حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گزارش مالی فصل چهارم ۲۰۲۱ اپل منتشر شد: درآمد ۸۳ میلیارد دلاری باوجود مشکلات تأمین

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، عملکرد تجاری شرکت ها

اپل (AAPL) رسماً گزارش درآمد خود را برای فصل چهارم مالی ۲۰۲۱ گزارش کرد که ماه‌های جولای، آگوست و سپتامبر (سه‌ماهه سوم تقویم) را پوشش می‌دهد. در میان کمبودهای مداوم زنجیره تأمین، اپل رکورد درآمد سه‌ماهه سپتامبر را 83.4 میلیارد دلار گزارش کرده که نسبت به سال گذشته، 29 درصد افزایش داشت. در این آمار، مجموع سود 20.5 میلیارد دلار و سود هر سهم نیز 1.24 دلار برای اپل برآورد شده است.

گزارش مالی فصل چهارم ۲۰۲۱ اپل

همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده بودیم، علی‌رغم مشکلات متعدد، تحلیلگران انتظار زیادی از سه‌ماهه چهارم مالی اپل داشتند. آنها انتظار 84.85 میلیارد دلار درآمد برای سه‌ماهه را داشتند که سود هر سهم آن 1.24 دلار بود. به‌عنوان یادآوری، در سه‌ماهه مشابه سال گذشته، اپل درآمد 64.7 میلیارد دلاری با 12.67 میلیارد دلار سود را گزارش کرده بود.

اپل دیگر فروش واحدی هیچ‌یک از محصولات خود را گزارش نمی‌کند، اما در عوض گزارشی از تفکیک درآمد بر اساس دسته‌بندی محصول ارائه می‌کند. اگرچه اپل ازنظر درآمد کلی انتظارات تحلیلگران را از دست داده، اما همچنان نشان می‌دهد که درآمد آیفون 47 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. بخش‌های مک و سرویس‌های این شرکت نیز ازنظر درآمد به بالاترین حد خود رسیده‌اند.

گزارش مالی فصل چهارم ۲۰۲۱ اپل

گزارش مالی فصل چهارم ۲۰۲۱ اپل

در اینجا تفکیک کامل برای سه‌ماهه چهارم مالی 2021 آمده است:

38.87 میلیارد دلار: آیفون (افزایش 47 درصدی نسبت به سال گذشته)

9.18 میلیارد دلار: مک (افزایش 1.6 درصدی نسبت به سال گذشته)

8.25 میلیارد دلار: آیپد (افزایش 21.4 درصدی نسبت به سال گذشته)

8.79 میلیارد دلار: گجت پوشیدنی، خانه و لوازم جانبی (11.5 درصد افزایش نسبت به سال قبل)

18.28 میلیارد دلار: خدمات (25.6 درصد افزایش در سال)

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در مورد نتایج درآمد سه‌ماهه چهارم سال 2021 اپل اظهار داشت:

“امسال قوی‌ترین محصولات خود را از مک‌های مجهز به M1 گرفته تا آیفون 13 عرضه کردیم که استاندارد جدیدی را برای عملکرد ایجاد می‌کند و مشتریان ما را برای ایجاد و اتصال به روش‌های جدید توانمند می‌سازد. ما ارزش‌های خود را در هر چیزی که می‌سازیم القا کرده و همچنین به هدف 2030 خود یعنی حذف کامل کربن از زنجیره تأمین و در طول چرخه عمر محصولاتمان نزدیک‌تر می‌شویم و همیشه مأموریت خود را برای ساختن آینده‌ای عادلانه‌تر پیش می‌بریم.”

گزارش مالی فصل چهارم ۲۰۲۱ اپل

گزارش مالی فصل چهارم ۲۰۲۱ اپل

لوکا ماستری مدیر مالی شرکت نیز افزود:

“نتایج رکورد سه‌ماهه سپتامبر ما یک سال مالی قابل‌توجه با رشد دورقمی قوی را پوشش داد که طی آن ما رکوردهای درآمد جدیدی را در تمام بخش‌های جغرافیایی و دسته‌بندی محصولات خود به‌رغم عدم اطمینان مداوم در محیط کلان به ثبت رساندیم. ترکیبی از عملکرد فروش رکورد، وفاداری بی‌نظیر مشتری و قدرت اکوسیستم، پایگاه فعال دستگاه‌های نصب‌شده ما را به بالاترین حد خود رساند. در طول سه‌ماهه سپتامبر، ما بیش از 24 میلیارد دلار را به سهامداران خود بازگرداندیم؛ زیرا همچنان به پیشرفت در جهت هدف خود برای رسیدن به موقعیت خالص نقدینگی در طول زمان ادامه می‌دهیم.”

سهام AAPL در معاملات بعد از ساعت کاری پس از عدم موفقیت به رسیدن به انتظار تحلیلگران بیش از 4 درصد کاهش یافت.

ضرر ۶ میلیارد دلاری اپل از مشکلات کمبود تراشه و تأمین قطعات

تیم کوک، مدیرعامل اپل در مصاحبه‌ای با CNBC بیان کرد که کمبود زنجیره تأمین برای اپل حدود 6 میلیارد دلار در سه‌ماهه ضرر داشته است.

در این مصاحبه، کوک توضیح داد که اپل در طول سه‌ماهه با “محدودیت‌های عرضه بیشتر از حد انتظار” مواجه شده است:

“ما علی‌رغم محدودیت‌های عرضه بیشتر از حد انتظار، که تخمین می‌زنیم حدود ۶ میلیارد دلار باشد، عملکرد بسیار قوی‌ای داشتیم. محدودیت‌های عرضه ناشی از کمبود تراشه در صنعت است که درباره آن صحبت‌های زیادی شده و اختلالات تولید مرتبط با کووید در جنوب شرقی آسیا نیز از موارد تأثیرگذار بر ما است.

مشکلات عرضه مربوط به تراشه‌ها بر روی «گره‌های قدیمی» یا تراشه‌های قدیمی‌تر به‌جای پردازنده‌های فناوری پیشرفته در قلب دستگاه‌های اپل می‌باشد.”

اپل هیچ اشاره رسمی برای سه‌ماهه اول 2022 (سه‌ماهه همیشه مهم تعطیلات) به‌دلیل عدم اطمینان ناشی از اختلالات تولید و همه‌گیری COVID-19 ارائه نمی‌دهد. با این حال، کوک گفت که اپل انتظار دارد “رشد درآمد سالانه قابل قبولی داشته باشد.”

کوک همچنین اضافه کرد که اپل اکنون 745 میلیون اشتراک پولی دارد، ازجمله خدمات اشتراک شخص اول خود و همچنین اشخاص ثالث که از طریق اپ استور صورت‌حساب می‌شوند. این رقم سالانه 160 میلیون افزایش یافته که در مدت پنج سال پنج برابر شده است. بنابراین، چرخه رشد کاملاً طی شده است.

همان‌طور که CNBC اشاره می‌کند، به‌ندرت پیش می‌آید که اپل درآمدی کمتر از میزان تخمین‌ها داشته باشد. این اولین بار از آوریل 2016 است که “اپل نتوانسته است برآوردهای درآمدی را پشت سر بگذارد، و این اولین بار از می 2017 است که درآمد اپل برآوردها را از دست داده است.”

دیدگاه شما پیرامون گزارش مالی فصل چهارم ۲۰۲۱ اپل و عدم تطابق با انتظارات چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی