حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ضرر ۱۰ میلیارد دلاری شبکه های اجتماعی از سیاست “شفافیت رهگیری برنامه” اپل

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اپل، شبکه و امنیت

طبق یک گزارش جدید منتشرشده، تخمین زده می‌شود که سیاست “حفظ حریم خصوصی برنامه” اپل که با نام “App Tracking Transparency” نیز شناخته می‌شود، در نیمه دوم سال جاری حدود 10 میلیارد دلار ضرر برای شرکت‌های صاحب شبکه های اجتماعی دربرداشته است.

ضرر هنگفت شبکه های اجتماعی از سیاست اپل

گفته می‌شود که این مورد بدین دلیل است که نقطه فروش منحصربه‌فرد آن‌ها (USP)، معلول توانایی در هدف قرار دادن جمعیت‌ها و گروه‌های خاص بوده و حالا که دیگر نمی‌توانند این مورد را به‌دلیل سیاست رهگیری برنامه اپل ارائه کنند، درنتیجه تبلیغ‌کنندگان، کسب‌وکار خود را به سیستم‌عامل دیگری انتقال می‌دهند.

فایننشال تایمز در این باره گزارش می‌دهد:

تصمیم اپل برای تغییر تنظیمات حریم خصوصی آیفون‌ها باعث شد تا درآمدهای تخمینی 9.85 میلیارد دلاری در نیمه دوم سال جاری در اسنپ، فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب کاهش یابد، زیرا کسب‌وکارهای تبلیغاتی آنها تحت تأثیر قوانین جدید متزلزل شده است.

اکثر کاربران از این امر انصراف داده و تبلیغ‌کنندگان را در مورد نحوه هدف قرار دادن آنها، در تاریکی قرار داده‌اند. تبلیغ‌کنندگان با کاهش هزینه‌های خود در اسنپ، فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب واکنش نشان داده‌اند و بودجه‌های خود را به مکان‌های دیگر سوق داده‌اند: به‌ویژه به سمت کاربران تلفن‌های اندرویدی و یا کسب‌وکار تبلیغاتی رو به رشد خود اپل.

ضرر هنگفت شبکه های اجتماعی از سیاست اپل

ضرر هنگفت شبکه های اجتماعی از سیاست اپل

هنگامی‌که کاربران اجازه ردیابی برنامه‌ها را نمی‌دهند، حتی اشکال بسیار ابتدایی هدف‌گذاری نیز از بین می‌روند.

مایک ووسلی، مدیرعامل Lotame، بیان کرد که تبلیغ‌کنندگان درحال‌حاضر کمتر از آیفون‌ها پول می‌گیرند. او به‌عنوان‌مثال یک برند لباس‌زیر مردانه را ذکر کرد که می‌توانست یک مشتری را برای یک تبلیغ 5 دلاری باهدف 1000 مرد جذب کند. ووسلی در این باره افزود:

“خب، اکنون برای بدست آوردن 1000 مرد باید آن را به 2000 نفر نشان دهید، زیرا ناگهان نمی‌دانید چه کسی یک مرد و چه کسی زن است. شما هنوز برای آن 2000 نمایش فقط 5 دلار دارید. بنابراین هزینه‌های خرید شما دو برابر شده و بازدهی ازدست‌رفته 50 درصد است.

اگر توانایی شما برای تبلیغ در فیس‌بوک دیگر اقتصادی نباشد، فوراً ازآنجا دور خواهید شد. بنابراین TikTok بسیار محبوب می‌شود زیرا بسیار ارزان‌تر است (در هزینه به‌ازای هر 1000 نمایش).”

اپل از ماه آوریل به کاربران اجازه داد تا انتخاب کنند که آیا شرکت‌های تبلیغاتی می‌توانند آنها را در محیط برنامه‌ها “ردیابی کنند” یا خیر. این در عمل به این معنی است که شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک می‌توانند به تبلیغ‌کنندگان اجازه دهند شما را بر اساس اطلاعات جمعیت‌شناختی، مانند سن و جنسیت، هدف قرار دهند و تبلیغ‌کنندگان می‌توانند هنگام خرید آنلاین متوجه شوند که شما در معرض یک تبلیغ خاص قرار گرفته‌اید.

جای تعجب نیست که تقریباً هیچ‌کس اجازه نداد که تبلیغ‌کنندگان برنامه‌های iOS را به‌نفع برنامه‌های اندروید کنار بگذارند و هزینه‌های خود را با شبکه‌های اجتماعی کاهش دهند.

تلاش‌های مختلفی برای دور زدن ویژگی محافظت از حریم خصوصی اپلیکیشن‌های اپل صورت گرفته، اما این شرکت به‌سختی این موارد را سرکوب کرده است.

طبق گزارشات، فیس‌بوک از این مورد وحشت‌زده بوده و متعاقباً به سرمایه‌گذاران هشدار داده که درآمدش ضربه خواهد خورد.

ویژگی جدید شفافیت رهگیری برنامه ها در iOS 14.5 اپل، به نفع گوگل تمام می شود!

درنهایت، دیدگاه شما پیرامون ضرر هنگفت شبکه‌های اجتماعی و صاحبان مطرح آنها از سیاست حفظ حریم خصوصی و رهیگری برنامه اپل چیست؟ در صورت استفاده از دستگاه iOS، آیا شما نیز این مورد را رد کرده و یا تایید کرده‌اید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
BeFair

به نظر من که کار خوبی بود

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی