حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گوگل اندروید 13 بتا 1 را برای گوشی‌های پیکسل منتشر کرد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اندروید ۱۳، گوگل

پس از انتشار دو نسخه از پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان که به‌ترتیب در ماه‌های اسفند و فروردین منتشر شدند، سرانجام امروز گوگل اولین نسخه بتای اندروید 13 را برای آزمایش عمومی در دسترس کاربران قرار داد. اندروید 13 بتا 1 امروز برای گوشی‌های سری پیکسل 4 و بالاتر منتشر شده است که در ادامه نگاه کوتاهی به آن می‌اندازیم.

اندروید 13 بتا 1

پیش از این انتظار داشتیم این نسخه دو هفته زودتر منتشر شود، چراکه نسخه بتای امروز بسیار به کنفرانس توسعه‌دهندگان 2022 Google I/O نزدیک است. بااین‌حال، مشخص نیست که آیا پیش‌نمایش بعدی (بتا 2) تا دو هفته دیگر با کنفرانس توسعه‌دهندگان ارائه خواهد شد و یا کمی دیرتر و در ماه آینده منتشر می‌شود.

Android 13 Beta 1 یک “نسخه اولیه با کیفیت بتا” است که اولین نسخه‌ای نیز می‌باشد که ازطریق به‌روزرسانی OTA برای “پذیرندگان اولیه که در برنامه Android Beta ثبت‌نام می‌کنند” در دسترس است. به توسعه‌دهندگان توصیه می‌شود که “آزمایش سازگاری را ادامه دهند” و منتظر بازخورد موج جدید کاربران باشند:

    آزمایش زودهنگام را با هدف قرار دادن Android 13 شروع کنید. هرگونه مشکل را به توسعه‌دهندگان SDK و کتابخانه اطلاع دهید.

یکی از ویژگی‌های توسعه‌دهندگان که گوگل امروز برجسته کرده است، شامل مجوزهای دقیق برای دسترسی به رسانه‌های موجود در دستگاه شما می‌باشد. به‌جای یک مجوز که دسترسی گسترده را اعطا می‌کند، اکنون مجوزهای فردی برای تصاویر، ویدیو یا صدا وجود دارد.

    هنگامی‌که مجوزها توسط کاربر اعطا می‌شود، برنامه‌ها به انواع فایل‌های رسانه‌ای مربوطه، دسترسی خواندن خواهند داشت. به‌منظور ساده‌سازی تجربه برای کاربران، اگر برنامه‌ای READ_MEDIA_IMAGE و READ_MEDIA_VIDEO را همزمان درخواست کند، سیستم یک گفتگوی واحد برای اعطای هر دو مجوز نمایش می‌دهد. اگر برنامه شما به فایل‌های رسانه به‌اشتراک‌گذاشته‌شده دسترسی دارد، زمانی که برنامه شما در Android 13 اجرا می‌شود، باید مجوزهای جدید را بار دیگر دریافت کند.

از دیگر قابلیت‌های نسخه عمومی بتای این سیستم‌عامل، می‌توان به تأثیر گسترده‌تر Material You در پوسته اندروید 13 و همچنین استفاده از رنگ‌ها و تم‌های جدید نام برد.

اندروید 13 بتا 1

اندروید 13 بتا 1

همچنین تغییرات ریزودرشت دیگری در رابط‌کاربری صورت پذیرفته است. به‌عنوان‌مثال، اکنون نتایج جستجوی کامل گوگل به‌جای جستجوی پیشین در کشوی برنامه‌ها قرار گرفته است که راحتی دسترسی به نتایج گسترده‌تر را برای شما فراهم می‌کند.

کشوی برنامه‌ها در اندروید 13 بتا 1

کشوی برنامه‌ها در اندروید 13 بتا 1

مثل همیشه، برنامه Android Beta Feedback در دستگاه‌های پیکسل موجود است. شما می‌توانید از کشو یا ازطریق تنظیمات سریع به آن دسترسی داشته باشید تا باگ‌ها را در پنل اختصاصی گوگل ثبت کنید.

فایل image اندروید 13 بتا 1 از هم‌اکنون برای گوشی‌های Pixel 4 (XL) ،Pixel 4a ،Pixel 4a 5G ،Pixel 5 ،Pixel 5a ،Pixel 6 ،Pixel 6 Pro و همچنین شبیه‌ساز اندروید در دسترس است.

البته اکثر کاربران بتا 1 (TPB1.220310.029) را با وصله امنیتی آوریل از طریق وب‌سایت اختصاصی برنامه بتای اندروید نصب می‌کنند. آن‌هایی که در DP2 هستند، «به‌طور خودکار [بتا 1] و به‌روزرسانی‌های آینده را ازطریق این روش دریافت خواهند کرد».

اگر علاقه‌مند به دریافت Android 13 Beta 1 هستید و یکی از گوشی‌های سری پیکسل گوگل را نیز دراختیار دارید، می‌توانید به وب‌سایت برنامه Android Beta مراجعه کرده و دستگاه خود را ثبت‌نام کنید. سپس باید درعرض چند دقیقه (تا چند ساعت) اندروید 13 بتا 1 را به‌عنوان یک به‌روزرسانی OTA دریافت کنید. نسخه‌های بعدی بتا نیز مانند به‌روزرسانی‌های عادی، ازطریق OTA برای شما ارسال می‌شوند و همین امر در مورد نسخه نهایی Android 13 پس از انتشار آن در اوایل پاییز نیز صدق می‌کند.

اگر درحال‌حاضر از برنامه Android 12 QPR3 Beta استفاده می‌کنید که تا ماه ژوئن نیز ادامه دارد و قصد دارید در ادامه به نسخه بتای اندروید 13 بپیوندید، ابتدا باید از آن برنامه (QPR3 Beta) انصراف دهید. بااین‌حال، لازم نیست برای این کار گوشی پیکسل خود را ریستارت کرده و می‌توانید با کلیک کردن سریع بر روی «Opt in» و انتخاب برنامه بتای Android 13 از گزینه‌های ثبت‌نام، از نصب نسخه نسخه عمومی پایدار اندروید 12 تا ماه آوریل صرف‌نظر کنید.

ماه آینده در کنفرانس توسعه‌دهندگان Google I/O، این شرکت جزئیات بیشتری در مورد اندروید 13 به‌همراه ویژگی‌های جدیدتر این نسخه را به‌اشتراک خواهد گذاشت و به‌احتمال‌زیاد نسخه بتای دوم دقیقاً در همان زمان منتشر خواهد شد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی