تقریبا ۳ هفته پیش بود که برای شما در ترنجی درباره سدان جدید سایپا نوشتیم. این خودرو که در آن زمان با نام نیوسدان سایپا (NewSedan) شناخته می شد، فقط یک نمای کلی از طراحی پشتش در دسترس بود. امروز با مشخص شدن نام رسمی این سدان جدید Saipa می توانیم نگاهی به نمای جلو آن هم داشته باشیم. با ما همراه باشید تا سایپا سهند را ببینید. نیوسدان Saipa که در حقیقت فیس لیفت سایپا به شمار می رود.
سهند؟ سمند؟ 🙂 این موضوعی است که احتمالا در زمان معرفی خودرو خود، برای خریداران این خودرو جدید سایپا پیش بیاید. فارغ از این موضوع اما به نظر می رسد که سایپا تلاش خود را داشته تا یک فیس لیفت مناسب روی خودرو سدان اقتصادی خود یعنی Saina داشته باشد.
بیاید اولین نگاه خود به Saipa Sahand را داشته باشیم و آن را با نسل های قبلی ساینا یعنی نسل اول آن و Saina S داشته باشیم:
در نمای جلو اگر بخواهیم با ساینا مقایسه کنیم خب تقریبا همه چیز تغییر کرده است. طرح کلی قاب جلوپنجره سایپا Sahand شبیه به شاهین و آریا است اما درون آن فرق می کند. سپر تغییر کرده و چراغ های جلو که اگر به نظر من زیبا هستند و کاملا متفاوت از محصولات فعلی سایپا دیده می شود. چراغ روشنایی روز و چراغ های LED در جلوی این خودرو دیده می شود.
طراحی کاپوت تهاجمی و با خطوط شکسته متعدد می تواند حس جالبی را برای جلوی خودرو القا کند. البته این که این رندر چقدر به واقعیت بپیوندد هنوز مشخص نیست. اما نمای پشت چطور است؟
خب این ظاهر را ما قبلا دیده بودیم. طراحی دو رنگ ستون ها و سقف با باقی بدنه می تواند طراحی زیبا و لوکسی را به خودرو بدهد. سپر خودروبا صندوق عقب یک طرح تو رفته ویژه را ایجاد می کند که زیباست. همچنین قرار گرفتن پلاک در قسمت سپر می تواند نگاهی متفاوت با نسل های قبل داشته باشد که سپر روی درب صندوق قرار می گرفت.
در فیس لیفت جدید Saina یعنی سهند، همچنین جایگاه ویژه ای برای اگزوز در سپر تعیبه شده است. لوگو نوشته ساینا با حروف انگلیسی فاصله دار روی درب صندوق و یک طراحی مقعر (رو به داخل) روی درب صندوق می تواند زیبا باشد. طرح بالای چرخ های عقب (گلگیر) نیز به روز شده است.
معمولا رندرهای محصول را با رینگ های جذاب ارایه می کنند. سایپا به دلیل اقتصادی کردن محصولات خود، در ساینا S اقدام به حذف رینگ آلومینیومی کرد اما به نظر می رسد که بخواهند در سهند، رینگ آلومینیومی متفاوتی قرار بدهند.
گفته می شود که کار طراحی سهند سایپا انجام شده است. شرکت سایپا اکنون در حال ساخت قالبهای این خودروی جدید می باشد.
براساس این گزارش، محصول نیوسدان سایپا با فاصله حداکثر شش ماه از تولید خودرو اطلس، عرضه خواهد شد.
سایپا قصد دارد این خودرو را با آپشنهای متنوعتری در مقایسه با ساینا روانه بازار کند. بر این اساس، میتوان احتمال داد که موارد زیر در سهند سایپا موجود باشند:
همچنین با توجه به اینکه سایپا پیش از این نسخه اتوماتیک ساینا را به بازار عرضه کرده و هماکنون نیز عرضه کوییکپلاس اتومات را از سر گرفته، این احتمال نیز وجود دارد که سهند را هم مانند برنامهای که برای «اطلس» اعلام کرده است، در دو نسخه دستی و اتوماتیک به بازار عرضه کند.
موتوری که احتمالا برای سهند استفاده خواهد شد شاید M۱۵GSI است. این موتور نسخه اصلاحشده و ارتقایافته موتور M۱۵ است و هماکنون روی خودروهای ساینا اس و کوییک اس قرار دارد. درواقع موتور شاهین نیز نسخه مجهزشده به توربوشارژ همین پیشرانه است. این پیشرانه ۱.۵ لیتری که مصرف سوخت پایینی دارد و تعمیرکاران هم بهراحتی از پس تعمیر آن برمیآیند، در نسخه M۱۵GSI مجهز به دریچه گاز برقی (بهجای مکانیکی) شده است.
براساس برنامه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، با ورود محصولات جدید، محصولات قبلی از رده خارج خواهند شد و پیش بینی می شود که با ورود اطلس و نیوسدان سایپا، احتمالا خودروهای تیبا و ساینا به مرور از رده خارج گردد.
نظر شما چیست؟ فکر می کنید که سایپا سهند زیباست؟ در رای گیری زیر نظر خود را اعلام کنید:
قیمت کارخانه محصولات سایپا دی ۱۴۰۰ اعلام شد: شاهین گران تر از بازار!
عقبش خیلی جالب نیس یا شایدم هماهنگ نیس با جولوش