حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شراکت اپل و TSMC شرکت AMD را به سمت تکنولوژی 3 نانومتری سامسونگ می‌کشاند

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار، سامسونگ، سخت‌افزار

در دنیای تولید تراشه، شراکت اپل و TSMC همواره مورد توجه سایر شرکت‌ها بوده است. بر اساس برخی اخبار و گزارشات منتشر شده، این موضوع ممکن است شرکت AMD را به سمت استفاده از تکنولوژی 3 نانومتری سامسونگ بکشاند. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

شراکت اپل و TSMC؛ آیا AMD به سمت تکنولوژی 3 نانومتری سامسونگ کشانده خواهد شد؟

TSMC بزرگ‌ترین شرکت مستقل تولید تراشه در جهان است. این شرکت، تمامی شرکت‌هایی را که تراشه‎‌های خود را طراحی می‌کنند اما فاقد امکانات خط تولید هستند، را جذب می‌کند. این موضوع حتی شامل اپل نیز می‌شود که اتفاقا بزرگ‌ترین مشتری TSMC است. شکی نیست که این شرکت از بزرگترین مشتری خود یعنی اپل مراقبت می‌کند.

مشتریان بزرگ TSMC، کدام کمپانی‌های مطرح هستند؟

شرکت AMD قصد دارد TSMC را ترک کرده و برای تولید تراشه‌های 3 نانومتری خود به سمت سامسونگ برود

در ماه آگوست، TSMC اعلام کرد که قیمت محصولات خود را تا 20 درصد افزایش داده است. اما طبق گزارش‌ها، اپل تنها با افزایش 3 درصدی قیمت در محصولات خود روبرو خواهد شد. در بحبوحه بحران جهانی کمبود تراشه، اپل همچنان توانست دو تراشه رده بالای جدید M1 Pro و M1 Max را به ترتیب با 33.7 میلیارد و 57 میلیارد ترانزیستور معرفی کند. در حالی که ظاهرا این شرکت مجبور بود برای داشتن تراشه‌های کافی جهت استفاده در خط تولید آیفون، تولید آیپد را تا 50 درصد کاهش دهد، اما از این سو TSMC سخت تلاش می‌کند تا بزرگ‌ترین مشتری تراشه‌های خود، یعنی اپل را حفظ کند.

شراکت اپل و TSMC

سایر مشتریان TSMC ممکن است از این که اپل با رقبایشان، شراکت نزدیکی داشته باشد، خیلی خوشحال نباشند. یکی از این شرکت‌ها AMD است که به تولید کارت گرافیک و فعالیت در زمینه محصولات نیمه هادی‌ مشغول است. به گفته AMD، زمانی که تراشه‌هایش با استفاده از گره پردازشی 3 نانومتری TSMC تولید می‌شود، قصد دارد به سمت سامسونگ برود. در حال حاضر، این شرکت در حال تولید و ارائه GPU برای چیپست اگزینوس 2200 سامسونگ است. البته شاید این موضوع ارتباطی با تغییر احتمالی AMD از TSMC به سامسونگ نداشته باشد.

تراشه اگزینوس سامسونگ با گرافیک AMD فناوری ری تریسینگ را به گوشی‌های موبایل می‌آورد

تراشه پرچمدار اگزینوس بعدی از GPU شرکت AMD بهره خواهد برد

TSMC قصد دارد تا نسبت به در دسترس بودن ذخایر تراشه کافی برای اپل اطمینان حاصل کند. زیرا اپل قبلا تعداد زیادی تراشه 3 نانومتری را سفارش داده بود و انتظار دارد آن‌ها را به زودی دریافت کند. اما از سوی دیگر، مشکل این است که به نظر می‌رسد شاید تراشه کافی برای رفع نیازهای AMD وجود نداشته باشد. برای کسانی که با نحوه ساخت تراشه‌ها آشنا نیستند، تولید تراشه چندین فرآیند مختلف را طی می‌کند تا زمانی که طرح مدار روی سطح تراشه قرار گیرد. سپس تراشه برش داده می‌شود تا هزاران تراشه از هر واحد تولید شود.

علاوه بر این، کوالکام شرکت دیگری است که باید بین TSMC و سامسونگ در مورد فناوری پردازش 3 نانومتری تصمیم بگیرد. در حال حاضر، انتظار می‌رود اسنپدراگون 898 آینده (شایعه شده است که نام این تراشه نسل اول اسنپدراگون 8 است) توسط کارخانه تولید تراشه سامسونگ ساخته شود و نسخه پلاس این تراشه نیز احتمالاً توسط TSMC تولید می‌شود.

گزارش اخیر می‌گوید که TSMC به مسیر تولید تراشه 3 نانومتری بازگشته است؛ عرضه اولیه در نیمه دوم سال 2022 انجام می‌شود

طبق گزارش Counterpoint، اپل در سال جاری صاحب 53 درصد از محموله های تراشه 5 نانومتری بوده است که چنین مسئله‌ای، به اپل یک نفوذ و اعتبار خاص می‌دهد که سیاست خود را بر TSMC اعمال کند. کوالکام نیز با سهم 24 درصدی از تراشه 5 نانومتری TSMC در رتبه بعدی قرار دارد. در حال حاضر تنها دو کارخانه قادر به تولید تراشه با استفاده از فرآیند 5 نانومتری هستند که این دو TSMC و سامسونگ هستند. اگر سامسونگ ظرفیت کافی برای تولید تراشه 3 نانومتری جهت متقاعد کردن AMD و کوالکام را داشته باشد، می‌تواند این دو شرکت را برای استفاده از فناوری پردازشی 3 نانومتری خود جذب کند. این موضوع قادر است تاثیر زیادی در درآمد سامسونگ برای سال آینده داشته باشد.

با این حال، معیارهای مختلفی وجود دارد که جریان رقابت را پیش خواهد برد. بدیهی است که بحران جهانی کمبود تراشه یک مشکل است. از سویی هنوز این سوال وجود دارد که آیا TSMC و سامسونگ می‌توانند نقشه راه خود را دنبال کنند یا خیر؟ به عنوان مثال، TSMC در ابتدا قرار بود تولید انبوه محصولات 3 نانومتری خود را در نیمه دوم سال آینده آغاز کند که این امکان را برای اپل فراهم می‌کرد تا A16 Bionic را با استفاده از فناوری 3 نانومتری تولید کند و آن را در سری آیفون 14 به کار گیرد.

تراشه اپل A16 Bionic همچنان با لیتوگرافی ۵ نانومتری ساخته می‌شود

 

به گزارش phonearena، در مقطعی از زمان، TSMC گفت که به دلیل پیچیدگی زیاد فناوری 3 نانومتری، تولید انبوه آن را یک سال به تعویق می‌اندازد. گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که چیپ A16 Bionic در آیفون 14 از فناوری 4 نانومتری استفاده خواهند کرد. حتی شاید از تکنولوژی 5 نانومتری فعلی نیز استفاده نمایند. اما گزارش اخیر دیجی‌تایمز (Digitimes) می‌گوید که TSMC به نقشه راه خود بازگشته است، اگرچه در این مقطع بروز هر چیزی ممکن است.

تراشه اپل A16 سه نانومتری نخواهد بود؛ مدیاتک و کوالکام پیروز این رقابت شدند

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا AMD نهایتا به سمت استفاده از تکنولوژی 3 نانومتری سامسونگ کوچ خواهد کرد؟ آیا TSMC می‌تواند به میزان کافی تراشه برای شرکت اپل تولید کند؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان