حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اپل اکنون خود را یک کمپانی گیمینگ و در رقابت با مایکروسافت، سونی و نینتندو می‌نامد

نوشته

2 سال قبل | 7 دیدگاه | اپل، سرگرمی و بازی

کمپانی اپل گزارش سالانه خود را که با نام فرم 10-K نیز شناخته می‌شود، در روز جمعه به کمیسیون SEC ارائه کرد و اکنون اعلام کرده است که پلتفرم بازی‌اش با شرکت‌های برتر گیمینگ مانند سونی، مایکروسافت و نینتندو رقابت می‌کند. در پرونده‌های قبلی 10-K، اپل رقبای خود را اندروید گوگل و ویندوز مایکروسافت معرفی کرده بود. همچنین داده‌های فاش‌شده در دادگاه Epic v. Apple نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از درآمد App Store از بازی‌ها ناشی می‌شود؛ حتی اگر این برنامه‌ها توسط کمتر از ۱۰ درصد از کاربران این فروشگاه خریداری شوند.

کمپانی گیمینگ اپل

اطلاعات دیگری که در طول روند دادگاه بدست آمده نشان می‌دهد که اپل در 33 درصد از کل معاملات صنعت بازی شرکت داشته است. این سهم بازار به‌تنهایی به آنها اجازه می‌دهد تا به‌عنوان یک شرکت بازی‌سازی قانونی درنظر گرفته شوند؛ و اکنون که نمایشگر آیفون 13 پرو و ​​آیفون 13 پرو مکس و مدل‌های جدید مک بوک پرو همگی 120 بار در ثانیه به‌روز می‌شوند، بازیکنان دلیل خوبی برای روی آوردن به اپل برای انجام بازی‌های موبایل خود دارند.

اپل در گزارش 10-K می‌نویسد:

“این شرکت بر این باور است که در دسترس بودن برنامه‌ها و خدمات نرم‌افزاری شخص‌ثالث برای محصولاتش تا حدی به درک و تحلیل توسعه‌دهندگان از مزایای نسبی توسعه، نگهداری و ارتقای چنین نرم‌افزارها و خدماتی برای محصولات شرکت در مقایسه با پلتفرم‌های رقبا مانند اندروید برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، ویندوز برای رایانه‌های شخصی و تبلت‌ها و پلی‌استیشن، نینتندو و ایکس‌باکس برای پلتفرم‌های بازی مستقل بستگی دارد.”

اپل در ادامه اضافه می‌کند:

“این تحلیل ممکن است براساس عواملی مانند موقعیت شرکت و محصولات آن در بازار، درآمد پیش‌بینی‌شده‌ای که ممکن است ایجاد شود، رشد موردانتظار فروش محصولات در آینده و هزینه‌های توسعه چنین برنامه‌ها و خدماتی باشد.”

سند 10K

سند 10K

9 ژانویه 2007 روز بسیار مهمی در تاریخ اپل بود. روزی بود که استیو جابز فقید آیفون نسل اول را معرفی کرد. اما در آن روز اتفاق دیگری افتاد که حکایت از تغییر در تمرکز اپل بر روی محصولات آینده داشت. جابز اعلام کرد که بخش کامپیوتر شرکت با نام Apple Computer، قسمت “رایانه” را از نام رسمی شرکت خود حذف می‌کند. درحالی‌که پرونده 10-K امروز چیزی به این دراماتیکی را بیان نمی‌کند، اما نشان می‌دهد که اپل معتقد است رقبای جدیدی دارد که باید سعی کند آنها را شکست دهد.

صنعت بازی درحال‌حاضر منبع درآمد مهمی برای اپل است و این شرکت از بازی‌های روی پلتفرم‌های خود بیشتر از مجموع ارقام متعلق به سونی، نینتندو، مایکروسافت و اکتیویژن درآمد کسب می‌کند. البته، اپل برنامه Apple Arcade را ارائه می‌دهد که بخشی از واحد خدماتی برای آنهاست که 68.43 میلیارد دلار فروش برای مجموع درآمد هر چهار فصل سال مالی 2021 داشته است.

اعتقاد بر این است که اپل درحال کار بر روی یک هدست واقعیت ترکیبی (AR/VR) می‌باشد که براساس آخرین شایعات، تقریباً یک سال دیگر تولید آن آغاز خواهد شد. انتظار می‌رود این دستگاه سبک‌تر از دستگاه‌های ارائه‌شده توسط رقبا باشد. مینگ چی کو، تحلیلگر قابل‌اعتماد، ادعا می‌کند که اپل با هدست واقعیت ترکیبی، خود را بالاتر از رقبا هدف‌گذاری کرده است.

کمپانی گیمینگ اپل

کمپانی گیمینگ اپل

در طول دوره دادگاه Epic v. Apple، اپل در پرونده‌هایی که با کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) تهیه کرده بود، تولیدکنندگان کنسول‌های بازی را به‌عنوان رقبا معرفی نکرد. در گزارش سالانه، اپل به سرمایه‌گذاران هشدار داد که ممکن است مجبور شود تغییراتی در اپ استور ایجاد کند که می‌تواند کمیسیون‌هایی را که اپل از پرداخت های درون‌برنامه‌ای دریافت می‌کند، کاهش دهد.

مالیات موسوم به Apple Tax که به اپل 15 تا 30 درصد از درآمد حق اشتراک درون‌برنامه‌ای می‌دهد، همچنین از توسعه‌دهندگان بازی می‌خواهد که مشترکانشان را مجبور کنند برای لوازم‌جانبی بازی و اشتراک از طریق پلتفرم پرداخت درون‌برنامه‌ای اپل، هزینه پرداخت کنند. درحالی‌که اپل چند سالی است که با پلی‌استیشن، نینتندو و ایکس‌باکس رقابت می‌کند، حالا این شرکت این رقابت را رسمی کرده است.

درآمد اپل در بخش گیمینگ بیشتر از مجموع درآمد پلی‌استیشن، ایکس باکس و نینتندو است

آیا ادعای اپل مبنی‌بر رقابت مستقیم با غول‌های صنعت گیمینگ ازجمله سونی، مایکروسافت و نینتندو را می‌پذیرید؟ به‌نظر شما کمپانی مستقر در کوپرتینو می‌تواند در آینده نزدیک و با معرفی یک کنسول بازی، علناً با این شرکت‌ها وارد رقابت شود؟ به‌نظر شما علت استفاده از پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند در مک بوک‌های جدید، به‌دلیل همین موضوع نبوده است؟

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Auroro

بزار اول چمنت سبز شه بعد بیا ورد بخون!

AŁɪ

فعلا که رقیب قدری براشون محسوب نمیشه ولی در آینده با گسترش محصولات خودش و ارائه کنسول گیمینگ و غیره و غیره شاید …

نیما عرفانی

#فان_بلکم_واقعیت
از همین الان میشه گفت ؛ شاید میزان فروشش به رقبا نرسه اما پر درآمدترین و سودآورترین کمپانی گیمینگ میشه…🍍😂🖐️
حس میکنم سامسونگ هم به مرور تحریک بشه و بخواد تو همین حوزه حرکتی بزنه و اکوسیستمش رو مبتنی بر VR/AR با همکاری گوگل (Stadia Game Streaming Service) + مایکروسافت ایکس باکس (Game Pass) گسترش بده که یقیقاً معامله ی دو سر برد برای آمریکایی ها و کره ای هاست… .
با این اوصاف بیشتر مشتاق عکس العمل سونی و نینتندو هستم…

vahid

آقا نیما مخلصم،
صبر کردم تا کامنت جدید بزارید بعد عرض ادب کنم و بابت هم فکریتون تشکر کنم
در مورد وان پلاس ۹پرو که گفتین بگم جزو گزینه هام بود ولی باهاش کار نکردم تو امکانات و داشتن نکته مثبت یکی از سر آمد ترین گوشیهایت و توی این هیچ شکی نیست،ولی دلیل اینکه ازش گذشتم یکیش به خاطر همون مسائلی بود که گفتین که بنده گجت های دیگه سامسونگ رو استفاده میکنم و خوب سینک شدن سامسونگ با سامسونگ خیلی راحتتر و بی دردسر تره تازه علاوه بر گجت لوازم خونه من هم سامسونگ هست البته جز ماشین لباسشویی و من حتی یخچال خونه رو هم با گوشیم مچ کردم با استفاده از برنامه اسمارت تینگ و همچنین تلویزیون البته نمیدونم اسمارت تینک سامسونگ کاراییش تو گوشی غیر سامسونگی چطوری هستش ولی خوب حالا که همه چی سامسونگ هستش دیگه ماهم مجبورا دیگه به سام گره خوردیم،یکی دیگه از دلایلی که از وانپلاس صرف نظر کردم طراحی اونه که هیچ جوره دوسش ندارم و به نظر من اصلا زیبا نیست البته این کاملا سلیقه ایه و ی وقت به طرفداران وانپلاس بی احترامی نشه،مثلا تو رندر های اس۲۲الترا من رندرهای قبلی که طراحی دوربین پی شکل داشت رو بیشتر از آخرین رندر اون دوست داشتم برعکس دیگران که میگفتن رندر آخری قشنگتره،،در مورد اوپو باید بگم که اگه حتی کیفیت اسپیکرش بالا بود تمام محدودیت هاش برای سینک شدن با بقیه گجت های سامسونگ رو به جون میخریدم چون باید بگم از نظر من زیبا ترین گوشی هستش که تا الان طراحی شده مخصوصا رنگ مشکیش و تا قبل این گوشی زیباترین گوشی وه معرفی شده بود رو میت۲۰ پرو هواوی مخصوصا رنگ سبزش میدونستم و اینم بگم که این نظر من هست و کاملا سلیقه ای هستش،،در آخر هم باید بگم تا زمان معرفی اس۲۲ الترا صبر میکنم که اگه اونی نباشه که تا الان ازش گفتن سریعا بعد معرفی زدفولد ۳ رو میگیرم ولی اگه همین چیزهایی ک۶ تا الان ازش گفتن و حتی اگه چیزی بهش اضافه نشده باشه تا زمان اومدنش به ایران صبر میکنم و اونو خریداری میکنم حالا نسخه اسنپ و اگزینوسش رو باید بعد تستها دید که بازم زیاد فرق نداره برام کدومش باشه،در ضمن طراحیش هم اصلا مهم نیست برام مهمترین قسمتهایی که باید باشه تا بخرمش یکی قلمه و دومی باتری البته قلم خیلی مهمتره،،در مورت اون صحبتتون در مورد سری نوت هم باید بگم نه آقای عرفانی من اصلا تعصبی به هیچ برندی ندارم و تو ایران انتخابا محدود بوده و هست بالاجبار باید رفت سراغ گوشی که خدمات و لوازم جانبی و …بیشتری داره،،اگه اپو و ویوو و…خیلی از برندهای دیگه هم مثل دوبرند سامسونگ و آیفون تو ایران وجود داشت و ساپورت میشد مطمئنن دست هر خریداری هم باز تر بود،،
در آخر بازم ازتون تشکر میکنم بابت وقتی که برام گذاشتین،

نیما عرفانی

سلام مجدد
چاکرم .خواهش میکنم گرامی. بله درست می‌فرماید به خصوص راجع به گارانتی و خدمات پس از فروش و انتخاب های محدود بازار ما.
إن شاءاللّه که خیره
خوشحال شدم که بعد مدتی دوباره هم صحبت شدیم. امیدوارم انتخابتون هرچی که هست با رضـایت همراه باشه.
در خدمتم
موفق و مؤید باشید

Farcry

الان که نه ولی وقتی صنعت گیم کاملا به سمت سرویس های اشتراک بازی و علی الخصوص استریم بازی ها به جای استفاده از کنسول و کیس های سخت افزاری بره احتمال زیاد اپل هم میاد توی حوزه گیمینگ
و یه سرویس استریم بازی میده بیرون

mehpsa

همون گوشی میزنی بسه ، صنعت بازی رو دیگه نمی‌خواد به گند بزنی ، میبینی بازی جدید اپل فقط فونت تیترش عوض شده

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی