حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

احتمال عرضه آیفون ۱۴ بدون تراشه ۳ نانومتری به‌دلیل مشکلات تولید TSMC

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، پردازشگرها، شایعات

در بحبوحه کوچ اپل در استفاده از سیلیکون سفارشی خود در مک و پیشرفت مداوم آیفون و آیپد، رابطه این شرکت با تولیدکننده نیمه‌هادی تایوان درحال تعمیق و تکامل است. امروز گزارش جدیدی از Information نگاهی دقیق‌تر به پویایی این رابطه دارد، درحالی‌که همچنین اشاره می‌کند که TSMC به‌دلیل موانع متعدد، در تولید و توسعه تراشه ۳ نانومتری خود با مشکلات جدی مواجه بوده و احتمال بهره‌مندی آیفون ۱۴ اپل از این نوع چیپست، بسیار پایین است.

عرضه آیفون ۱۴ بدون تراشه ۳ نانومتری TSMC

درحال‌حاضر، پردازنده A15 در سری آیفون 13 اپل با فرآیند 5 نانومتری ساخته می‌شود. با این حال، TSMC درحال انتقال به تکنیک تولید 3 نانومتری بوده، اما در انجام این کار با چالش‌هایی مواجه است.

در این گزارش آمده: اگر آیفون 14 از تراشه‌های 3 نانومتری جدید بهره می‌برد، اپل می‌توانست «پردازنده‌های قدرتمندتر و کم‌مصرف‌تر» را در دستگاه‌های خود قرار دهد، بدون اینکه اندازه آن‌ها به‌طور چشمگیری افزایش یابد. با این حال، انتظار نمی‌رود که کاهش ابعاد پردازنده TSMC به‌موقع برای آیفون 14 سال آینده آماده شود.

بر اساس تجزیه‌وتحلیل The Information از تراشه‌های قبلی اپل، نتیجه تلاش‌های TSMC این است که پردازنده آیفون برای سه سال متوالی ازجمله سال آینده، برای اولین بار در تاریخ خود در همان فرآیند تولید تراشه باقی بماند. این به‌نوبه خود می‌تواند باعث شود برخی از مشتریان ارتقاء دستگاه‌های خود را برای یک سال دیگر به تعویق بیندازند و به رقبای اپل فرصت بیشتری برای رسیدن به این شرکت بدهد.

با وجود این تأخیرها، انتظار می‌رود TSMC اولین شرکتی باشد که به فرایند تولید 3 نانومتری دست یابد و بالاتر از سایر سازندگان تراشه مانند اینتل و سامسونگ قرار گیرد. گزارشات پیشین حاکی از آن بود که اپل می‌تواند از تراشه‌های 3 نانومتری در برخی از محصولات 2022 خود استفاده کند، اما اگر گزارش امروز تأیید شود، بعید است که چنین اتفاقی بیفتد.

عرضه آیفون ۱۴ بدون تراشه ۳ نانومتری TSMC

عرضه آیفون ۱۴ بدون تراشه ۳ نانومتری TSMC

ازنظر مالی، رابطه بین TSMC و اپل به‌طور باورنکردنی به یکدیگر وابسته است. طبق گزارشات، اپل یک‌چهارم از کل درآمد 48.08 میلیارد دلاری TSMC در سال گذشته را به خود اختصاص داده است. این افزایش عمده از 21.43 میلیارد دلار در کل درآمد سال 2013 را نشان می‌دهد، یعنی زمانی که این دو شرکت برای اولین بار همکاری قابل‌توجهی را با یکدیگر آغاز کردند.

همچنین گفته می‌شود که اپل، نشان «VIP» را از TSMC دریافت می‌کند، ازجمله سال گذشته و در جریان مشکلاتی که در تولید تراشه آیفون 12 پیش آمد:

 مانند بسیاری از مشتریان VIP، اپل می‌تواند به‌عنوان مشتری خاص قلمداد شود. یکی از مهندسان سابق TSMC گفت که پس از اینکه TSMC در سال 2020 با مشکلات تولید پردازنده‌های آیفون 12 مواجه شد، اپل آنها را تحت‌فشار قرارداد تا تراشه‌های بیشتری را بدون افزایش قیمت کل قرارداد عرضه کنند.

 یکی از مدیران سابق تراشه‌های اپل بیان کرد که در سال‌های اولیه همکاری خود، اپل از TSMC خواسته تا حداقل یک کارخانه تولید تراشه اضافی در شهر کائوسیونگ در جنوب تایوان بسازد، زیرا نگرانی‌هایی در مورد خطر زلزله وجود داشت. اوایل سال جاری، TSMC اعلام کرد که آماده است تا یک کارخانه در این شهر احداث کند.

درنهایت، گزارش جدید نتیجه می‌گیرد که به گفته کارمندان سابق هر دو شرکت، رابطه بین اپل و TSMC “کاملا مثبت است”.

TSMC تولید تراشه ۳ نانومتری ارتقایافته خود را در سال ۲۰۲۳ آغاز می‌کند

دیدگاه شما در این باره چیست‌؟ به‌نظر شما اپل شانسی پیدا می‌کند که در پرچمداران آینده خود از جدیدترین نسل تراشه‌های تولیدشده با فرایند ۳ نانومتری استفاده کند یا خیر؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی