حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مقایسه دوربین گوشی های هوشمند ۲۰۲۱ MKBHD: برنده کیست؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | دوربین، مقایسه از هر نوع

با نزدیک شدن به پایان سال جاری میلادی، رفته‌رفته ارائه آمار، جمع‌بندی‌ها و بررسی‌های جامانده از سال منتشر می‌شوند تا با شروع سال جدید، چیزی از قلم جا نمانده و همه‌چیز از نو آغاز شود. در دنیای فناوری نیز، این روزها، زمان پرکاری برای اغلب افراد سرشناس این حوزه محسوب می‌شود. یوتیوبر معروف و نام‌آشنای فناوری، مارکوس براونلی، طبق روال هرساله خود که اکنون در چهارمین دوره خود قرار دارد، اخیرا یک تست مقایسه دوربین ناشناس (Blind Camera Test) از ۱۶ گوشی هوشمند برتر عرضه‌شده در سال ۲۰۲۱ را در کانال یوتیوب خود منتشر کرده است که بازهم مطابق هرسال، نتایج برخلاف انتظارات عمومی بوده و حقایق جالبی را برملا می‌کند که درادامه و با پرداختن به جزئیات بیشتر در مورد تست دوربین، به تمامی آن‌ها می‌پردازیم.

مقایسه دوربین گوشی های هوشمند ۲۰۲۱

مقایسه سالانه دوربین گوشی های هوشمند به‌صورت ناشناس توسط MKBHD به‌تازگی در یوتیوب منتشر شده که روش کار تست نیز بسیار ساده است؛ مارکوس به‌سادگی عکس‌های گرفته‌شده توسط هر گوشی هوشمند را در اکانت اینستاگرام خود استوری کرده و از کاربران می‌خواهد به دستگاهی که به‌نظرشان بهترین عکس را ثبت کرده است، رأی دهند. نحوه انجام این تست نیز بدین‌گونه است که گوشی‌های هوشمند در یک براکت ۱۶تایی به‌صورت دوبه‌دو رو در روی هم قرار گرفته و طی یک عکس توسط دوربین آن‌ها که عموما نیز در شرایط چالشی ثبت شده است، با یکدیگر مقایسه می‌شوند.

مقایسه دوربین گوشی های هوشمند ۲۰۲۱

مقایسه دوربین گوشی های هوشمند ۲۰۲۱

در تست اول، ۱۶ دستگاه از میان بهترین گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده توسط تقریبا تمامی برندهای مطرح در سال جاری، در یک سناریو شامل پرتره خود مارکوس به‌همراه پس‌زمینه روشن شامل نور خورشید و شماری از اشیای رنگی در داخل اتاق، مقایسه می‌شوند. هدف از این مرحله، بیشتر توانایی دستگاه‌ها در ثبت تصاویر HDR بهبودیافته با وجود عدم حذف جزئيات و ثبت رنگ‌های دقیق صحنه می‌باشد.

از نکات جالب این مرحله می‌توان به صعود آیفون از این تست برای اولین بار در تمامی ادوار این رقابت چهارساله اشاره کرد. همچنین گوشی میان‌رده ۴۰۰ دلاری گوگل، یعنی پیکسل 5a، توانست پرچمدار قدرتمند تازه عرضه‌شده این شرکت یعنی پیکسل ۶ پرو را شکست دهد که علامت تعجب بزرگی را برای ما رقم می‌زند!

در تست دوم که چالش آن به‌مراتب کمتر از مرحله اول می‌باشد، هدف بیشتر ثبت نورهای مصنوعی و تشخیص هوش‌مصنوعی تصویر غذا توسط گوشی‌هاست که سرانجام در این مرحله، آیفون ۱۳ پرو اپل از میان‌رده گوگل شکست می‌خورد. نکته جالب ماجرا دراینجا، حضور یک گوشی گیمینگ یعنی راگ‌فون ۵ ایسوس بوده که عموما به‌دلیل عدم استفاده از دوربین پیشرفته در دستگاه‌های مخصوص بازی، یک گزینه جالب به‌شمار می‌رود. مورد جالب دیگر اما، پیشرفت فوق‌العاده ریملی با گوشی Realme GT خود می‌باشد که حقیقتا تحسین‌برانگیز است.

در تست نیمه‌نهایی نیز، هدف اصلی عموما ثبت رنگ قرمز به‌عنوان چالشی‌ترین رنگ برای تمامی دوربین‌های دیجیتال است که بازهم نماینده گوگل و پرچمدار وان پلاس، از این مرحله با موفقیت عبور کردند.

در آخر نیز، یکبار دیگر تست HDR اما این بار در محیط باز را شاهد هستیم که درکمال‌تعجب، گوشی پیکسل 5a توانست با شکست وان پلاس ۹ پرو، عنوان بهترین دوربین گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۱ را از آن خود کند. اگر علاقه‌مند به تماشای تست کامل دوربین MKBHD هستید، حتماً ویدیوی زیر را تماشا کنید.

 

 

درحالی‌که نتایج صرفاً بر اساس آنچه کاربران دوست داشته‌اند، بوده است، واقعیت می‌تواند متفاوت باشد. این تصاویر بر اساس نحوه نمایش آن‌ها با چشم غیرمسلح در شبکه‌های اجتماعی رأی‌گیری شده است. همچنین دراینجا صرفا لنز اصلی دوربین گوشی‌ها آن هم در سه و یا چهار سناریوی مختلف دسته‌بندی و مقایسه شده است. به‌عنوان‌مثال، اگر برای شما لنز اولترا واید و یا تله‌فوتو اهمیت بیشتری دارد، می‌توانید به پرچمدار سامسونگ توجه بیشتری کنید و یا اگر آیفون 13 پرو را برای دوربین آن خریداری کرده‌اید، توجه داشته باشید که همچنان بهترین تلفن همراه برای ضبط ویدیو به‌شمار می‌رود. همچنین عدم حضور شماری از برندهای مطرح ازجمله هواوی با گوشی پی ۵۰ پرو و ویوو با X70 پرو پلاس به‌چشم می‌خورد و درصورت حضور آن‌ها و با توجه به دوربین قدرتمند هر دو، امکان تغییر در نتایج بدست آمده دور از انتظار نبود.

نظر شما درباره مقایسه دوربین ناشناس گوشی های هوشمند ۲۰۲۱ چیست؟ در کدام مرحله بیش از همه، شوکه شدید و نتایج آن برای شما دور از انتظار بود؟ پیکسل 5a گوگل به‌عنوان قهرمان این رقابت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی