حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کالبدشکافی مک بوک پرو ۲۰۲۱ ابعاد تراشه M1 Max، باتری قابل‌تعویض و فن دوگانه آن را نشان می‌دهد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، لپ‌تاپ

اخیرا کالبدشکافی جدیدترین لپ‌تاپ حرفه‌ای اپل، مک بوک پرو ۲۰۲۱، از سوی شماری از افراد صورت پذیرفته که راه‌حل خنک‌کننده اپل که این شرکت برای کنترل دمای مک بوک پرو جدید خود استفاده کرده است را نشان می‌دهد. ما همچنین اولین نگاه خود به تراشه M1 Max به‌عنوان سریع‌ترین چیپست سفارشی این شرکت تاکنون را در اینجا داریم. شخصی که به قسمت داخلی مک بوک جدید دسترسی دارد، متوجه تغییراتی شده که اپل برای تعویض آسان برخی از قطعات و نه‌چندان آسان برخی دیگر ایجاد کرده است.

کالبدشکافی مک بوک پرو ۲۰۲۱

کالبدشکافی مک بوک پرو 16.2 اینچی در توییتر توسط L0vetodream منتشر شده است. در تصاویر ارسالی از سوی وی، نشان داده می‌شود که M1 Max با استفاده از ترکیب دو فن خنک‌کننده و یک لوله حرارتی، خنک می‌شود. این خنک‌کننده‌ترین خنک‌کننده‌ای (!) نیست که تابحال بر روی یک نوت‌بوک دیده‌ایم، اما احتمالاً به این دلیل است که سیلیکون سفارشی اپل به آن نیاز ندارد. به گفته این شرکت، سیستم حرارتی جدید می‌تواند 50 درصد هوای بیشتری را با سرعت‌های پایین‌تر فن جابه‌جا کند و می‌گوید که کاربران به‌سختی به آن نیاز خواهند داشت؛ که به معنای بهره‌وری انرژی M1 Pro و M1 Max است.

همچنین در مورد مدل کوچک‌تر، اپل تغییراتی را در نحوه جایگزینی اجزای مک‌بوک پرو ۱۴.۲ اینچی اعمال کرده است. ما فرض می‌کنیم که همین تغییرات در نوع بزرگ‌تر 16.2 اینچی، مانند باتری‌های قابل تعویض به‌راحتی انجام می‌شود؛ که اکنون به‌جای چسباندن به مدل‌های قبلی، دارای زبانه‌های کششی سبک مانند آیفون هستند.

کالبدشکافی مک بوک پرو ۲۰۲۱

کالبدشکافی مک بوک پرو ۲۰۲۱

با این حال، ورود به داخل لپ‌تاپ‌ها همچنان مستلزم برداشتن پیچ‌ها و گیره‌هایی است که فرآیند ورود را شبیه به مدل‌های مک‌بوک پرو که دارای تاچ بار هستند، می‌کند. اگرچه اپل از مکانیزم سوئیچ قیچی برای کیبوردهای خود در هر دو مک قابل‌حمل استفاده کرده است، اما هنوز احتمال خرابی وجود دارد. متأسفانه، جایگزینی بدون دخالت پرسنل مجاز عملاً امکان‌پذیر نخواهد بود زیرا کیبورد بخشی از شاسی unibody به‌شمار می‌رود.

جنبه مثبت داشتن یکی از این مدل‌های مک بوک پرو 2021، هرچند گران‌قیمت باشد، این است که به نظر می‌رسد این مدل‌ها دارای پورت‌های ماژولار ازجمله MagSafe هستند. به این معنی‌که اگر نقصی رخ دهد که در آن یک یا چند پورت کار نکنند، طراحی ماژولار می‌تواند به معنای لحیم‌کاری ساده و جایگزینی آنها باشد. این تغییرات ظریف به این معنی است که زباله‌های الکترونیکی کمتری تخلیه شده و از آنجایی‌که اپل می‌خواهد تصویر خود را در مورد نگرانی‌های زیست‌محیطی، مثبت نگه دارد، باید محصولات خود را به روشی مشابه طراحی کند.

این لپ‌تاپ‌ها ضایعات الکترونیکی بسیار کمتری ایجاد می‌کنند؛ زیرا جایگزینی باتری، دیگر به معنای دور انداختن یک سیستم بلندگو، صفحه‌کلید، ترک‌پد و یک پوند آلومینیوم ماشین‌کاری‌شده نیست.

مقایسه ابعاد تراشه M1 Max با یک سکه

مقایسه ابعاد تراشه M1 Max با یک سکه

در سایر ماشین‌های پیشرفته، مانند لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، استفاده از لوله‌های حرارتی متعدد، هیت سینک‌های بزرگ و فن‌هایی که تقریباً بلافاصله بکار می‌افتند، یک رویه رایج است. سایر تولیدکنندگان به استفاده از خنک‌کننده‌های محفظه بخار برای کنترل مؤثر گرمای اجزای تشنه انرژی بدون به‌خطرانداختن ضخامت دستگاه‌ها متوسل شده‌اند. در مورد M1 Max اما، L0vetodream اشاره می‌کند که سیستم روی چیپ استفاده شده در آن توسط چهار تراشه احاطه شده است و همچنین اندازه قالب را با یک سکه 1 یوان مقایسه می‌کند.

همان‌طور که احتمالا حدس زده‌اید، رم یکپارچه بخشی از M1 Max است که به سیستم روی چیپ و حافظه اجازه می‌دهد باهم کار کنند و عملیات را بسیار سریع‌تر انجام دهند. برای کسانی که نمی‌دانند، M1 Max دارای حداکثر پهنای باند حافظه 400 گیگابایت‌برثانیه است. به‌طورکلی، راه‌حل خنک‌کننده هیچ تفاوتی با آنچه در سایر ماشین‌ها دیده‌ایم ندارد؛ غیر از یک تفاوت عمده که آن‌ها نمی‌توانند عملکردی مشابه MacBook Pro 2021 را بدون قرار گرفتن در محاصره حرارتی ارائه دهند.

مک بوک پرو جدید ضخامت و وزن بیشتری از نسل قبل خود داشته و از پورت HDMI 2.0 بهره می‌برد

نظر شما درمورد اجزای داخلی مک بوک پرو ۲۰۲۱، نوع و ترتیب قرارگیری آن و همچنین تعمیرپذیری نسبتا ساده‌تر این نسخه نسبت به مدل پیشین، حداقل در مورد باتری آن چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی