شرکت چینی شیائومی با وجود اینکه نسبت به سایر رقبا و شرکتها، یک برند جدیدتر است، اما با اتخاذ سیاستهای درست در بازهایی مختلف و عملکرد مناسبی که در آنها داشته، توانسته سهم خوبی از هر بازار را به خود اختصاص دهد. اما گویا این مسئله چندان هم ثابت نخواهد بود و جایگاه شیائومی در بازار هند به احتمال زیاد افت پیدا خواهد کرد. با ترنجی همراه باشید.
اخیرا موسسه CounterPoint آخرین گزارش خود را در مورد بازار گوشیهای هوشمند هند منتشر کرده است. به نظر میرسد فروش تلفن همراه در هند نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته و در سال ۲۰۲۱ به ۱۶۹ میلیون دستگاه رسیده است. نکته جالب اینجاست که در آخرین ماه سال گذشته، فروش سالانه به دلیل مشکلات موجود در عرضه، ۸ درصد کاهش یافته است. اگر مشکل کمبود تراشه وجود نداشت، بازار هند احتمالا نتایج بهتری را برای شرکتها به ارمغان میآورد.
در این رابطه، پراچیر سینگ، تحلیلگر ارشد تحقیقاتی گفته است که بازار گوشیهای هوشمند هند شاهد تقاضای بالای مصرف کنندگان در سال ۲۰۲۱ بود که آن را به بهترین سال تبدیل کرده است. این موفقیت در سالی اتفاق افتاد که به دلایل متعدد شاهد محدودیتهای در تولید و عرضه بودیم. موج دوم و خطرناکتر ویروس کرونا، بحران جهانی کمبود قطعات و افزایش قیمتها به دلیل این کمبودها همگی بر این موضوع تاثیر داشتند.
تقاضای زیاد جایگزینی ناشی از افزایش قیمت گوشیهای هوشمند در سطوح متوسط و قیمت بالا به دلیل تبلیغات و تخفیفها و همچنین گزینههای تامین مالی بهتر، منجر به رشد ۱۱ درصدی آمار فروش سالانه در سال ۲۰۲۱ شد. تقاضا در شش ماه گذشته در سال ۲۰۲۱، حتی از میزان عرضه نیز پیشی گرفت. در طول سه ماهه چهارم ۲۰۲۱، آمار فروش بازار گوشیهای هوشمند ۸ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت. البته انتظار میرود که وضعیت عرضه در آینده بهتر شود و تا پایان سه ماهه اول ۲۰۲۲ به حالت عادی برسد.
به غیر از آن، کل بازار گوشیهای تلفن همراه در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل ۷ درصد رشد داشته است. سامسونگ با سهم بازار ۱۷ درصدی، در این بازار پیشرو بود. جالب اینجاست که حجم عرضه گوشی هوشمند به آمار ۸۶ میلیون دستگاه رسیده است. بنابراین، منحنی رشد تقریبا صاف باقی ماند. اما اینجا یک برند موفق دیگر نیز وجود دارد. برند itel حدود ۲۴درصد بازار را به خود اختصاص داده است. جای تعجب نیست که این برند برای دو سال متوالی پیشتاز این بخش بوده است. پس از آن لاوا، سامسونگ و جیو قرار دارند.
شیلپی جین ( Shilpi Jain)، تحلیلگر تحقیقاتی، درباره چشمانداز رقابتی و قیمتگذاری اظهار نظر جالبی دارد و میگوید که متوسط قیمت فروش خردهفروشی در بازار گوشیهای هوشمند هندی (ASP) در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۴ درصد رشد کرد و به ۲۲۷ دلار رسیده است.
افزایش قیمت در بخش بودجه به دلیل افزایش قیمت قطعات، تمرکز فزاینده تولید کنندگان بزرگ بر بخش ممتاز بازار و افزایش تقاضا برای گوشیهای هوشمند میان رده و پرچمدار به دلیل افزایش استفاده و در دسترس بودن گزینههای تامین مالی به افزایش این آمار کمک کرده است. این مسئله باعث شد درآمد بازار گوشیهای هوشمند هند در سال ۲۰۲۱ از ۳۸ میلیارد دلار عبور کند و رشدی ۲۷ درصدی را در سال به ثبت برساند.
در جایگاه برتر، همچنان میتوانیم شرکت چینی شیائومی را ببینیم. این شرکت رشد سالانه ۲ درصدی را تجربه کرده است. باز هم به دلیل کمبود تراشه و سایر قطعات، شیائومی نتوانست رشد بیشتری داشته باشد. با این حال، در بخش گوشیهای هوشمند پریمیوم رشد شیائومی در سال ۲۰۲۱ به ۲۵۸ درصد رسیده است. در این بخش، سری Mi 11x شیائومی تقریبا رقیبی ندارد.
سامسونگ همچنان در رتبه دوم قرار دارد و رشد سالانه ۸ درصدی را داشته است. به دلایل قابل توجهی مانند اختلال در زنجیره تامین و عدم وجود سری جدید نوت، مشتریان عمدتا به دنبال گوشیهای ارزان قیمت سامسونگ بودند. این موضوع به شدت بر اعتبار و فروش این شرکت تأثیر گذاشت. اما در بخش گوشیهای هوشمند 5G، سامسونگ در سهماهه چهارم سال ۲۰۲۱ در صدر فهرست قرار گرفته است. این شرکت کرهای همچنین در بخش میان رده و بالارده با سهم ۲۸ درصدی پیشتاز بوده است. در نهایت، فروش گوشیهای هوشمند با صفحه نمایش تاشو در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته ۳۸۸ درصد رشد کرده است.
ویوو نیز در رتبه سوم قرار گرفته است. برخلاف سامسونگ که تنها در سه ماهه چهارم در صدر فهرست قرار گرفت، VIVO با سهم ۱۹ درصدی به بهترین برند گوشیهای هوشمند 5G در سال ۲۰۲۱ تبدیل شد. نرخ رشد آن در بازار گوشیهای هوشمند هند ۲ درصد در سال را نشان میدهد. این موضوع با عملکرد بسیار خوب سری Y و V آن نیز مرتبط است.
در ادامه، Realme چهارمین برند برتر بازار هند است. علاوه بر این، در میان پنج برند برتر در بازار گوشیهای هوشمند هند، این شرکت سریعترین رشد را در سال ۲۰۲۱ با نرخ ۲۰ درصد داشته است. در نیمه چهارم نیز، ریلمی مقام دوم را به خود اختصاص داده و اتفاق برای این شرکت واقعا بی سابقه است. با این حال، یک توضیح وجود دارد که چگونه ریلمی توانسته است از بسیاری از رقبای خود پیشی بگیرد. این شرکت در دوره اوج کمبود تراشه، به محصولات Unisoc روی آورد.
رشد قوی شیائومی و سقوط هواوی در چارک اول سال ۲۰۲۱ بازار موبایل اروپا
البته این تنها عاملی نیست که به شرکت در کسب سهم بیشتر از این بازار کمک کرده است. اما منظور ما این است که سری پرمیوم GT بسیار محبوب را نیز عرضه کرد و تقاضای زیادی برای سری C و سری Narzo آن ایجاد شد. به غیر از آن، ریلمی به سختی در تلاش اس تا وارد حوزه گوشیهای هوشمند 5G با قیمت بالای ۲۰۰ دلار و همچنین بخش فوقالعاده پریمیوم بازر شود.
آخرین برند در بین پنج برند برتر گوشی هوشمند هند، OPPO است که رشد سالانه ۶ درصدی را تجربه کرده است. اکنون این شرکت بیشتر مدلهای میان رده و بالا رده را به جای گوشیهای هوشمند ارزان قیمت ارائه میکند. به گفته gizchina، در بخش گوشیهای هوشمند پریمیوم، این برند سریعترین رشد را در سال ۲۰۲۱ داشته است. در نهایت، اگرچه اپل با رشد ۱۰۸ درصدی در سال ۲۰۲۱ یکی از سریعترین برندهای در حال رشد سالقبل محسوب میشود، اما هنوز نمیتواند از شیائومی و سامسونگ پیشی بگیرد. اگرچه در بخش پریمیوم اکنون سهم بازار آن به ۴۴ درصد رسیده است.
نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شیائومی میتواند به رشد خود ادامه دهد یا اینکه نهایتا جایگاه آن توسط سایر برندها در بازار هند افت پیدا خواهد کرد؟