حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ناچ مک بوک پرو جدید میزبان چیزی بیش از دوربین است؛ اما آیا این طراحی لازم بود؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، لپ‌تاپ

لپ‌تاپ‌های مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی جدید اپل دارای بریدگی یا ناچ صفحه هستند، طرحی که از سری آیفون‌های این شرکت الهام گرفته شده است. با این حال، برخلاف آیفون‌ها که بریدگی آن‌ها نه‌تنها یک دوربین سلفی، بلکه سایر اجزای Face ID را در خود جای داده است، ناچ مک بوک پرو دارای اجزایی برای اسکن بیومتریک نیست. پس چرا آنجاست؟ و چرا آنقدر پهن است؟ پاسخ سادست؛ چند قطعه دیگر علاوه‌بر وبکم 1080p درکنار سنسور دوربین وجود دارد.

ناچ مک بوک پرو جدید

به‌تازگی عکسی در فضای وب ظاهر شده است که مربوط به ماژول دوربین مک بوک پرو می‌باشد. این عکس که توسط کاربر David Pogue در توییتر ارسال شده، نشان می‌دهد که چیزی بیش از یک دوربین 1080p در ناچ صفحه مک بوک وجود دارد.

همان‌طور که در عکس مشاهده می‌شود، یک قطعه در سمت چپ دوربین 1080p وجود دارد درحالی‌که یک LED نیز در سمت راست آن قرار گرفته است. قطعه سمت چپ مربوط به TrueTone و سنسورهای نور محیط می‌شود. سنسور اولی، رنگ و روشنایی نور محیط را اندازه‌گیری کرده و از اطلاعات آن برای تنظیم خودکار تعادل رنگ سفید صفحه‌نمایش برای مطابقت با محیط استفاده می‌کند. فناوری TrueTone اپل اولین بار در iPad Pro 2016 ظاهر شد و اکنون در آیفون و مک بوک در دسترس است.

سیستم ناچ مک بوک پرو

سیستم ناچ مک بوک پرو

سنسور نور، روشنایی نمایشگر و همچنین نور پس‌زمینه کیبورد را بر اساس نور محیط تنظیم می‌کند درحالی‌که LED سمت راست دوربین، چراغ نشانگر دوربین است که هنگام استفاده از دوربین روشن می‌شود. همه این اجزا پیش‌تر در حاشیه قاب لپ‌تاپ “پنهان” بودند، اما اکنون قابل‌مشاهده هستند زیرا اپل تصمیم گرفته تا برای کاهش حاشیه نمایشگر، سنسورها را با استفاده از یک بریدگی صفحه، در بالای نمایشگر جای دهد.

اگر اپل بخواهد اجزای Face ID را در مک بوک پرو جدید استفاده کند، بریدگی صفحه نیز کمی گسترده‌تر خواهد شد. اپل موفق شده ماژول Face ID را در سری آیفون 13 با انتقال پروژکتور نقطه‌ای از لبه به وسط و ترکیب آن با flood illuminator در یک ماژول و از همه مهم‌تر، انتقال اسپیکر مکالمه به لبه بالایی قاب گوشی، ابعاد ناچ را در طول کوچک‌تر کند؛ اگرچه ارتفاع آن به‌میزان کمی افزایش یافته است. بنابراین پروژکتور نقطه‌ای و سنسور مادون‌قرمز، دو جزئی هستند که باید به بریدگی صفحه مک بوک پرو اضافه شوند و درنتیجه، طول آن حتی بیشتر افزایش می‌یابد.

مطمئناً، اپل می‌تواند Face ID را در مک‌بوک پرو خود قرار دهد، اما با کاهش چشمگیر حاشیه و یا افزایش طول ناچ.

گزینه جدید «حالت سازگاری» macOS به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد نحوه نمایش ناچ در برنامه‌هایشان را تغییر دهند

درحالی‌که کاربران و توسعه‌دهندگان با این واقعیت کنار می‌آیند که شایعه اضافه‌شدن لحظه آخری ناچ مک بوک پروهای جدید درست بوده است، اپل دستورالعمل‌های رابط کاربری جدیدی را منتشر کرده است که توضیح می‌دهد توسعه‌دهندگان چگونه می‌توانند بهترین استفاده را از نواحی گسترده اطراف صفحه‌نمایش داشته باشند.

طبق اسناد جدید، قابلیت تمام صفحه در macOS Monterey دارای یک “حالت سازگاری” است که به‌طور خودکار با قرار دادن یک نوار سیاه در بالای صفحه برای پنهان کردن بریدگی و جلوگیری از قرار دادن محتوای برنامه در آن استفاده می‌شود.

با این حال، macOS همچنین دارای یک کلید فهرست ویژگی «NSPrefersDisplaySafeAreaCompatibilityMode» است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد مشخص کنند که آیا برنامه‌هایشان باید با حالت سازگاری مطابقت داشته باشند یا برنامه‌هایشان می‌توانند برای استفاده از فضای دو طرف بریدگی، گسترش یابند.

در مک‌های دارای دوربین در قاب صفحه، سیستم حالت سازگاری را برای جلوگیری از قرار دادن ناخواسته برنامه‌ها در منطقه‌ای که محفظه اشغال می‌کند، فراهم می‌کند. هنگامی‌که این حالت فعال است، سیستم برای جلوگیری از محفظه دوربین، ناحیه فعال نمایشگر را تغییر می‌دهد. منطقه فعال جدید تضمین می‌کند که محتویات برنامه شما همیشه قابل‌مشاهده است و توسط محفظه دوربین پنهان نمی‌شود.

ناچ مک بوک پرو

ناچ مک بوک پرو

در مک‌های دارای بریدگی، Finder به‌طور خودکار یک چک باکس را به پنل دریافت اطلاعات برنامه اضافه می‌کند که می‌توان از آن برای فعال یا غیرفعال کردن حالت سازگاری جدید به‌صورت دستی استفاده کرد. همچنین، توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از ویژگی‌های کد جدیدی که ناحیه امن صفحه را تعریف می‌کنند، حالت سازگاری را روشن یا خاموش کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند از مناطق دو طرف ناچ برای محتوای فعال استفاده کنند.

برنامه‌نویسان باید قبل از تنظیم کردن NSPrefersDisplaySafeAreaCompatibilityMode روی “false” برای دور زدن حالت سازگاری، تأیید کنند که طرح‌بندی برنامه‌هایشان با ناحیه ناچ همپوشانی ندارد.

گنجاندن یک بریدگی به اپل اجازه می‌دهد تا حاشیه‌های مک بوک پرو 14 و 16 اینچی جدید را در مقایسه با مدل‌های قبلی 13 و 16 اینچی پیشین، بسیار نازک‌تر کند. نمایشگر جدید Liquid Retina XDR همچنین دارای فناوری ProMotion هستند که به صفحه‌نمایش اجازه می‌دهد تا با رفرش ریت 120 هرتز مانند iPad Pro کار کند.

به‌نظر می‌رسد MacBook Pro یک دستگاه تقریباً عالی برای حرفه‌ای‌ها و یک ارتقاء عالی برای کاربران فعلی باشد. تقریباً همه‌چیزهایی که کاربران از زمان حذف نسخه MacBook Pro در سال 2016 و برخی دیگر درخواست کرده‌اند، دراینجا وجود دارد. تا آنجا که ایده یک دستگاه کاملاً حرفه‌ای و عالی پیش می‌رود، باید منتظر باشیم تا اپل دوربین‌های زیر نمایشگر را معرفی کند و امیدوار باشیم که هیچ‌چیز دیگری وجود نداشته باشد که تجربه استفاده از صفحه را خراب کند.

مک‌بوک پروهای جدید اکنون برای سفارش در دسترس هستند، اما تاریخ تحویل برای پیکربندی‌های مختلف آن درحال‌حاضر کاهش یافته است. تاریخ تحویل برخی از مدل‌های مک‌بوک پرو 16 اینچی اکنون از 2 نوامبر به 16 نوامبر منتقل شده است.

نشانگر ماوس در برابر ناچ نمایشگر مک بوک پرو چگونه عمل می‌کند؟

دیدگاه شما پیرامون تصمیم اپل مبنی‌بر استفاده از یک ناچ در مک بوک پرو جدید خود چیست؟ آیا دلایل ذکر شده در متن را کافی و منطقی می‌دانید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی