حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گزارش مالی اپل در فصل اول ۲۰۲۲ منتشر شد: رکورد درآمد ۱۲۳.۹ میلیارد دلاری با وجود مشکلات تأمین

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، عملکرد تجاری شرکت ها

اپل (AAPL) امروز رسما گزارش درآمد خود را برای فصل اول مالی ۲۰۲۲ اعلام کرد که ماه‌های اکتبر، نوامبر و دسامبر (فصل چهارم تقویمی) را پوشش می‌دهد. سه‌ماهه تعطیلات، همیشه مهم‌ترین زمان برای اپل بوده است و حال این شرکت رکورد درآمد 123.95 میلیارد دلاری را در این مدت گزارش کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 11 درصد رشد داشته است. اپل همچنین مجموع سود عملیاتی 34.6 میلیارد دلاری و سود هر سهم 2.10 دلار را نیز گزارش کرده است.

گزارش مالی اپل در فصل اول ۲۰۲۲

آیفون از فروش سه‌ماهه فوق‌العاده‌ای برخوردار بود، با توجه به این موضوع که این یک دوره تعطیلات بوده و در این مدت شاهد عرضه‌ی آیفون‌های 13، 13 مینی، 13 پرو و ​​13 پرو مکس بوده‌ایم. به‌طورکلی بخش آیفون ۷۱.۶۳ میلیارد دلار درآمد نصیب اپل کرده که ۹ درصد نسبت به سه‌ماهه سال قبل رشد داشته است.

همه بخش‌های دیگر اپل نیز در درآمد سالیانه افزایش داشته‌اند، به‌استثنای آیپد که درآمد آن 14 درصد کاهش یافته و تحت‌تأثیر محدودیت‌های عرضه قرار گرفته است. مک 25 درصد، بخش خدمات 24 درصد و ابزارهای پوشیدنی نیز 13 درصد افزایش درآمد را تجربه کرده‌اند.

به‌طورخلاصه، درآمد بخش‌های مختلف اپل به‌شرح زیر است:

71.63 میلیارد دلار: آیفون (9 درصد افزایش سالانه)
10.85 میلیارد دلار: مک (افزایش 25 درصدی سالانه)
7.25 میلیارد دلار: آیپد (14 درصد کاهش سالانه)
14.70 میلیارد دلار: پوشیدنی، خانه و لوازم‌جانبی (افزایش 13 درصدی سالانه)
19.5 میلیارد دلار: خدمات (24 درصد افزایش سالانه)

انتظار می‌رود سال 2022 برای اپل ازنظر عرضه محصولات تازه، سال بسیار شلوغی باشد. شایعه شده است که این شرکت یک آیفون SE جدید با پشتیبانی از شبکه 5G را تا ماه‌های آینده آماده می‌کند. به‌گفته‌ی مارک گورمن از بلومبرگ، یک آیپد ایر بروزرسانی‌شده و احتمالاً یک محصول اصلاح‌شده در سری مک، مانند مک مینی یا آیمک با تراشه M1 Pro، نیز می‌تواند در نیمه اول سال عرضه شود.

گزارش مالی اپل در فصل اول ۲۰۲۲

گزارش مالی اپل در فصل اول ۲۰۲۲

با نگاهی بیشتر به سال 2022، شایعه شده است که این شرکت بر روی یک مک پرو جدید با تراشه سفارشی کار کرده و همچنین انتظار می‌رود به‌دنبال معرفی نسل سوم ایرپادز در سال گذشته، نسل بعدی ایرپادز پرو نیز در ماه‌های آینده در کنار آیپد پرو بازطراحی‌شده و بروزرسانی معمول آیفون در فصل پاییز رونمایی شود.

همچنین معرفی هدست واقعیت ترکیبی موردانتظار این شرکت که اولین محصول اصلی اپل در یک دسته کاملا جدید از زمان عرضه‌ی اپل واچ در سال 2015 خواهد بود نیز، از دیگر محصولات شایعه‌شده برای فصل پاییز به‌شمار می‌رود. بااین‌حال، آخرین گزارش‌ها بیان می‌کنند که هدست VR/AR اپل ممکن است تا زمان نامعلومی در سال 2023 عرضه نشود.

حتی درحالی‌که اپل با برنامه‌های محصولات خود پیش می‌رود، همچنان با بحران زنجیره تأمین دست‌وپنجه نرم می‌کند. در سه‌ماهه قبل، اپل تخمین زد که 6 میلیارد دلار درآمد خود را به‌دلیل مشکلات زنجیره تأمین و کمبود نیمه‌هادی ازدست داده است. زمان ارسال مک‌بوک پروهای ۱۴ و ۱۶ اینچی بسیار طولانی بوده و تقریباً غیرممکن است که آن‌ها را در فروشگاه‌های خرده‌فروشی اپل پیدا کنید.

هم‌زمان با اعلام درآمد امروز شرکت، تیم کوک، مدیرعامل اپل به وال‌استریت ژورنال گفت که انتظار دارد این وضعیت به‌زودی بهبود یابد. وی در سخنان خود بیان کرد: «ما شاهد محدودیت عرضه در اکثر محصولات خود بوده‌ایم. ما پیش‌بینی می‌کنیم که در ماه مارس کمتر از سه‌ماهه دسامبر [محدودیت] خواهیم داشت.»

به‌غیر از سخت‌افزار، این شرکت با چالش‌های بیشتر و مکرر برای تسلط قوی خود بر فروشگاه اپ استور مواجه است. اپل با اکراه موافقت کرده که گزینه‌های پرداخت شخص‌ثالث در کره جنوبی و برنامه‌های دوست‌یابی در هلند را مجاز کند، اما در برابر فشارهای مشابه در روسیه عقب‌نشینی کرده است. در ایالات‌متحده، گفته می‌شود که تیم کوک شخصاً علیه قوانین ضدانحصار در کنگره لابی‌گری کرده است که اپل ادعا می‌کند این قانون می‌تواند آن‌ها را مجبور کند تا بارگذاری جانبی نرم‌افزار را مجاز کرده و امنیت دستگاه‌های این شرکت را به‌خطر بیندازد.

صحبت از نرم‌افزار شد، پیش از ‌آن‌که اپل گزارش درآمد مالی خود را اعلام کند، نسخه‌های جدید بتا iOS ،iPadOS و macOS را منتشر کرد. iOS 15.4 به افراد این امکان را می‌دهد که با استفاده از ماسک، قفل آیفون خود را توسط Face ID باز کنند، درحالی‌که ویژگی Universal Control نیز با تأخیر به iPadOS 15.4 و macOS Monterey 12.3 خواهد آمد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی