حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

استخراج رمزارزها چیست و به چه صورت است؟

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | آموزش و راهنمایی، تجاری، حتما بخوانید

رمزارزهای دیجیتال، روز به روز محبوب‌تر و گسترده‌تر می‌شوند. بازار این رمزارزها، با رشد زیادی روبه‌رو است و این، اهمیت رمزارزها را نشان می‌دهد. با توجه به محبوبیت روز افزون رمزارزهای دیجیتال، ما قصد داریم تا در ادامه از ماهیت رمزارزها و چگونگی استخراج رمزارزها صحبت کنیم.

استخراج رمزارزها و ماهیت این حوزه

مدتی پیش، بیت کوین با افت وحشتناکی مواجه شد و بازار ارزهای دیجیتال را به وحشت انداخت!

 

سقوط وحشتناک ارزش بیتکوین از ۵٧ هزار دلار به ۴٢ هزار دلار در یک شب!

 

به گزارش Howtogeek، با شور و هیجان شدیدی که ارزهای دیجیتال به وجود آورده‌اند، نمی‌توانید از دنبال کردن کارهایی که افراد در ارزهای دیجیتال و استخراج کردن آنها انجام می دهند و بازار پردازنده‌های گرافیکی را بی‌ثبات می‌کنند، اجتناب کنید! موضوع این مطلب ما، استخراج رمزارزها و چگونگی این رخداد است. در ابتدا، باید از خود بپرسیم که استخراج رمزارزها یا Crypto Mining چیست؟

به طور خلاصه، فرایند استخراج رمز ارز، نحوه ایجاد واحدهای جدید ارز دیجیتال است که معمولاً این واحد‌ها با پسوند Coin یا سکه خطاب می‌شوند. همانطور که می‌توانید تصور کنید، این نوع استخراج بمعنی کار کردن سخت در معدن با کلنگ و دست‌های پینه‌بسته نیست! بلکه در این موضوع، این پردازنده‌ها هستند که تمام کارهای سخت را انجام می دهند و مسائل پیچیده ریاضی را حل می کنند.

البته، ممکن است تعجب کنید که چرا این ارزهای دیجیتال حتی نیاز به استخراج دارند؟ خب، به هر حال این پولی ساختگی است که هیچ پشتوانه‌ای ندارد مگر اینکه مردم برای آن پول پرداخت کنند! ارز واقعی، از هر نوعی که توسط دولت ها پشتیبانی شود، می‌تواند با روشن کردن یک چاپگر پول ایجاد شود. بنابراین، منطقی است که کریپتو نیز می‌تواند همین کار را انجام دهد.

این واقعیت که عرضه و حمایت از ارز دیجیتال نمی‌توانست محدود شود، مانع اصلی ارزهای دیجیتال برای سال‌ها بود! ایده‌های زیادی در مورد نحوه ایجاد ارزهای دیجیتال وجود داشت، اما هیچ راهی برای اطمینان از اینکه مردم به‌طور دلخواه آنها را کپی نمی‌کنند، وجود نداشت. بدون مرجعی مانند بانک مرکزی، مدیریت عرضه هر ارز بسیار دشوار می‌شود.

این مسئله سازندگان ارزهای دیجیتال را برای چندین دهه سردرگم کرد تا اینکه ساتوشی ناکاموتو (خالق مرموز بیتکوین) چیزی به نام بلاک چین را اختراع کرد. توضیح کامل این که چگونه این کار انجام می پذیرد بسیار پیچیده است؛ اما ساده ترین راه برای توضیح آن این است که بلاک چین را می‌توانید به عنوان یک زنجیره تصویر کنید.در این بین، هر پیوند یک بلوک است و هر بلوک حاوی مقدار مشخصی از رمزارزهای دیجیتال است. به عنوان مثال، یک بلوک دارای ۶.٢۵ بیت کوین است. برای باز کردن قفل یک بلوک جدید، باید یک معادله ریاضی پیچیده را حل کنید که بلوک را تأیید می کند و آن را به زنجیره اضافه می کند. همچنین، از آنجایی که بلوک ها به صورت خطی زنجیر شده‌اند، باید از یکی به دیگری بروید، نمی‌توانید به صورت تصادفی یکی را انتخاب کنید.

هر بار که یک رمز ارز جدید جدید افتتاح می‌شود، در دفتر کل ارز دیجیتال ثبت می‌شود. این دفتر، یک فایل عظیم است که هر کسی می‌تواند در هر زمان به آن دسترسی داشته باشد تا ببیند کدام سکه در چه زمانی و توسط چه کسی استخراج شده است. دفتر کل همچنین نشان می دهد که چه زمانی یک سکه دست به دست می‌شود و چه کسی در این تراکنش دخیل بوده است و این موضوع، ادعای این که خالق بیت کوین ناشناس است را زیر سوال می برد! به طور خلاصه، دفتر کل رمز ارزها، ایجاد و حرکت آن‌ها را در بلاک چین ثبت می کند.

استخراج رمزارزها

از آن جایی که بلاک چین باید محدود باشد، این بدان معناست که در اکثر ارزهای دیجیتال محدودیت شدیدی در عرضه آنها وجود دارند؛ برای مثال بیت کوین سقفی معادل 21 میلیون عدد دارد.

