حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

۳ دلیل اصلی ارزان تر شدن گوشی های هوشمند با دوربین زیر نمایشگر

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | دوربین، فناوری‌های نوین

طی سالیان گذشته، پیشرفت چشمگیری در صنعت گوشی‌های هوشمند صورت گرفته است. در مدت سه سال، سازندگان گوشی‌های هوشمند بر روی نمایشگر تمام صفحه کار کرده‌اند و برای دستیابی به این مورد، ما پیش‌تر شاهد راه‌حل‌های زیادی بوده‌ایم. شاید بتوان اولین این راهکارها را با گوشی می میکس شیائومی و در ادامه گلکسی اس ۸ سامسونگ و ال‌جی جی ۶ با حاشیه باریک نمایشگر دانست. سپس آیفون X را با ناچ عریض صفحه داشتیم و متعاقباً راه‌حل‌های دیگری مانند ناچ قطره‌ای، سوراخ نمایشگر، دوربین پاپ‌آپ، کشویی و غیره را شاهد بودیم. تاکنون نیز، طراحی بریدگی و سوراخ نمایشگر بیش از همه آزمون خود را پس داده‌اند. با این حال، در مورد راه‌حل‌های دیگر نمی‌توان با قاطعیت این مورد را بیان کرد. در ادامه اما، شاید بتوان گزینه بعدی برای بهترین راهکار را، گوشی هایی با دوربین زیر نمایشگر دانست که اخیراً شاهد مراحل اولیه در توسعه آنها بوده‌ایم که البته با توجه به نوظهور بودنشان، بعضا با قیمت نسبتا بالایی به‌دست مشتریان می‌رسند. با این وجود، انتظار می‌رود در سال‌های آینده این روند متوقف‌شده و شاهد ارزان‌تر شدن قیمت گوشی‌هایی با این فناوری باشیم.

ارزان تر شدن گوشی های هوشمند با دوربین زیر نمایشگر

صادقانه بگویم، نقص در بسیاری از موارد زیباست؛ با این حال، مردم همیشه به‌دنبال کمال هستند. چه طراحی بریدگی باشد یا هر راه‌حل دیگری، همیشه “نقص” خاصی در آن وجود دارد. با این وجود، مردم همچنان به‌دنبال طراحی تمام صفحه بدون نقص هستند.

راه‌حل‌های پاپ‌آپ، چرخان و کشویی، همگی از نوعی ساختار مکانیکی برای دستیابی به نمایشگر تمام صفحه استفاده می‌کنند. با این حال، هزینه، ضخامت، وزن، یا سایش و فرسودگی آنها در طول زمان، از مشکلات متعدد این راهکارها می‌باشد.

درحال‌حاضر اما، ما یک فناوری جدید داریم که به‌نظر می‌رسد محدودیت‌های تمام صفحه را حل کرده و به کاربران، یک گوشی بدون هیچگونه حاشیه صفحه‌ای را می‌دهد. این مورد، فناوری دوربین زیر نمایشگر نامیده شده و درحال‌حاضر، تنها سه سازنده گوشی‌های هوشمند، این فناوری را روانه بازار کرده‌اند. همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید، منظور ما شرکت‌های ZTE، شیائومی و سامسونگ است که همگی گوشی‌های هوشمندی را با جلوه تمام صفحه با استفاده از این فناوری عرضه کرده‌اند. درحال‌حاضر، چهار گوشی هوشمند با فناوری دوربین زیر نمایشگر در این زمینه وجود دارد: زدتی‌ای اکسون ۲۰، اکسون ۳۰، شیائومی می میکس ۴ و سامسونگ گلکسی زد فولد ۳.

با این حال، قیمت فعلی محصولاتی که از دوربین‌های زیر نمایشگر استفاده می‌کنند، همچنان نسبتاً بالاست. با این وجود، در آینده ممکن است بتوانیم گوشی‌های هوشمند ارزان‌تری با این فناوری داشته باشیم. درحالی‌که ZTE Axon 20 و Axon 30 به‌ترتیب با قیمت‌های 322 و 338 دلار به‌فروش می‌رسند، Xiaomi Mi MIX 4 با قیمت 770 دلار عرضه شد. در مورد Galaxy Z Fold 3، قیمت این دستگاه به 1799.99 دلار نیز می‌رسد. ذکر این نکته ضروری است که تمامی قیمت‌های فوق، قیمت نسخه پایه این گوشی‌ها بوده و مدل‌های دیگر با رم یا حافظه داخلی بیشتر، گران‌تر نیز می‌باشد.

دوربین زیر نمایشگر گلکسی زد فولد ۳

دوربین زیر نمایشگر گلکسی زد فولد ۳

در اینجا اما، سه ​​دلیل اصلی وجود دارد که چرا در ماه‌های آینده، ما می‌توانیم گوشی‌های هوشمند بسیار ارزانی با دوربین زیر نمایشگر داشته باشیم:

۱- بلوغ تدریجی فناوری

اولین مورد این است که با بلوغ تدریجی فناوری، نرخ بازده پنل‌های صفحه‌نمایش مرتبط، همچنان درحال افزایش است. این درنهایت باعث می‌شود هزینه کلی پنل‌ها با گذشت زمان، کاهش یابد. درواقع، این دلیل اصلی کاهش قیمت گوشی‌های هوشمند با دوربین زیر نمایشگر است. درحال‌حاضر، این فناوری هنوز در مراحل اولیه خود بوده و بنابراین هزینه تولید آن بالاست.

درست مانند حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر، با ادامه رشد فناوری، تمرکززدایی از عملکردها اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین، کاربران فقط باید منتظر بمانند تا این فناوری به بلوغ رسیده و گزینه‌های ارزان‌تری را دریافت کنند.

دوربین زیر نمایشگر گوشی می میکس ۴ شیائومی

دوربین زیر نمایشگر گوشی می میکس ۴ شیائومی

ازنظر فناوری دوربین زیر صفحه، سازندگان چینی درحال‌حاضر زمان و تلاش زیادی را صرف این فناوری می‌کنند. این مورد مزیت‌های بیشتری را برای صنعت گوشی‌های هوشمند به‌ارمغان می‌آورد. سرعت توسعه می‌تواند نسبتاً سریع باشد و مصرف‌کنندگان زمان بیشتری برای لذت‌بردن از فناوری جدید خواهند داشت.

۲- جلوه دوربین زیر نمایشگر بر روی صفحه کماکان پیداست

در زمان کنونی، شرکت‌ها برای ارائه محصولاتی با دوربین زیر نمایشگر به‌منظور متعادل کردن افکت نمایش و خروجی تصویر آنها، تلاش فراوان می‌کنند. با این حال، با فناوری فعلی و مشکلات مربوط به نمایشگر، این دستگاه‌ها با راهکارهایی بدون جلوه دوربین بر روی صفحه، فاصله زیادی دارند. آن‌ها ازنظر کیفیت صفحه‌نمایش و خروجی تصویر، پایین‌تر از گوشی‌های دیگر می‌باشند؛ اما با این وجود، نقطه مثبت فروش آن‌ها، ارائه نمایشگر تمام‌صفحه‌شان است.

Lu Weibing، رئیس شیائومی چین و مدیرکل برند ردمی، بیان می‌کند که اگر به جلوه دوربین جلو اهمیت می‌دهید، بهتر است محصولی را انتخاب کنید که سوراخ نمایشگر داشته باشد. این مورد همچنین به این معنی است که ازنظر باقی‌ماندن جلوه روی صفحه، دوربین زیر نمایشگر همچنان در مراحل اولیه خود قرار داشته و فناوری آن ضعیف است.

برای چنین محصولی با دوربین سلفی و نمایشگر ضعیف، محصولات مقرون‌به‌صرفه برای داشتن این نوع راه‌حل مناسب‌تر هستند. ازآنجایی‌که راهکار سوراخ و ناچ صفحه در بخش دوربین و صفحه‌نمایش بسیار خوب عمل می‌کنند، آن‌ها دارای دست برتر خواهند بود. اگر فناوری دوربین زیر صفحه ارزان‌تر شود، بسیاری از کاربران با وجود کاستی‌ها، همچنان آن‌ها را خریداری می‌کنند؛ بنابراین، به‌احتمال‌زیاد قیمت این فناوری دیر یا زود کاهش خواهد یافت.

تصاویر زنده ZTE Axon 30 5G

تصاویر زنده ZTE Axon 30 5G

۳- برای پرچمداران مناسب نیست

با توجه به مسائل فنی، رقابت محصولاتی با دوربین زیر نمایشگر با سایر راهکارها دشوار است. در آینده ممکن است یافتن این فناوری در پرچمداران معمولی نیز دشوار باشد. درست مانند راه‌حل دوربین پاپ‌آپ، ما احتمالاً این فناوری را در گوشی‌های هوشمند میان‌رده و شاید حتی اقتصادی پیدا خواهیم کرد. با این حال، به‌ندرت در محصولات پرچمدار معمولی دیده می‌شود. این مورد عمدتاً به این دلیل است که وقتی مصرف‌کنندگان محصولات پرچمدار معمولی را خریداری می‌کنند، امیدوارند که محصولی متعادل و بدون کاستی از تمامی جهات داشته باشد.

گوشی‌های پرچمدار معمولی با سری MIX و Fold متفاوت هستند. درحالی‌که سری MIX بر طراحی تأکید دارد، سری Galaxy Z Fold بر نمایشگر تاشو خود متمرکز است. بنابراین، این گوشی‌های هوشمند دارای اهرمی هستند که از چند جنبه که بر آن تأکید نمی‌شود، «کمبود» دارند. این قضیه در مورد گوشی‌های هوشمند پرچمدار معمولی صدق نمی‌کند؛ چراکه انتظار می‌رود یک گوشی هوشمند پرچمدار معمولی، هیچ نقصی نداشته باشد.

نتیجه‌‌گیری گوشی هایی با دوربین زیر نمایشگر

فناوری دوربین زیر نمایشگر یک راه‌حل عالی برای رفع نیاز کاربران برای استفاده از گوشی‌های تمام‌صفحه است. با این حال، تکنولوژي فعلی دارای کاستی‌های بسیار زیادی بوده که آن را برای پرچمداران معمولی نامناسب می‌سازد. ما معتقدیم که مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند این فناوری را روی محصولات ارزان‌قیمت تجربه کنند. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، زمانی که فناوری به رشد خود ادامه می‌دهد، تمرکززدایی از عملکردها اجتناب‌ناپذیر است. ما معتقدیم که به‌زودی قادر خواهیم بود محصولاتی با دوربین زیر صفحه‌نمایش را با قیمت کمتر از 300 دلار خریداری کنیم. درست مانند گوشی‌های هوشمند با دوربین پاپ‌آپ که اکنون با قیمت کمتر از 300 دلار به‌فروش می‌رسند، گوشی‌های هوشمند با دوربین زیر نمایشگر نیز به‌احتمال‌زیاد در آینده نزدیک به این نقطه خواهند رسید.

بدون شک، فناوری دوربین زیر صفحه یک پیشرفت تکنولوژیکی قابل‌توجه است. این فناوری به ما اجازه می‌دهد تا ببینیم که پیشرفت‌های زیادی در این صنعت امکان‌پذیر است. با این حال، عملکرد آن فقط برای برچسب قیمت کافی نیست.

درحال‌حاضر، اگر توانایی خرید یک گوشی‌های هوشمند با دوربین زیر صفحه‌نمایش و قیمت مناسب داشته باشید، آیا آن را با تمام کاستی‌های فنی خود تهیه می‌کنید و یا ترجیح می‌دهید که یک گوشی پرچمدار عادی با بریدگی یا سوراخ نمایشگر اما با کیفیت بالا و بدون نقص داشته باشید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی