حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نگاهی به پردازش تصویر Snapdragon 8 Gen 1 و Snapdragon Sight

تراشه‌های پرچمدار کوالکام، همواره در بخش پردازش تصویر و ویژگی‌های مربوط به دوربین، جزو مدعیان اصلی بوده‌اند. تراشه Snapdragon 8 Gen 1، امروز رسماً معرفی شده است. اما پردازش تصویر در Snapdragon 8 Gen 1 به چه صورت می‌باشد و چه امکاناتی دارد؟

پردازش تصویر در Snapdragon 8 Gen 1، بهتر از همیشه!

تراشه Snapdragon 888 Plus، تراشه پرچمدار قبلی کوالکام بود.

 

کوالکام اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس معرفی شد: Snapdragon 888 Plus برای بهبود AI

 

اما بالأخره Snapdragon 8 Gen 1 با پردازشگر تصویر جدیدی از راه رسید. به گفته Gsmarena، تراشه اسنپدراگون ٨ نسل ١، پیشرفت‌های زیادی را در بخش‌های پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی به ارمغان آورده است. اما در این بین،. سخت افزار پردازش تصویر و دوربین در این تراشه نیز ارتقاء پیدا کرده است. به طوری که کوالکام قصد راه اندازی یک برند جداگانه در این بخش را دارد.

در واقع نام Snapdragon Sight، نام جدیدی است که کوالکام برای پردازشگرهای تصویر خودانتخاب کرده است. در این نسل از پردازشگرهای تصویر کوالکام، سرعت پردازش به حد حرفه‌ای رسیده است و حتی کاربران عادی، از آن نفع زیادی خواهند برد. این پردازشگر تصویر، اکنون می‌تواند ٣.٢ گیگاپیکسل را در ١ ثانیه پردازش کند. این رقم در اسنپدراگون ٨٨٨ برابر با ٢.٧ گیگاپیکسل بود. همراه با سایر بهبودها، این موضوع بدان معناست که Snapdragon 8 Gen 1 می‌تواند در ١ ثانیه، ٢۴٠ عکس با وضوح ١٢ مگاپیکسلی را ثبت کند. این دو برابر میزانی است که Snapdragon 888 توانایی ثبت آن را داشت.

اما این آمار، یک طرف موضوع است. اگر وضوح سنسور را برابر با ١٠٨ مگاپیکسل در نظر بگیرید، تعداد عکس‌ها به ٣٠ عدد در ثانیه خواهد رسید. همچنین با اتصال همزمان به سه دوربین مختلف با وضوح ٣۶ مگاپیکسلی، این تعداد عکس‌ها حفظ خواهند شد. این بدیهی است که هر کسی به این تعداد عکس در یک ثانیه ثبت نخواهد کرد. اما پردازش تصویر Snapdragon 8 Gen 1 با این سرعت، یک پدیده است.

در ادامه، کوالکام این تراشه را با پشتیبانی از تصاویر ١٨ بیتی به جای ١۴ بیتی طراحی کرده است. این موضوع، سبب بهبود چشمگیر در گستره دینامیکی و بهبود تصاویر HDR می‌شود. از سوی دیگر، Snapdragon 8 Gen 1 توانایی ارائه تصاویر ١٨ بیتی RAW و فشرده نشده را برای حرفه‌ای‌ها دارد. اما تنها تمرکز بر روی تصاویر نبوده است. بلکه فیلم برداری در Snapdragon 8 Gen 1 با حداکثر وضوح 8K و نرخ ٣٠ فریم بر ثانیه انجام می‌شود. البته این نوع فیلم برداری، با پشتیبانی از استانداردهای HDR ارائه می‌شود. همچنین در این حالت، قابلیت استفاده از لرزشگیر نیز فراهم است. همچنین کاربران در حین فیلم برداری با این وضوح، می‌توانند تصاویر ۶۴ مگاپیکسلی را نیز به ثبت برسانند. در کنار آن، کوالکام یک موتور سخت افزاری اختصاصی برای رندر ویدئوهای 4K با افکت بوکه را در این تراشه تعبیه کرده است.

موتور Mega Multi Frame در این تراشه، ثبت تصویر در شب را بهبود می‌بخشد. به لطف این موتور، می‌توان تا ٣٠ عکس را در یک عکس حالت شب ترکیب کرد. این میزان در نسل قبل، ۶ عدد بود. بنابراین، ما شاهد ارتقاء عملکرد ۵ برابری هستیم. پردازش تصویر قدرتمند Snapdragon 8 Gen 1، باعث بهبود کیفیت تصاویر زوم نیز می‌شود.

کوالکام برای توسعه سیستم پردازشگر تصویر جدید خود، با لایکا هم همکاری کرده است. بنابراین، این تراشه می‌تواند مطابق با دوربین‌های پیشین لایکا عمل کند و تصاویر را به مانند آن‌ها ثبت کند. نکته جذاب، این است که کوالکام حتی یک موتور پردازش تصویر مخصوص دوربین فوق عریض را در این تراشه تدارک دیده است! بنابراین، مواردی مانند انحراف رنگی و اعوجاج در این دوربین به وضوح کم‌تر می‌شود.

قبل از این‌ها، هوش مصنوعی تراشه‌های کوالکام، کاربردهای محدودتری مانند نوردهی و فوکوس خودکار در دوربین را داشت. اما در این تراشه، اکنون سیستم تشخیص چهره جدید و پیشرفته‌ای وجود دارد. سرعت و دقت این سیستم تشخیص چهره با شناسایی ٣٠٠ نقطه مختلف از صورت فرد، مزیت بسیار خوبی به شمار می‌رود. این دو برابر چیزی است که در نسل قبل دیده بودیم. یکی از مزیت‌های این سیستم تشخیص چهره، ارائه آواتارهای ظریف‌تر و دقیق‌تر از کاربران است.

شایان ذکر است که حتی یک پردازشگر تصویر چهارم نیز در Snapdragon 8 Gen 1 موجود است! این بخش، مربوط به نسل سوم Sensor Hub می‌شود و ویژگی مانند دوربین همیشه فعال را ارائه می‌دهد. همچنین حالت‌های جدید قفل گشایی با چهره، به بهبود حریم خصوصی کاربران نیز کمک شایانی می‌کند. حتی در جایی دیگر، به طور مثال، این تراشه می‌تواند تشخیص دهد که محتوای نمایشگر خود را به اشتراک گذاشته‌اید تا بتواند اعلان‌ها را بی صدا کند. همچنین گوشی‌های مجهز به این تراشه، قابلیت شناسایی نگاه خارجی به نمایشگر را دارند تا بتوانند شما را مطلع کنند.

البته نگرانی‌هایی در مورد حفظ حریم خصوصی در این تراشه وجود دارد. یکی از نگرانی‌ها، مربوط به دوربین همیشه روشن است و کوالکام این موضوع را جدی می‌گیرد. اما به طور کلی، هیچ داده‌ای از ISP دستگاه خارج نمی‌شود و با ویژگی امنیتی جدید، نفوذ به داده‌ها ناممکن می‌شود. همچنین فعال سازی این قابلیت، بر عهده سازنده گوشی است. موتور پردازش هوش مصنوعی در Snapdragon 8 Gen 1، قادر است تا قدرت ۴ برابری نسبت به قبل را با ٧٠ درصد راندمان انرژی بالاتر انجام دهد.

نظر شما در مورد سیستم پردازش تصویر در Snapdragon 8 Gen 1 چیست؟ فکر می‌کنید که در این نسل از تراشه‌های پرچمدار، پردازشگر تصویر در کدام یک بهتر عمل کند؟

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

همون ۸۸۸ گویای همه چیز بود ، به وضوح از اگزینوس ۲۱۰۰ توی اس۲۱الترا بهتر بود ، دیدیم که گوشی ساخت خود کوالکام چه امتیازی با دوربین میانرده ۶۴ مگاپیکسلی ازش گرفت ، هر چقدر که درمورد کنترل دما این پردازنده مطمئن نیستم ولی مطمئنم هیچ تراشه اندرویدی تو پردازنده تصویر بهش نمیرسه

AŁɪ

هنوز زوده واسه این قضاوت شاید بر عکس این دو مورد شد …

Mahdi

چون در موردش تاکید کرده یعنی یه چیزی هست

m.b

مشخصات مثل همیشه خیلی عالی به نظر میرسه و حتی من پیشرفت های بارزتری نسبت به نسل های پیشین میبینم(تفاوت برام در ورد به حوزه هایی هست که اسنپدراگون قبلاً در اونها دخالتی نداشته)…
“کوالکام برای توسعه سیستم پردازشگر تصویر جدید خود، با لایکا هم همکاری کرده است.”
بعد از امتیاز تجربه همکاری و آزمون و خطا با هوآوی اینم دومین امتیازی که نصیب کسایی میشه که با لایکا همکاری کنند… هم تجربیات همکاری با هوآوی و هم این امتیاز که بخشی از پردازش تصویر یک چیپست عمومی بر مبنای سایر الگوریتم های گوشی شما برنامه‌ریزی شده باشه…

اما راجب عملکرد کلی به عملکرد کلی 898 هنوز خوشبین نیستم… کوالکام قافیه رو در سطوح پیشرفت به مدیاتک باخته و فقط میراث پیشین باعث شده که هنوز برتر باشه که این برتری هم اگر بخواد با همین سرعت جلو بره سالهای آینده دیگه باقی نمیمونه…

Tanha122

میشه بگی برتری های پردازنده مدیا تک نسبت به اسنپ رو بگی تا ما هم بدونیم

m.b

برتری نوشته نشده… سرعت پیشرفت در چند سال اخیر نوشته شده

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️