حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آمار فروش گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۱؛ کاهش ۸۱ درصدی سهم هواوی و رشد موتورولا

بازار گوشی‌های هوشمند هر ساله پر فروغ‌تر می‌شود. به خصوص بعد از شیوع ویروس کرونا و مسئله دورکاری کارمندان، نیاز جدی کاربران به گوشی‌های هوشمند افزایش یافت. اکنون آمار فروش گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۱ منتشر شده که شاهد کاهش ۸۱ درصدی سهم هواوی در کنار رشد خوب سایر شرکت‌ها هستیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

آمار فروش گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۱، سالی بد برای هواوی

طبق داده‌های Omdia، سامسونگ در سال گذشته شاهد کاهش ۵.۹ درصدی در فروش سالیانه خود بوده که آمار فروش آن را به ۲۷۱.۵ میلیون گوشی رساند. این آمار در مقایسه با افزایش ۱۵.۶ درصدی فروش سالانه اپل در سال ۲۰۲۱،یک رقم مهم محسوب می‌شود. شیائومی پس از فروش ۱۹۰.۲ میلیون گوشی در سال گذشته مقام سوم در فروش بود که ۱۴ درصد از بازار را در دست داشت و ۲۸ درصد نیز رشد سالانه کسب کرده بود. Vivo و Oppo به ترتیب با ۱۳۴.۲و ۱۳۴.۱ میلیون گوشی عرضه شده تقریبا اعداد یکسانی را داشتند  هر دو دارای سهم 10 درصدی از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند بودند.

جدول فروش موبایل در فصل اول ٢٠٢١: سامسونگ در صدر

ریلمی با افزایش ۴۸.۶ درصدی عرضه گوشی و با فروش ۵۸.۱ میلیون دستگاه، سال خوبی را پشت سر گذاشت و سهم بازار ۳۹.۱ درصدی را به خود اختصاص داد. موتورولا نیز ۴۸ میلیون گوشی در سال ۲۰۲۱ عرضه کرد که ۴۴.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در مجموع، ۱.۳۴ میلیارد گوشی در سال ۲۰۲۱ به فروش رسید که ۳.۴ درصد بیشتر از ۱.۲۹ میلیارد گوشی فروخته شده در سال ۲۰۲۲ است.

آمار فروش گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۱

اگر فقط به ارقام سه ماهه چهارم نگاه کنیم، اپل با ۸۷ میلیون گوشی فروخته شده از سامسونگ (با ۶۹.۱ میلیون) و شیائومی (۴۵.۲ میلیون) پیشی گرفته است. اپل از مزیت فصلی برخوردار بوده و عرضه سری آیفون ۱۳ طی سه ماه اکتبر تا دسامبر افزایش یافته است. لازم به ذکر است که هواوی در سه ماهه چهارم در لیست ده فروشند برتر قرار نگرفته است. در حالی که آنر پس از فروش ۱۵ میلیون گوشی در طول سه ماه اکتبر تا دسامبر، مقام هفتم شد.

موتورولا با ۲۷.۶ درصد افزایش آمار فروش خود را به ۱۲.۵ میلیون دستگاه در سه ماهه چهارم رساند که قوی ترین سود سالانه را در سه ماهه چهارم را داشته است. در مجموع، از اکتبر تا دسامبر، ۳۵۶.۴ میلیون گوشی هوشمند در سراسر جهان با افزایش 9.3 درصدی متوالی، اما کاهش 6.7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته در سراسر جهان تحویل داده شد.

تحریم‌های آمریکا موجب کاهش ۸۱ درصدی عرضه گوشی های هواوی در سال ۲۰۲۱ شد

سال ۲۰۲۰، سالی بود که هواوی توانست آن را با عنوان سومین تولید کننده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان به پایان برسد. این شرکت با احتساب برند آنر، در آن سال ۱۸۸.۵ میلیون گوشی هوشمند در سراسر جهان فروخته بود. این آمار فوق‌العاده، هواوی را پشت سر اپل با رکورد فروش ۲۰۷.۱ میلیون و سامسونگ با رکورد فروش ۲۵۵.۶ میلیون گوشی هوشمند قرار می‌داد.

در سال ۲۰۱۹، هواوی ۲۴۰.۶ میلیون گوشی هوشمند عرضه کرده بود که با این آمار، در رتبه دوم یعنی بالاتر از اپل و پایین‌تر از سامسونگ قرار می‌گرفت. دو شرکت دیگر در آن سال به ترتیب ۱۹۸.۱میلیون و ۲۹۸ میلیون گوشی هوشمتد عرضه کرده بودند. در اواسط همان سال، ایالات متحده به بهانه در خطر قرار گرفتن امنیت ملی!، هواوی را در لیست سیاه تحریم قرار داد و مانع از دسترسی این شرکت به زنجیره‌های تامین ایالات متحده شد.

آمار فروش گوشی هوشمند در فصل سوم ٢٠٢١: سقوط شیائومی به رتبه سوم!

قرار گرفتن هواوی در لیست سیاه تحریم و عدم دسترسی به خدمات گوگل

این اتفاق باعث شد که هواوی به سرویس‌های موبایل گوگل برای سیستم عامل اندروید دسترسی نداشته باشد و قادر به افزودن برنامه‌های گوگل مانند جستجو گوگل، نقشه‌های گوگل، فروشگاه گوگل پلی و بقیه موارد، نباشد. این موضوع در چین اهمیت چندانی نداشت زیرا اکثر برنامه‌های گوگل در این کشور مسدود هستند. اما این مسئله بر میزان فروش گوشی‌های این شرکت در جهان که معمولا از برنامه‌های گوگل استفاده می‌کردند، تأثیر منفی داشت.

آمار فروش گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۱

پس از این اتفاقات، جهت سخت‌تر کردن اوضاع برای هواوی، دقیقا یک سال پس از قرار گرفتن این شرکت در لیست سیاه، ایالات متحده قوانین صادرات خود را تغییر داد تا از ارسال تراشه‌های پیشرفته به هواوی جلوگیری کند. در نتیجه، این شرکت نتوانست چیپست‌های Kirin 9000 5G خود را دریافت کند و مجبور شد از چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ (نسخه بدون پشتیبانی از شبکه 5G) در مدل‌های پرچمدار P50 و P50 Pro خود در سال گذشته استفاده کند.

آمار فروش موبایل در فصل سوم ۲۰۲۱ منتشر شد: سامسونگ در رتبه اول

یک رویداد بزرگ دیگر نیز رخ داد که تاثیر زیادی بر فروش جهانی گوشی‌های هواوی در سال گذشته داشت. هواوی در تلاش برای خارج کردن زیر برند خود یعنی آنر از زیر تحریم‌های ایالات متحده، آن را به مبلغ بیش از ۱۵ میلیارد دلار فروخت. این اتفاق شرکت آنر را برای استفاده از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای گوگل آزاد کرد و به گوشی‌های این شرکت (آنر) اجازه داد تا از چیپست‌های پیشرفته با تکنولوژی 5G استفاده کند.

به گفته phonearena، تعداد گوشی‌های عرضه شده توسط هواوی در سال ۲۰۲۱ با کاهش ۸۱.۶ درصدی به ۳۵ میلیون دستگاه رسیده است. سهم بازار هواوی در سراسر جهان از ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۰ به تنها ۳ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش یافت. همین داده‌ها نشان می‌دهد که Honor به عنوان یک شرکت مستقل، ۳۹.۸ میلیون دستگاه فروخته است و آن را یک پله جلوتر از هواوی در جایگاه هشتم قرار می‌دهد. هر دو شرکت در سال گذشته سهمی ۳ درصدی از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند داشتند.

 

نظر شما در این مورد چیست؟ به نظر شما سال ۲۰۲۲ برای شرکت‌های مختلف چگونه خواهد بود؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان