حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اپل: اضافه کردن ناچ و حذف تاچ بار از مک بوک پرو جدید برای بهره‌وری در استفاده از آن است

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، لپ‌تاپ

به‌تازگی یکی از مقامات اپل در مصاحبه اخیر خود با رسانه‌ها بیان کرده است که ناچ استفاده شده در مک بوک پرو بازطراحی‌شده، “راه‌حلی هوشمندانه” را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا فضای بیشتری برای محتوای خود داشته باشند و همچنین به اپل نیز اجازه می‌دهد تا حاشیه‌ها را باریک‌تر کرده و مساحت نمایشگر بیشتری را در اختیار مشتریان قرار دهد. در ادامه، از آنجایی که تاچ بار از مدل‌های مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ حذف شده و انتظار نمی‌رود در محصولات آتی بازگردد، اپل غیرمستقیم اعتراف می‌کند که تاچ بار بالای کیبورد از ابتدا ایده‌ی اشتباهی بوده است. به گفته مدیر اجرایی این شرکت، مشتریان «Pro» می‌خواستند حس لامسه و ملموس بودن کلیدهای عملکردی را تجربه کنند، بنابراین نه‌تنها این کلیدها بازگشته‌اند، بلکه اندازه آنها نیز با بقیه کلیدها مطابقت دارد.

استفاده اپل از ناچ برای نمایش محتوای بیشتر در نمایشگر مک بوک پرو جدید

گنجاندن یک ناچ در صفحه مک‌بوک پروهای بازطراحی‌شده، یک غافلگیری از سوی اپل بود و یکی از معدود شایعات لحظه آخری به‌حساب می‌آمد که پیش از رویداد «Unleashed» این شرکت در هفته گذشته منتشر شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از انتخاب اپل برای افزودن ناچ به نمایشگر انتقاد کرده‌اند.

Shruti Haldea، مدیر خط تولید مک و یکی از مجریان رویداد هفته گذشته اپل، در طی مصاحبه‌ای در پادکست Same Brain بیان کرد که بریدگی صفحه، راه‌حلی هوشمندانه برای مک می‌باشد؛ چراکه کاربران با خارج کردن نوار منوی macOS، فضای بیشتری برای محتوای خود دارند.

 کاری که ما انجام داده‌ایم این است که درواقع نمایشگر را بلندتر کرده‌ایم. مانند نوت بوک 16 اینچی، شما هنوز یک ناحیه فعال ۱۶ اینچی با نسبت تصویر ۱۶:۱۰ دارید و ما فقط نمایشگر را ازآنجا گسترش داده و نوار منو را در آن ناحیه قرار دادیم. ما فقط به‌نوعی آن را بالا بردیم و از صفحه اصلی خارج کردیم. بنابراین این راهی واقعاً هوشمندانه است که فضای بیشتری را برای محتوا در اختیار شما قرار می‌دهد و هنگامی‌که در حالت تمام صفحه هستید، صفحه۱۶:۱۰  را دارید که عالی به‌نظر می‌رسد.

استفاده اپل از ناچ برای نمایش محتوای بیشتر در نمایشگر مک بوک پرو جدید

استفاده اپل از ناچ برای نمایش محتوای بیشتر در نمایشگر مک بوک پرو جدید

در مقایسه با نسخه‌های قبلی طراحی مک بوک پرو، مدل‌های جدید 14 و 16 اینچی دارای حاشیه‌های باریک‌تر هستند. اپل می‌گوید که فریم دستگاه 24 درصد نازک‌تر از نسل قبلی در سمت چپ و راست نمایشگر خود بوده و تنها 3.5 میلی‌متر طول دارند. در قسمت بالایی، به لطف ناچ، فریم آن 60 درصد نازک‌تر شده و همچنین اندازه آن 3.5 میلی‌متر است.

درحالی‌که این بریدگی در ابتدا قابل‌توجه می‌باشد، اپل روی برخی از ویژگی‌های نرم‌افزار macOS، ازجمله حالت تاریک، کار کرده تا به کاهش میزان قابل‌توجه بودن آن برای برخی از کاربران در استفاده روزمره کمک کند. به‌عنوان‌مثال، هنگامی‌که برنامه‌های macOS در حالت تمام صفحه هستند، سیستم یک حاشیه مشکی به بالای صفحه‌نمایش اضافه کرده و بریدگی را پنهان می‌کند که درعین‌حال با محتوای کاربر تداخلی ندارد. همچنین برنامه‌نویسان می‌توانند به انتخاب خود محتوای برنامه‌شان را در دو طرف بریدگی نشان دهند.

بریدگی یکی از تغییرات زیاد مک بوک پروهای ۲۰۲۱ به‌شمار می‌رود. لپ‌تاپ‌های جدید دارای شاسی کاملاً بازطراحی شده، پورت‌های اضافی مانند HDMI و اسلات کارت SD، پورت MagSafe، نمایشگر mini-LED Promotion و تراشه‌های M1 Pro یا M1 Max هستند که اولین سیلیکونی اختصاصی اپل برای کاربران حرفه‌ای می‌باشد.

هر دو مدل مک‌بوک پرو 14 و 16 اینچی هفته گذشته برای پیش‌سفارش آماده شده و از روز سه‌شنبه، 26 اکتبر بدست مشتریان می‌رسند.

حذف تاچ بار به‌منظور تجربه واقعی‌تر و قابل محسوس از کلیدها

معاون ارشد بازاریابی اپل، Greg Joswiak، در گفت‌و‌گو با Wired در مورد چندین موضوع مصاحبه کرد؛ اما یکی از بحث‌هایی که توجه ما را جلب کرده، دلیل اپل برای حذف تاچ بار پس از نیم‌دهه بود. Joswiak از ما می‌خواهد باور کنیم که مشتریان «Pro» اپل، کلیدهای عملکرد فیزیکی را درخواست می‌کردند، بنابراین ما نیز آنها را بازگرداندیم.

 “هیچ شکی وجود ندارد که مشتریان حرفه‌ای ما کلیدهای عملکردی با اندازه کامل و قابل لمس را دوست دارند و بنابراین تصمیمی که ما گرفتیم این بود؛ و ما از این بابت احساس خوبی داریم.”

می‌توان استدلال کرد که تاچ بار به‌هنگام اجرای برخی عملکردها بر اساس برنامه‌ای که از آن استفاده می‌کنند، گزینه‌های زیادی را برای کاربران فراهم می‌کند. همچنین یک نمایشگر کوچک مانند آن می‌تواند به‌راحتی به نمایش آیکون‌های مختلف در فواصل مختلف تغییر کند؛ موردی که با کلیدهای عملکردی فیزیکی وجود ندارد. اپل با افزودن میانبرهایی برای سیری، Spotlight و سایر عملکردها روی کلیدهای عملکردی جدید، تلاش کرده است تا این انتقال را روان‌تر و کم‌دردسرتر کند، اما نوار لمسی مجموعه‌ای از مزایای خاص خود را داشت.

حذف تاچ بار از کیبورد مک بوک پرو

حذف تاچ بار از کیبورد مک بوک پرو

برای کاربرانی که تاچ بار به‌کارشان می‌آمده و آن را از دست داده‌اند، اپل می‌گوید که هنوز مک بوک پرو M1 را به‌فروش می‌رساند، حداقل تا زمانی که به‌طور رسمی متوقف نشده است. یکی دیگر از مواردی که ما را آزار می‌دهد این است که چقدر طول کشید تا اپل متوجه شود افراد زیادی مایل به استفاده از تاچ بار نیستند؛ اگرچه ما معتقدیم که انتخاب اپل برای حذف آن بیشتر به‌دلیل کاهش هزینه‌های تولید بوده و کمتر مربوط به آنچه مشتریان نیاز دارند، می‌باشد.

همچنین، خرید هر مدل مک بوک پرو 2021 به این بستگی دارد که چقدر سریع می‌توانید با آن کارهای فشرده محاسباتی سنگین را به پایان برسانید، نه به این دلیل که اپل تصمیم گرفت تاچ بار را با برخی از کلیدهای عملکردی ملموس جایگزین کند. از آنجایی‌که مدل‌های مک‌بوک پرو 14.2 و 16.2 اینچی طراحی مجددی ارائه می‌دهند، برای بازگرداندن همان نوار لمسی، باید منابع مهندسی و تلاش‌های بیشتری انجام شود. اگر متوجه نشده‌اید، حتی بدون تاچ بار، این مک‌های قدرتمند و قابل‌حمل، ارزان نیستند؛ چراکه قیمت آنها از 1999 دلار شروع شده و تازه با این قیمت، شما مدل ۸ هسته‌ای مک بوک پرو ۱۴ اینچی با عملکرد ۲۰ درصد ضعیف‌تر از نسخه ۱۰ هسته‌ای را دریافت می‌کنید.

ناچ مک بوک پرو جدید میزبان چیزی بیش از دوربین است؛ اما آیا این طراحی لازم بود؟

دیدگاه شما چیست؟ در اینجا دو مورد یکی اضافه‌شده و دیگری حذف‌شده را از زبان اپل برای مک بوک پرو جدید خود مطرح کردیم. به‌نظر شما استفاده از ناچ و حذف تاچ بار به‌نفع مشتری بوده و عملکرد کاربران مخصوصا افراد حرفه‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا خیر؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی