حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اندروید در بحث امنیت شش سال از آیفون عقب‌تر است!

پیوسته خبرهایی می‌شنویم مبنی بر این که میلیون‌ها تلفن همراه اندرویدی در معرض خطر ابتلا به فلان و بهمان بدافزار هستند و این که اگر نرم‌افزارهای خود را از منابع مطمئن دریافت کنیم می‌توان به راحتی از ابتلای به این بدافزارها پیشگیری کرد.

استاد رمزنگاری دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا معتقد است چنین خبرهایی که درباره امنیت اندروید است تنها از آن جا سرچشمه می‌گیرند که اندروید در بحث رمزگذاری و تامین امنیت هنوز فاصله زیادی با شرایط مطلوب دارد و حتی تازه‌ترین نسخه آن یعنی اندروید نوقا ۷٫۰ از این قاعده مستثنی نیست.

به گفته متیو گرین، در حالی که دستگا‌ه‌های مجهز به سیستم عامل نوقا بی‌نیاز از رمزگذاری فول دیسک (FDE) هستند و به راحتی قابل هک نیستند و با گذاشتن یک گذرواژه می‌توان محافظت کامل از دستگاه به عمل آورد اما در پاره‌ای از موارد می‌توان به برخی از پوشه‌ها به طور مستقیم دسترسی پیدا کرد چون کلید‌های رمزنگاری در حافظه دستگاه ذخیره شده‌اند.

ظاهرا در حالی که شرکت اپل سطح دسترسی محافظتی توسعه دهندگان را به چهار مرحله محدود کرده است، اندروید تنها دارای دو مرحله محافظتی است و حتی اگر راه را بر همگان ببندد باز میلیون‌ها نرم‌افزار وجود دارد که از ناحیه آنها آسیب‌هایی وارد می‌شود.

به طور خلاصه، استاد رمزنگاری دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا این نتیجه مایوس کننده را بیان می‌کند که حالت کنونی امنیت اندروید تنها برای گوگل خوب و مناسب است تا در مواقع ضروری اف بی آی در جریان برخی امور قرار دهد.

متیو گرین می‌گوید:

«خیلی که خوشبین باشید، حتما خواهید گفت که اندروید در مسیری درست حرکت می‌کند ولی خبر ندارید که کارهای زیادی روی زمین مانده که در اندروید هنوز انجام نشده است تا آن اندازه که محافظت از یک فایل ساده هم در مرحله اجرای نصف و نیمه است و صد البته از شیوه تامین امنیت نسل قبلی به مراتب بهتر است.»

وی می‌افزاید:

«از سوی دیگر، خود شما هم ممکن است متوجه شوید که این میزان امنیت سطح استاندارد پایینی دارد. به بیان دیگر، در سال ۲۰۱۶ میلادی اندروید همچنان در حال تقلا برای گسترش گونه‌ای از رمزنگاری است که امنیت را در مرحله حالت صفحه قفل (lock screen) فراهم می‌کند و این در حالی است که اپل شش سال پیش به چنین دستاوری رسیده است. تازه اندروید درست و حسابی هم به این میزان از امنیت نرسیده است و این در درازمدت برای کاربران اندروید آینده خوبی در پی نخواهد داشت.»

[button type=”default” color=”” target=”” link=”http://www.phonearena.com/news/Cryptography-professor-warns-about-Android-security-says-some-of-it-is-six-years-behind-the-iPhone_id88333″]phonearena[/button]

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Vahid

خوبه هر روز میگن اندروید اینش بده
اونش مشکل داره
باز یع عده میگن ای او اس
بده،اخه،عوه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار