حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سامسونگ و TSMC مشکلات گرمایش تراشه ها را به معماری ARM نسبت می‌دهند!

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | پردازشگرها، سامسونگ، کوالکام

طی دو سال گذشته، به طور ویژه گوشی های هوشمند پرچمدار اندرویدی با مشکلات گرمایش تراشه به طور مداوم دست و پنجه نرم کرده‌اند. شاید شروع اصلی ماجرا کوالکام اسنپدراگون 888 بود که مشکلات گرمایشی قابل توجهی داشت. اگرچه اسنپدراگون 8 نسل 1 اخیر کمی مشکل را حل کرده است، اما این تراشه هنوز بیش از حد داغ می‌شود. تا کنون سامسونگ در مرکز اتهامات این مسائل گرمایشی بوده است و بسیاری از مردم معتقد بودند که بهینه سازی سامسونگ در ساخت تراشه ها به اندازه کافی خوب نبوده است. با این حال، گزارش اخیر از کره جنوبی ادعا می‌کند که مشکل سامسونگ این است که طراحی خوبی از ARM به دست آنها نمی‌رسد!

 

مشکلات گرمایش تراشه ها که کاربران را خسته کرده است، واقعاً از کجاست؟

به گزارش یک رسانه معتبر کره‌ای، صاحبان صنعت اشاره کردند که پردازنده های کوالکام اسنپدراگون و سامسونگ اگزینوس در حال حاضر در اکثر گوشی های پرچمدار اندرویدی استفاده می‌شود. این در حالی است که این گوشی ها در تولید گرما، عملکرد و مصرف برق دارای مشکلاتی هستند. تمام این پردازنده ها بر اساس طراحی های معماری ARM هستند. در سوی دیگر اما سامسونگ و حتی تا حدی  TSMC نیز هر دو همین مشکلات تراشه را تایید کرده اند. اما جای جنجالی حرف های ایشان این است که آنها ادعا می‌کنند که علت این مسائل به دلیل طراحی است و نه ساخت! طراحی‌ای که از ARM نشات می‌گیرد و نه سامسونگ یا TSMC. 

در همین زمان، اما متخصصان دیگر این امر در سوی دیگر خاطرنشان کردند که این مشکلات را نمی‌توان از یک بعد در نظر گرفت. آنها می‌گویند این مشکلات نتیجه یک ترکیب از عوامل مختلفی مانند فرآیند تولید، طراحی پردازنده، اجزای جانبی و عملکرد خود گوشی هوشمند است. دلیل آنها این است که خب پردازنده آیفون نیز از طراحی معماری ARM استفاده می کند، اما آیفون هرگز با گرما و عملکرد مشکل نداشته است!

پیش از این، گزارش هایی مبنی بر اینکه کوالکام تولید تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 را به TSMC می‌دهد منتشر شده بود. با این حال، مصرف انرژی، گرما و سایر مسائل تغییر قابل توجهی نداشت.

سامسونگ و TSMC مشکلات گرمایش تراشه ها را به معماری ARM نسبت می‌دهند

آیا مشکلات گرمایش تراشه مربوط به ARM است؟!

پس از دو سال مشکل، ARM مرکز خود در چین را فروخت

ARM تمام سهام خود در سرمایه گذاری مشترک چینی ARM China را به SPV منتقل کرده است. این یک شرکت با هدف ویژه و تحت نظر شرکت مادرش، یعنی گروه SoftBank است. نکته جالب اما اینجاست که برخلاف روال معمول دیگر شرکت های چند ملیتی، ARM چین به طور مستقل فعالیت می‌کند و در دو سال گذشته رابطه بسیار ناخوشایندی با ARM جهانی داشته است!

اگرچه ARM حدود 47.33 درصد از سهام مرکز ARM چینی را در اختیار دارد و بزرگترین سهامدار آن است، اما هرگز نتوانسته است مرکز ARM چینی را کنترل کند.

در ماه ژوئن 2020، هیئت مدیره ARM چین با 7 رای موافق در برابر 1 رای مخالف به برکناری رئیس و مدیرعامل این شرکت رای داد. با این حال، او حاضر به واگذاری قدرت نشد و دو طرف برای مدتی با هم درگیر شدند. در این مورد، حسابرسی وضعیت مالی ARM چین و شفافیت آن برای ARM جهانی دشوار است. بنابراین این موضوع به یک مانع بزرگ برای به رسمیت شناختن آن در ایالات متحده تبدیل شد.

به نقل از منبع، ARM گفت که تصمیم برای انتقال سهام ARM چین پس از بررسی “دلایل حسابداری” گرفته شده است. اما این موضوع نقش مرکز ARM در چین را به عنوان توزیع کننده اصلی مالکیت معنوی ARM را در کشور چین تغییر نمی‌دهد.

 

از نظر شما مقصر سامسونگ است یا ARM یا شرکت های تولید گوشی هوشمند؟ شاید هم نظر دیگری داشته باشید. به ما و سایر کاربران نظر و دلایل خود را بگویید. نظر شما چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

بنظر منم همینه ، چرا دیمن۸۱۰۰ مشکلی نداره چون از هسته های قدیمی استفاده میکنه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی‌ بشری