اما دقیقاً استخراج رمزارزها چگونه صورت می‌گیرد؟ خب، برای باز کردن قفل یک بلوک در زنجیره، باید اعتبار آن را با حل یک معادله پیچیده، معمولاً به شکل چیزی به نام Hash، تأیید کنید. هَش مجموعه‌ای تصادفی از کاراکترها و اعداد است که با کلید سمت راست، پیام اصلی را نشان می‌دهد. این بخش اساسی رمزنگاری است و کلمه «کریپتو» از واژه Crypto Currency بمعنی «رمز نگاری ارز»، از آن جا می‌آید.

به نوعی، استخراج رمزارز واقعاً فقط این پازل های ریاضی فوق العاده پیچیده را حل می کند. اگر آن را به اندازه کافی سریع انجام دهید، پاداش شما یک سکه است. اگر از رقبا کندتر باشید، سکه های کمتری دریافت می کنید. این روش، “اثبات کار” نامیده می شود.

با این حال، هَش‌ها، به دلیل ماهیت خود، پازل های فوق العاده پیچیده ای برای حل هستند. تلفن یا لپ تاپی که به احتمال زیاد این مقاله را روی آن می‌خوانید احتمالا میلیون ها سال طول می کشد تا بتواند یکی از آن‌ها را حل کند!

اما برسیم به بحث شیرین ابر کامپیوترها! البته، اگر ابر کامپیوتر ندارید، همیشه می‌توانید یکی بسازید. بسیاری از افراد علاقه مند به کسب درآمد از ارزهای دیجیتال، به ویژه بیت کوین، این کار را شروع کرده‌اند. اغلب با اتصال چندین دستگاه به یکدیگر برای ایجاد شبکه‌های قدرتمندی که می‌توانند قدرت پردازش هر دستگاه را ترکیب و تقویت کنند.

استخراج رمزارزها

قوی‌ترین مؤلفه‌ای که می‌توانید در این مورد استفاده کنید، یک واحد پردازش گرافیکی است. اگر از یک رایانه پیشرفته استفاده می‌کنیدکه چندین درگاه کارت گرافیک را پشتیبانی می‌کند، آن‌ها به طور کلی کارآمدتر و قدرتمندتر از پردازنده مرکزی هستند. در نتیجه، قرار دادن تعداد کافی از آنها در کنار هم به شما قدرت محاسباتی بالاتری می دهد.

این نوع جدیدی از معادله را وارد بازی می‌کند! معادله‌ای که در آن چندین فرد باهوش محاسبه کردند که قیمت پردازنده‌های گرافیکی در برابر با هزینه برق بسیار کمتر است تا یک بیت کوین بدست آید. این کار به نوعی مسابقه‌ای را ایجاد کرد که در آن رایانه‌های مجهزتر و بزرگ‌تر و بهتری ایجاد شوند تا رقبای خود را شکست دهند.

علاوه بر رقابت بین این گروه‌ها، این مشکل نیز وجود دارد که حل هر بلوک بعدی پیچیده‌تر از بلوک قبلی است. در بلاک چین و شیوه‌ای که در آن طراحی شده، تا از باز شدن ناگهانی معادلات جلوگیری می‌شود.

در نتیجه، بازار پردازنده‌های گرافیکی، به شدت پر تقاضا شد و این گروه‌ها، تمام واحدهایی را که به دستشان می‌رسید خریداری می‌کردند! حتی در برخی موارد، آن‌ها را می‌دزدیدند و باعث می‌شد مصرف‌کنندگان عادی حتی برای مدل‌های بسیار قدیمی مجبور به پرداخت قیمت‌های هنگفت شوند. اگرچه، از اواخر سال 2021، این جنگ بر سر پردازنده گرافیکی به لطف تعدادی از عوامل (از جمله سرکوب ماینرها توسط چین) در حال آرام شدن است. با این وجود، بازار کارت های گرافیک هنوز به روال عادی بازنگشته است.

با این حال، به اندازه کافی جالب توجه است که استخراج تمام رمزارزها، ممکن نیست. به عنوان مثال، برخی از رمزارزها مانند کاردانو، قابل استخراج نیستند و از شگردی به نام “اثبات سهام” استفاده می کنند. آن‌ها هنوز هم به دلایل امنیتی بر مبنای بلاک چین کار می کنند. اما شما به جای استخراج بلاک‌های جدید، سهام آن‌ها را تهیه می‌کنید و آنها را از قبل برای خود محفوظ نگه می‌دارید.

هرچه بیشتر از آن‌ها خریداری کنید، شانس بیشتری برای دریافت بلوک خواهید داشت. این یک سیستم پیچیده است، حتی پیچیده‌تر از استخراج، اما به خوبی می‌تواند آینده ارزهای دیجیتال را روشن کند.

این ما را به یک نکته نهایی مهم می رساند: ارز دیجیتال به آینده‌ای فراتر از استخراج نیاز دارند؛ نه تنها استخراج ارزهای جدید به دلیل قیمت برق و پردازنده های گرافیکی پرهزینه است، بلکه برای محیط زیست نیز مضر است.

به سختی می توان دقیقاً گفت که این آینده چه خواهد بود. شاید این حوزه در خطر است، و یا شاید هر یک از ده‌ها راه حل دیگر ی که علاقه مندان به ارزهای دیجیتال بدون شک در حین خواندن این مطلب به آن فکر می کنند، آینده‌ای روشن را برای این بازار می‌سازد. در نهایت، زمان نشان خواهد دادکه چه اتفاقی رقم خواهد خورد.

نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ آیا شما تا به حال دست به استخراج رمزارزها زده‌اید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
تیم ترنجی