حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تلاش اپل برای طراحی تاچ آیدی زیر نمایشگر همچنان ادامه دارد

یکی از قابلیت‌های مهم و البته جذاب آیفون‌های اپل، تاچ آیدی آن‌ها بود که نه‌تنها ویژگی‌های مثبتی را به آیفون اضافه می‌کرد، بلکه به نوعی نماد طراحی گوشی‌های اپل نیز به شمار می‌رفت. اما زمانی که طراحی‌های بدون حاشیه میان شرکت‌ها فراگیر شد، شاهد حذف این ویژگی بودیم. اما گویا تلاش اپل برای طراحی تاچ آیدی زیر نمایشگر همچنان ادامه دارد. با ترنجی همراه باشید.

تلاش اپل برای طراحی تاچ آیدی زیر نمایشگر؛ هدف این شرکت چیست؟

داستان تاچ آیدی اپل این روزها پیچیده‌تر از هر زمانی شده است. از وقتی که این ویژگی از گوشی‌های پرچمدار در سال ۲۰۱۷ حذف شد (البته هنوز می‌توانید آن را در آیفون SE داشته باشید) کاربران در مورد بودن یا نبودن آن دچار اختلاف شده‌اند. برخی خواهان بازگشت آن هستند و برخی نیز با Face ID کاملا کنار آمده‌اند.

زمانی که پرچمداران اندرویدی شروع به ادغام اسکنر اثر انگشت در زیر نمایشگر خود کردند، این موضوع یک بار دیگر میان کاربران مورد توجه قرار گرفت. مینگ چی کو، تحلیلگر مشهور اپل، امید طرفداران TouchID را در سال گذشته برانگیخت و گفت که اپل در حال کار بر روی تاچ آیدی زیر نمایشگر و یک آیفون تاشو است (البته این برنامه‌ها ظاهرا یک سال به عقب افتاده است).

از سوی دیگر، مارک گورمن مدتی بعد اظهار داشت که اپل چندان مشتاق به توسعه TouchID زیر نمایشگر نیست و بیشتر روی فناوری FaceID سرمایه گذاری می‌کند. حالا داستان پیچیدگی زیادی دارد، زیرا اپل پتنت جدیدی را در این مورد ثبت کرده است. پتنت مورد بحث در روز سه‌شنبه توسط USPTO (اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده) پس از ثبت، چند سال پیش در سپتامبر ۲۰۱۹ منتشر شده است.

آیفون با Touch ID زیر نمایشگر تا سال ۲۰۲۳ تاخیر خورد؛ آیفون تاشو نیز ۲۰۲۴ از راه می‌رسد

عنوان آن نیز کاملا گویا است: “حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش بر اساس نور زاویه‌‌ای خارج از محور”. در اینجا چکیده‌ای از توضیحات موجود در اسناد ثبت اختراع آمده است:

یک دستگاه برای حسگر لمسی، شامل یک لایه ساطع کننده نور است که توسط یک لایه شفاف پوشانده شده و به گونه‌ای پیکربندی شده است که سطحی را که لایه شفاف را لمس می‌کند، روشن کند و امکان انتقال پرتوهای نور منعکس شده از سطح به لایه‌های زیرین را فراهم کند. لایه‌های زیرین شامل یک لایه کوپلینگ نوری، یک لایه کولیماتور و یک سنسور تصویر پیکسلی است. لایه کوپلینگ نوری پرتوهای نور منعکس شده را خم می‌کند تا پرتوهای نوری مایل را ایجاد کند. لایه کولیماتور شامل تعدادی دیافراگم برای همسان سازی پرتوهای نور دریافتی است. حسگر تصویر پیکسلی اشعه‌های نور مورب هماهنگ شده را حس می‌کند.

تلاش اپل برای طراحی تاچ آیدی زیر نمایشگر

در حالی که به نظر می‌رسد این چکیده از یک دوره پیشرفته در اپتیک یا نجوم گرفته شده است، اما معنای واقعی آن این است که اپل هنوز در حال کار بر روی راهی برای ادغام TouchID در زیر نمایشگر آیفون است. برخی شایعات وجود داشت مبنی بر اینکه این شرکت در حال آزمایش عملکرد این قابلیت با آیفون ۱۳ است.

اما ظاهرا تصمیم گرفته است در این سری به FaceID بسنده کند. طبق آخرین پیش‌بینی‌ها، اخبار و شایعات، ممکن است در اواخر سال جاری، با عرضه آیفون ۱۴، آیفونی با TouchID زیر نمایشگر ببینیم. اپل در اسناد ثبت اختراع نوشته است که یک TouchID زیر نمایشگر خواهد بود. زیرا برای تایید و یا احراز هویت در یک دستگاه الکترونیکی مفید است.

اپل نسخه‌ای از آیفون ۱۳ را با Touch ID آزمایش کرده اما بعید است امسال عرضه شود

تمام توان اپل صرف Face ID زیر نمایشگر می‌شود و دیگر از Touch ID خبری نیست

 

نکته دیگری که پتنت فوق‌الذکر نشان می‌دهد، این است که اپل به جای آزمایش آن با فناوری مافوق صوت یا سایر فناوری‌های مبتنی بر غیر نور، در مسیر طراحی اثر انگشت نوری است. البته، ما در اینجا در مورد اختراعات صحبت می‌کنیم، به این معنی که لزوما شاید به واقعیت نپیوندند. شرکت‌های فناوری هر ساله صدها حق اختراع را ثبت و منتشر می‌کنند و تنها درصد کمی از آن‌ها در دستگاه‌های اصلی ظاهر می‌شوند.

آیا دوباره یک پرچمدار با TouchID را خواهیم دید؟

اگرچه به نظر می‌رسد اپل در زمینه فناوری بیومتریک زیر نمایشگر از رقبا عقب مانده است، اما سوال اصلی در مورد تاچ آیدی باید “چه زمانی” باشد، نه “اگر”. این شرکت قبلا تاچ آیدی را به آخرین مدل‌های آیپد بازگردانده است و عرضه سری آیفون بدون TouchID کمی ناراحت کننده است. علاوه بر این، FaceID می‌تواند مفیدتر و کاربردی‌تر باشد. زیرا در فیس آیدی، همواره مشکلات مختلفی در رابطه با تغییر ظاهر کاربران وجود دارد.

9 موضوع در رابطه با فیس‌آیدی آیفون ایکس؛ خوب یا بد؟

به گفته PhoneArena، اگرچه اپل می‌گوید که FaceID امن‌تر است، سریع‌تر کار می‌کند و احتمال جعل یا هک شدن آن کمتر است، واقعیت این است که بسیاری از خدمات پرداخت آنلاین و سایت‌هایی که به طور کلی نیاز به احراز هویت دارند، اکنون با اثر انگشت کار می‌کنند. حتی اگر FaceID روش ایمن‌تر و سریع‌تر باشد، اپل باید گزینه اثر انگشت را نیز اضافه کند تا در این بخش از رقبا عقب نماند.

نظر شما در این مورد چیست؟ این موضوع کاملا درست است که هرکاربر بنابر سلیقه یا نیاز خود، بین FaceID و TouchID یکی را انتخاب می‌کند. اما اگر در یک آیفون هر دو قابلیت در دسترس باشند، شما کدام یک را انتخاب خواهید کرد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان