حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آموزش استفاده از داشبورد حریم خصوصی در اندروید 12

در چند سال اخیر، گوگل توجه ویژه‌ای به مسئله امنیت در سیستم عامل اندروید داشته است. این موضوع را می‌توان از افزوده شدن قابلیت‌های امنیتی مختلفی به این سیستم عامل متوجه شد. یکی از این قابلیت‌ها، Privacy Dashboard یا داشبورد حریم خصوصی است که مشخص می‌کند هر برنامه به چه مجوزهایی دسترسی دارد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا به آموزش استفاده از داشبورد حریم خصوصی در اندروید 12 بپردازیم.

آموزش استفاده از داشبورد حریم خصوصی در اندروید 12؛ یک گام مهم در امنیت

داشبورد حریم خصوصی در اندروید 12 نشان می‌دهد که برنامه‌ها از کدام مجوزها استفاده می کنند. علاوه بر این، با استفاده از چنین قابلیتی می‌توانید بررسی کنید که این برنامه‌ها چه زمانی از مجوزها استفاده می‌کنند. داشبورد حریم خصوصی اندروید 12 علیرغم وجود نقص‌های مختلف و کمبود اطلاعات در مورد معنا و کاربرد هر یک از مجوزها، یک ویژگی مهم و قابل توجه است.

سیستم عامل اندروید 12 دارای مجموعه‌ای چشمگیر از ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلفی از جمله تغییرات قابل توجه در رابط کاربری آن است. با این حال، این بار، شرکت آمریکایی گوگل، به حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران توجه ویژه‌ای داشته است. داشبورد حریم خصوصی بخشی از استراتژی این شرکت است.

در اینجا لازم به ذکر است که داشبورد حریم خصوصی با وجود عملکردی مشابه با برنامه‌های شخص ثالث، اما با آن‌ها کاملا یکسان نیست. داشبورد حریم خصوصی اندروید 12 جایی است که در آن می‌توانید لیستی از برنامه‌هایی که به موقعیت مکانی، دوربین و میکروفون شما دسترسی داشته‌اند را مشاهده کنید.

7 برنامه اندرویدی مخرب که باید همین حالا آن ها را حذف کنید

علاوه بر این، داشبورد حریم خصوصی، لیستی از تمام برنامه‌هایی که برای هر مجوز درخواست شده‌اند را نشان می‌دهد. همچنین یک نمودار دایره‌ای وجود دارد که یک تفکیک بندی از مدت زمان دسترسی هر کدام از برنامه‌ها، به سه مجوز ذکر شده را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، یک گزینه دیگر نیز وجود دارد که بقیه دسترسی‌ها را نشان می‌دهد. متأسفانه، نمودار دایره‌ای فقط به موارد غیره اشاره می‌کند و این بخش نیز چندان حاوی اطلاعات مفیدی نیست. دسترسی به داشبورد حریم خصوصی ممکن است کار سختی باشد. بنابراین، ابتدا نحوه پیدا کردن داشبورد حریم خصوصی اندروید 12 را آموزش می‌دهیم.

چگونه می‌توان از Privacy Dashboard در اندروید 12 استفاده کرد؟

برای باز کردن داشبورد حریم خصوصی، باید به منوی تنظیمات گوشی بروید. سپس باید به بخش Privacy رفته و روی ورودی کلیک کنید. حالا یک پنجره جدید با عنوان داشبورد حریم خصوصی در بالای لیست ظاهر می‌شود. حالا داشبورد حریم خصوصی دارای یک نمودار دایره‌ای است. می‌توانید روی میکروفون، دوربین یا موقعیت مکانی در زیر نمودار دایره‌ای ضربه بزنید تا لیستی از برنامه‌هایی که به این مجوزها دسترسی داشته‌اند را ببینید. علاوه بر این، می‌توانید جدول زمانی 24 ساعته برای مجوزهای ذکر شده را مشاهده کنید. برای بررسی سایر مجوزهای موجود در گوشی هوشمند خود، باید به گزینه مجوزهای دیگر مراجعه کنید.

آموزش استفاده از داشبورد حریم خصوصی در اندروید

آموزش استفاده از داشبورد حریم خصوصی در اندروید

در داشبورد حریم خصوصی، احتمالاً گوگل مپ را در حال دسترسی به موقعیت مکانی شما، دسترسی اپلیکیشن تلفن به میکروفون، و تعداد زیادی از چیزهای واضح دیگر را خواهید دید. از طرفی، ممکن است چیزهای عجیب‌تر دیگری مانند دسترسی یک بازی به مجوز موقعیت مکانی شما پیدا کنید. طرح نامگذاری و روش دسترسی به اطلاعات یکسان، بسته به این که از کدام تلفن اندرویدی استفاده می‌کنید، ممکن است کمی متفاوت باشد. به عنوان مثال، می‌توانید از دستورالعمل‌های مشابه در گلکسی اس 21 سامسونگ استفاده کنید تا این نرم‌افزار نسخه بتای اندروید 12 را بر اساس رابط کاربری ONE UI اجرا کند.

آموزش استفاده از داشبورد حریم خصوصی در اندروید

با این حال، به جای کلماتی مانند داشبورد حریم خصوصی، باید به دنبال تاریخچه استفاده از مجوز بگردید. علاوه بر این، نمودار دایره‌ای رنگارنگ نیز دیگر در دسترس نخواهد بود. اما می‌توانید همه چیز را در مورد برنامه‌های موجود در گوشی‌ هوشمند خود بررسی کنید.

چرا چنین قابلیتی مفید و کاربردی است؟

داشبورد حریم خصوصی اندروید 12 قابلیتی است که با استفاده از آن می‌توانید بررسی کنید که هر برنامه‌ چه کارهایی را انجام می‌دهد؛ اگر احتمالا نمی‌خواهید این برنامه‌ها قادر به انجام چنین کاری باشند، مجوز آن‌ها را مسدود نمائید. علاوه بر این، مجوزهای دسترسی به مکان و میکروفون می‌تواند برای جاسوسی از مکان و فعالیت‌های شما استفاده شوند، بنابراین وجود چنین قابلیتی بسیار مهم هستند. همچنین داشبورد حریم خصوصی به شما امکان می‌دهد تا بر روی برنامه‌هایی که مکان شما را ردیابی می‌کنند، نظارت داشته باشید. تنها با یک حرکت انگشت، می‌توانید تمام برنامه‌هایی را که به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته‌اند، بررسی کنید. علاوه بر این، شما حتی می‌توانید زمان و تاریخی که این برنامه‌ها چنین کاری را انجام داده‌اند نیز ببینید.

یک کمپین خطرناک فیشینگ اندرویدی و جزئیاتی درباره آن گزارش شده است

همچنین فقط با حرکت انگشت می‌توانید مجوز ناخواسته یک برنامه را مسدود کنید. به گفته وب سایت خبری gizchina، این اولین بار است که اندروید چنین ابزاری دارد. اگرچه سیستم عامل اپل تمام مجوزها و برنامه‌ها را نشان می‌دهد، اما iOS یک مکان ساده برای استفاده از چنین قابلیتی ندارد تا به شما امکان دهد خودتان همه موارد را بررسی کنید و فعالیت‌های مرتبط با برنامه‌های گوشی هوشمند خود را پیگیری کنید. علاوه بر این، داشبورد حریم خصوصی یک ابزار بسیار سودمند است که ممکن است بخواهید به محض دریافت سیستم عامل اندروید 12، آن را بررسی کنید.

 

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شما تا به حال از این قابلیت استفاده کرده‌اید؟ به نظر شما داشبورد حریم خصوصی اندروید 12 چه کمبودهایی دارد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان