صورت رسمی از اکسپریا 1 مارک 4 (Xperia 1 IV) با تمرکز بر پنج بخش اصلی شامل عکاسی، فیلمبرداری، پخش ویدیو، موسیقی و بازی رونمایی کرد. از تغییرات صورت‌گرفته در این دستگاه نسبت‌به نسل قبل خود می‌توان به استفاده از تراشه پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 1، باتری بزرگ‌تر 5000 میلی‌آمپرساعتی و زوم اپتیکال پیوسته در طراحی آشنا به‌همراه سنسورهای قدیمی دوربین اشاره کرد.

سونی اکسپریا 1 مارک 4

سونی یک دوربین تله‌فوتو با فاصله‌کانونی متغیر را با گوشی اکسپریا 1 مارک 3 خود در سال گذشته معرفی کرد. این لنز، تنها بین 70 میلی‌متر تا 105 میلی‌متر فاصله‌کانونی را تغییر می‌داد، اما مراحل میانی این دو به‌صورت دیجیتال باقی می‌ماند. دوربین تله‌فوتو جدید اما، یک نمونه‌ی کاملا متفاوت و به‌مراتب تأثیرگذارتر است.

دوربین تله فوتو Sony Xperia 1 IV به‌لطف طراحی جدید و انقلابی، زوم اپتیکال پیوسته را ارائه می‌کند. این لنز همچنین اکنون قابلیت زوم بیشتر در محدوده‌ی جدید 85 میلی‌متر تا 125 میلی‌متر را دارا می‌باشد که بزرگنمایی اپتیکال 3.5-5 برابر را فراهم می‌کند.

این گوشی به رزولوشن 12 مگاپیکسلی برای هر سه سنسور دوربین پشتی خود پایبند است. دوربین اصلی دارای سنسور 1/1.7 اینچی و لنز 24 میلی‌متری مجهز به OIS است. دوربین فوق‌عریض دارای سنسور 1/2.5 اینچی با لنز 16 میلی‌متری (به‌همراه فوکوس خودکار) می‌باشد و درنهایت، ماژول تله‌فوتو پریسکوپی دارای یک سنسور 1/3.5 اینچی است و همچنین از OIS و AF نیز پشتیبانی می‌کند. دکمه شاتر دومرحله‌ای همچنان در کنار دستگاه موجود است که از سنت Xperia پیروی می‌کند.

هر سه دوربین دارای مجموعه ویژگی‌های یکسانی هستند، ازجمله فیلمبرداری 4K با نرخ 120 فریم‌برثانیه. همه آن‌ها همچنین حالت SteadyShot با FlawlessEye ،Eye AF، به‌علاوه ردیابی اشیاء در زمان واقعی و فوکوس خودکار را ارائه می‌دهند. لنزهای دوربین همچنین پشته‌بندی تصاویر برای گسترش دامنه دینامیکی استفاده کرده و می‌توانند با فعال‌سازی AF/AE و HDR، تا نرخ 20 فریم‌برثانیه را پشت‌سرهم به‌ثبت تصاویر بپردازند. یک سنسور RGB IR در پشت دستگاه، اطلاعات را به الگوریتم‌های هوش‌مصنوعی که تعادل رنگ سفید دوربین را کنترل می‌کنند، داده و مطابق نسل گذشته، یک سنسور ToF سه‌بعدی نیز وجود دارد.

امسال دوربین سلفی به‌لطف سنسور 1/2.9 اینچی ExmorRS به 12 مگاپیکسل (از 8 مگاپیکسل) ارتقا یافته است. این مورد به اکسپریای جدید اجازه می‌دهد تا ویدیوهای 4K را به‌همراه HDR ضبط کند؛ اگرچه نرخ آن به 30 فریم‌برثانیه محدود می‌شود. مورد ناامیدکننده دراینجاست که این سنسور هنوز هم فاقد فوکوس خودکار است.

در ادامه سونی بیان می‌کند که نمایشگر 6.5 اینچی 4K AMOLED نسل قبلی، به کمال نزدیک شده است، بنابراین امسال فقط چند ارتقای جزئی در آن به‌وجود آورده. به‌عنوان‌مثال، صفحه‌نمایش اکنون تا 50 درصد روشن‌تر است؛ موردی که در مارک 3 اذیت‌کننده بود. سایر مشخصه‌ی نمایشگر مشابه با نسل قبل بوده و کماکان شاهد پشتیبانی از رفرش‌ریت 120 هرتز هستیم که متأسفانه از نوع متغیر LTPO نمی‌باشد.

در مورد مشخصات داخلی، این گوشی با پیروی از سایر دستگاه‌های برتر امسال، از چیپست پرچمدار کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 1 قدرت خود را تأمین می‌کند. همچنین سونی فقط نسخه‌ای با رم 12 گیگابایتی از مارک 4 را ارائه کرده که ظرفیت ذخیره‌سازی آن نیز 256 گیگابایت می‌باشد که می‌توانید آن را ازطریق اسلات microSD افزایش دهید. این گوشی همچنین از رابط‌کاربری اختصاصی سونی با کمترین تغییر نسبت به اندروید 12 خالص بهره مي‌برد.

مدل سال گذشته عملکرد باتری مناسبی داشت، اما امسال سونی ظرفیت باتری را 500 میلی‌آمپرساعت دیگر افزایش داده و اکنون درمجموع، ظرفیت باتری 1 مارک 4 به 5000 میلی‌آمپرساعت رسیده است که وعده‌ی عمر باتری بهبودیافته با توجه به چیپست جدید را می‌دهد.

سونی اکسپریا 1 مارک 4

سونی اکسپریا 1 مارک 4

به‌هرحال، این گوشی از شارژ سریع 30 واتی نیز پشتیبانی می‌کند که می‌توانید در نیم ساعت آن را به 50 درصد برسانید. توجه داشته باشید که طبق ترند حال‌حاضر، امسال شارژر درون جعبه در گوشی پرچمدار سونی قرار ندارد و این شرکت تغییر صورت‌گرفته را به‌عنوان بخشی از ابتکار سبز خود (“جاده صفر”) بازاریابی می‌کند. درنتیجه، شاهد جعبه‌‌‌ای با ابعاد کوچک‌تر برای اکسپریا 1 مارک 4 سونی هستیم که اکنون حاوی هیچ‌گونه ماده‌ی پلاستیکی نمی‌باشد.

مورد بعدی، پخش محتوای صوتی است. Xperia 1 IV دارای جک 3.5 میلی‌متری هدفون بوده که یکی دیگر از موارد غیرمعمول در میان پرچمداران امروزی است. همچنین، درایورهای بلندگوهای استریو جلو بهبود یافته‌اند، به‌طوری‌که اکنون 10 درصد افزایش در حداکثر صدا را ارائه می‌دهند و درمجموع نیز، صدای بسیار بهتری دارند زیرا 20 تا 50 درصد بیس بیشتری برای آن‌ها درنظر گرفته شده است. برای صدای بی‌سیم، این یکی از اولین تلفن‌هایی است که از فناوری جدید بلوتوث LE Audio و همچنین LDAC معمولی پشتیبانی می‌کند. 360 Reality Audio نیز، اکنون در برنامه‌های بیشتری پشتیبانی می‌شود (پیش از این به Tidal محدود می‌شد).

از دیگر مشخصات فیزیکی این گوشی می‌توان به بهره‌مندی از محافظ گوریلا گلس ویکتوس در پنل جلوی و پشتی اشاره کرد. روکش مات پنل پشتی و پشتیبانی از گواهینامه‌ی IP68/IPX5 برای مقاومت در برابر گردوغبار و آب، در این نسل کماکان حفظ شده است.

سونی اکسپریا 1 مارک 4

سونی اکسپریا 1 مارک 4

سونی همچنین لوازم‌جانبی استریم خود را به‌روز کرده است تا کنترل بیشتری به شما بدهد. مانیتور Vlog اکنون یک نمای موجی‌شکل و یک نمای رنگ کاذب را ارائه می‌دهد. Shooting Grip نیز، اکنون حالت استقامت جدیدی برای استریم‌های طولانی‌مدت بدست آورده است.

اگر از کاربران استریمر بازی هستید، این تلفن می‌تواند صدای شما را با صدای بازی ترکیب کرده و محتوای شما را به‌صورت زنده در یوتیوب استریم کند.

اگر به‌جای آن می‌خواهید موسیقی بسازید، اشتراک پولی Music Pro به شما امکان می‌دهد صدا و سازهای خود را ضبط کنید و آن‌ها را برای پردازش در فضای ابری آپلود کنید. سونی می‌گوید که نتیجه نهایی با استفاده از یک میکروفون خازنی با کیفیت بالا قابل‌مقایسه است.

درنهایت به بحث قیمت‌گذاری گوشی پرچمدار جدید سونی می‌رسیم. Sony Xperia 1 IV در اروپا 1400 یورو/1330 پوند قیمت دارد. این مقدار، 100 یورو بیشتر از Mark 3 سال گذشته است، اما هنوز به‌اندازه‌ی Pro-I گران نیست. پیش‌سفارش این دستگاه در 24 ساعت آینده فعال شده و تحویل آن نیز در ژوئن آغاز می‌شود.

نظر شما پیرامون گوشی پرچمدار اکسپریا 1 مارک 4 سونی و طراحی و مشخصات این دستگاه چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

قیمت رو در نظر نگیریم فوق‌العاده هست ، خوشم اومد فقط کاش اون رنگ سبز مخصوص رو هم داشت

mostafa3

زورش میشد سنسور بزرگتر بزاره

Mahdi

مهم نیست نرم افزار دوربین مهمه که اونم بدرد نمیخوره 😂

Amir7090

سلطان حاشیه

Amir7090

سلطان حاشیه دستگیر شد😁

alikarimi

سلام، شاید گوشی خوبی باشه ولی نمیدونم چرا هیچوقت با گوشیهای سونی رابطه خوبی ندارم، و تاحدودی هم اپل، ولی خب اپل خیلی کمتر، ولی سونی رو اصلا فکر نمیکنم که گوشی میسازه و داره، شایدم بخاطر اینه که زیاد تو بازار جهانی حضور نداره و قیمتهای بالاش

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی