حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کوالکام Snapdragon 8cx Gen 3 رسما معرفی شد: اولین تراشه ۵ نانومتری ویندوز برپایه Arm

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، کوالکام

در کنفرانس فناوری کوالکام که به‌مدت سه روز متوالی در تاریخ ۹، ۱۰ و ۱۱ آذرماه برگزار می‌شود، این شرکت آخرین دستاوردهای حوزه تراشه خود را به‌همگان معرفی می‌کند. در اولین روز این رویداد، شاهد معرفی جدیدترین نسل از سری تراشه‌های پرچمدار مورداستفاده در گوشی‌های هوشمند با نام Snapdragon 8 Gen 1 بودیم که اولین چیپست برپایه فرایند ۴ نانومتری این شرکت نیز محسوب می‌شود. حال، به‌تازگی و در روز دوم، کوالکام آخرین تراشه پرچمدار خود برپایه معماری Arm برای رایانه‌های شخصی مجهز به سیستم‌عامل ویندوز را با نام Snapdragon 8cx Gen 3 معرفی کرده است که همان‌طور که از نام آن پیداست، جایگزین مدل 8cx Gen 2 سال گذشته بوده و به‌واسطه‌ی استفاده از فرایند ۵ نانومتری، جهش‌های قابل‌توجهی در عملکرد را نیز ارائه می‌دهد.

کوالکام Snapdragon 8cx Gen 3

درحالی‌که این تراشه بخشی از نسل بعدی پردازنده‌های Nuvia محسوب نمی‌شود که پیش از این انتظار می‌رفت در سال 2023 در محصولات مصرفی عرضه شوند؛ با این حال، مهم‌ترین جهش عملکردی تا به امروز برای ویندوز برپایه ARM است. تراشه جدید همچنین فناوری‌های تازه‌ای مانند هوش‌مصنوعی، Wi-Fi 6E و 5G را برای دستگاه‌های بیشتری مهیا می‌سازد.

تراشه Snapdragon 8cx قرار است در نیمه اول سال 2022 در رایانه‌های شخصی جدید مورداستفاده قرار گیرد که نسبت به نسل‌های پیشین خود، یک جهش سریع در مدت زمان معرفی رسمی تا عرضه به بازار محسوب می‌شود.

کوالکام Snapdragon 8cx Gen 3 جدید، اولین تراشه با فرایند ۵ نانومتری است که برای استفاده در رایانه‌های شخصی ویندوزی عرضه می‌شود. این شرکت ادعا می‌کند که 8cx Gen 3 به‌طور قابل‌توجهی قدرتمندتر از Gen 2 بوده که درحال‌حاضر در Microsoft Surface Pro X SQ2 و HP Elite Folio یافت می‌شود. این چیپست برپایه Arm، با افزایش ۴۰ درصدی عملکرد تک‌هسته‌ای، ۸۵ درصدی چندهسته‌ای و ۶۰ درصدی بیشتر در هر وات نسبت به پلتفرم x86، بیانگر یک پیشرفت کاملا واضح است.

به‌نظر می‌رسد که این ادعا با توجه به نتایج بنچمارک Geekbench 5 چیپست 8cx Gen 3 که اخیرا درز کرده بود، صحت داشته باشد. در این بنچمارک، شاهد امتیاز تک‌هسته‌ای 1010 بودیم که Snapdragon 8cx Gen 3 را در محدوده لپ‌تاپ Lenovo Yoga C740 با پردزانده Core i5-10210U اینتل قرار می‌دهد.

امتیازات چندهسته‌ای اسنپدراگون 8cx Gen 3، حتی امیدوارکننده‌تر به‌نظر می‌رسد. بنچمارک چند‌هسته‌ای با کسب امتیاز 5355، تراشه جدید کوالکام را بالاتر از HP Spectre x360 14 با Core i7-1165G7 اینتل قرار می‌دهد.

درحالی‌که این اعداد کماکان فاصله معناداری با سری تراشه‌های جدید M1 اپل دارند، برای اکثر کاربران، دریافت عملکرد چندهسته‌ای معادل Core i7 با عمر باتری بسیار بهتر از آن، هنوز هم ترکیبی برنده است؛ به‌ویژه زمانی‌که این چیپست در دستگاه‌های منحصربه‌فرد 2 در 1 مشابه سرفیس مایکروسافت و بدون دارا بودن هرگونه فن خنک‌کننده، قرار داده شود.

طبق ادعای کوالکام، عمر باتری این تراشه همچنان “بیش از 25 ساعت” است، اگرچه این میزان وابسته به دستگاه و تحت سناریوهای خاص نیز می‌باشد. با این حال، کوالکام وعده داده که با وجود بهبود عملکرد فوق‌العاده، عمر باتری مابین نسل ۲ و ۳ اسنپدراگون 8cx Gen 3، به‌طور مؤثری یکسان است.

مشخصات کوالکام Snapdragon 8cx Gen 3

مشخصات کوالکام Snapdragon 8cx Gen 3

کوالکام در بیانیه مطبوعاتی خود به جزئیات بیشتری می‌پردازد:

پردازنده پیشرفته Kryo کوالکام، هسته‌هایی با کارایی بالا را برای تأمین انرژی در مواقعی که به آن نیاز دارید و هسته‌های کم‌مصرف انرژی را برای کارهای فشرده‌تر ادغام کرده و عملکردی پاسخ‌گو و عمر باتری طولانی‌مدت را فراهم می‌آورد. هسته‌های بازدهی ما اکنون با هسته‌های عملکردی نسل پیشین مطابقت داشته و درعین‌حال مصرف انرژی کلی را نیز به‌میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهند. Snapdragon 8cx Gen 3 همراه با ادغام هسته‌های عملکردی جدید «Prime» تا 40 درصد برای فعالیت‌های تک‌هسته‌ای و 85 درصد برای فعالیت‌های چندهسته‌ای در مقایسه با نسل قبلی افزایش پیدا کرده است. این بهبود عملکرد در هر وات به‌معنای انجام سریع‌تر کارهاست، درحالی‌که فضای زیادی برای سرگرمی و مصرف محتوا ذخیره می‌شود.

کوالکام در ادامه بیان می‌کند که در مباحث گیمینگ و کارهای گرافیکی نیز، شاهد افزایش “فوق‌العاده” عملکرد تراشه جدید هستیم:

با افزایش عملکرد تا 60 درصد نسبت به نسل قبلی، این تراشه قدرت بیشتری برای برنامه‌های ویرایش ویدیو و عکس، کنفرانس‌های ویدیویی و پرداختن به انواع بازی‌ها دراختیار دارد. بازی‌ها می‌توانند با رزولوشن FHD تا ۱۲۰ فریم‌برثانیه اجرا شده و همین مورد Snapdragon 8cx Gen 3 را به یک پایگاه اصلی سرگرمی تبدیل می‌کند.

علاوه‌بر عملکرد خام، این چیپست در زمینه‌های دیگر نیز ارتقا یافته است که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

دوربین: با استفاده از این پردازنده، درحال‌حاضر حداکثر چهار دوربین پشتیبانی می‌شوند که امکان «دوربین‌های وب‌کم چندگانه با فاکتورهای جداشدنی» و همچنین 4K و HDR را فراهم می‌کند. مدت زمان باز شدن برنامه دوربین نیز اکنون 15 درصد افزایش یافته است.

صدا: حالت لغو صدای اکو و نویز اکنون با استفاده از فناوری‌های پیشرفته هوش‌مصنوعی در این پردازنده جدید گنجانده شده‌اند.

هوش مصنوعی: Snapdragon 8cx Gen 3 بیش از ۳ برابر قابلیت‌های هوش‌مصنوعی بیشتری نسبت به نسل قبلی داشته و در این زمینه به‌طور قابل‌توجهی پیشتاز رقابت است. این مورد به تجربیات دقیق‌تر و نوآورانه‌تر، همراه با ویژگی‌های امنیتی سریع‌تر مانند تشخیص چهره کمک می‌کند.

اتصالات سریع و 5G بهبودیافته: مودم اسنپدراگون X55 ،X62 یا X65 کوالکام، اکنون اتصالات قابل‌اعتماد را به‌ترتیب با حداکثر سرعت ۴.۴، ۷.۵ و ۱۰ گیگابیت‌برثانیه امکان‌پذیر کرده و دسترسی کاربران به اتصالات سریع تا تقریبا در هر جایی ممکن می‌سازد.

Wi-Fi 6E: این سیستم اتصال از سریع‌ترین سرعت‌های Wi-Fi موجود با میزان سرعت تقریبی 3.6 گیگابیت‌برثانیه پشتیبانی می‌کند. FastConnect 6900 همچنین از چهار سیستم DBS برای پشتیبانی از Wi-Fi Dual Station به‌منظور تأخیر و زمان پاسخگویی بسیار کم استفاده می‌کند.

امنیت: فرآیند راه‌اندازی امن، به‌منظور بازیابی NIST برای جلوگیری بهتر از بارگیری برافزار در سیستم‌ها طراحی شده است، درحالی‌که ادغام Microsoft Pluton در واحد پردازش امن کوالکام، سطوح باز برای حملات را کاهش می‌دهد. دوربین ایمن برای Windows Hello، حسگرها و روش‌های رمزگذاری پیشرفته، Snapdragon 8cx Gen 3 را به‌عنوان یک پلتفرم واقعاً غنی از امنیت به‌منظور همکاری آنلاین برای مصرف‌کنندگان، مشاغل و موارد آموزشی تکمیل می‌کند.

کوالکام Snapdragon 8cx Gen 3

کوالکام Snapdragon 8cx Gen 3

به‌طورکلی، Snapdragon 8cx Gen 3 بسیار امیدوارکننده و جالب‌تر از هر ارتقاء قبلی در زمینه پردازشی رایانه شخصی ویندوزی به‌نظر می‌رسد.

البته انتظار می‌رود که اینتل پردازنده‌های نسل دوازدهم موبایل خود را در اوایل سال 2022 (احتمالاً در نمایشگاه CES) معرفی کند که با استفاده از طراحی جدید هسته‌‌های عملکردی و کارایی مشابه، به‌عنوان رقیبی قدرتمند برای کوالکام و AMD ظاهر می‌شود.

دیدگاه شما پیرامون اولین تراشه ۵ نانومتری برپایه Arm ویندوز کوالکام با نام Snapdragon 8cx Gen 3 چیست؟ به‌نظر شما این کوالکام می‌تواند با ارائه این چیپست با رقیب دیرینه خود، AMD، رقابت کند؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی