حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ماجرای توییت های فارسی ادوارد اسنودن (Edward Snowden) چیست؟

نوشته

2 سال قبل | 7 دیدگاه | چهره ها، حتما بخوانید

ادوارد اسنودن را به عنوان یک چهره افشاگر امنیتی می شناسیم. اگر بخواهیم دقیق تر درباره اون بنویسیم باید بگوییم که “افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی” است. بهار ۱۳۹۲ زمانی بود که وی بسیار حاشیه ساز شد و تقریبا همه آن را شناختیم. طی چند روز اخیر یک حاشیه جدید پیرامون وی به وجود آمده است دلیلش هم توییت های فارسی ادوارد اسنودن (Edward Snowden) است. وی طی کمتر از ۲۴ ساعت ۲ توییت فارسی منتشر کرده است که هر ۲ طعنه های قابل توجهی دارند.

توییت های فارسی ادوارد اسنودن (Edward Snowden)

اولین توییت وی پنج شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱ ظهر منتشر شده است. در حقیقت ۲۱ اکتبر ۲۰۲۱ شاهد انتشار اولین توییت ادوارد اسنودن هستیم که یک ضرب المثل معروف ایرانی درباره درز اطلاعات را به زبان فارسی توییت کرده است.

در اولین توییت فارسی Edward Snowden آمده است:

دیوار موش داره و موش گوش داره

اولین توییت فارسی ادوارد اسنودن (Edward Snowden)

اولین توییت فارسی ادوارد اسنودن (Edward Snowden)

همه ما با معنی این ضرب المثل آشنایی داریم. به صورت کلی معنی ضرب المثل ” دیوار موش داره، موش هم گوش داره” را می توان این دانست:

در سخن گفتن باید محتاط بود و هر جا و در میان هر جمعی نباید حرفی را زد، زیرا ممکن است کسی خبر چینی کرده و آن را بازگو کند.

با توجه به سابقه ادوارد اسنودن هم که یک افشاگر امنیتی است، مشخصا وی به یک مسئله امنیتی اشاره می کند. زبان فارسی این توییت اما شاید اشاره مستقیمی به ایران داشته باشد و شاید نداشته باشد، هیچ چیز دقیقا مشخص نیست.

توییت دوم ادوارد اسنودن به زبان فارسی

اما توییت دوم ادوارد اسنودن به زبان فارسی هم جالب است و دوباره به جز زبان فارسی، اشاره تلویحی دیگری هم به ایران دارد.

وی در توییت دوم خود نوشت:

من فقط می گویم دلیلی وجود دارد که گربه ها محبوب هستند

توییت دوم ادوارد اسنودن به زبان فارسی

توییت دوم ادوارد اسنودن به زبان فارسی

خب این توییت ارتباط معنایی با توییت قبلی دارد. می توان محبوبیت “گربه ها” را برای گرفتن “موش ها” دانست. یعنی شاید منظور وی این باشد که افرادی جاسوس ها را می گیرند محبوب هستند. جالب این که خود ادوارد اسنودن از دید دولت امریکا یک جاسوس بزرگ است.

اما از طرف دیگر می توان “گربه” را نماد “ایران” هم دانست. دلیل این نماد هم نقشه جغرافیایی کشورمان است. شاید منظور وی این است که به دلیل خاصی ایران برای موش ها (جاسوس ها) جذابیت دارد.

به هر صورت همه این ها حدسیات است و نمی توان هیچ کدام را صحیح با غلط دانست. نظر شما چیست؟ فکر می کنید ادوارد اسنودن تلاش می کند چه چیزی را در لفافه اعلام کند؟

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ستاد ربط دادن گ..ز به شقیقه😂🤦🏻‍♂️

persepolis

اولی میگه من هر چی بگین میشنوم
دومی میگه گربه این خصوصیت داره و الکی این مثل(مأثأل) زده نشده

m.b

والا نخندین بهم من همش توهم توطئه دارم… من فکر میکنم دارن اجماع برعلیه ایران تشکیل میدند و روسیه اینو فهمیده و بعد اون اسنودن فهمیده و توییت زده دیوار موش داره موشم گوش داره… بعدشم گفته دلیلی وجود داره که گربه ها محبوب هستند که منظورش به ایرانه که نقشه‌ش شبیه گربه هست و این محبوبیت بخاطر فواید ایران و منابعش برای منطقه هست…
و اشاره داره به دندونی که برای بهم زدن وضعیت ایران دارن تیز میکنن…
این یک برداشته… شاید اصلا اینطور نباشه… اما اینکه اسنودن بیاد برای ایران توییت بزنه اگر فقط اون ضرب‌المثل بود جدی شاید نبود و منظوری نداشت ولی وقتی میشه دو تا توییت و توییت دوم هم از گربه استفاده کرده و فارسی نوشته، قطعاً موضوع خیلی مهمی باید باشه…

Amin B3DA

دقیقا اومدم اینو بنویسم دیدم نوشتی. وقتی دوتا توئیت پشت هم به فارسی می نویسه بنظرم خبریه و فک نمیکنم بی دلیل بیاد عین بچه ها یه چیز بنویسه توییت کنه و بره

persepolis

خب سردار ما و اس. رائیل همزمان رفتن به دیدار پوتین و…

AŁɪ

ما تو ایران سه قوه داریم که به اندازه یک باتری قلمی برای مردم کار انجام ندادن …
حالا بیام چرت و پرتای خود دولت که وصله به انگلیس رو باور کنم 🤣😅….

HM-Royal

همۀ دنیا دنیا به فکر پیشرفت و رفاه بیشتر ملت خود هستند اینا در حال تحجر و گسترش فلاکت و مزخرفات ایـ…
یه سری هم از مردمش از گشنگی زمین گاز میزن ولی حکومتش تا دندان مسلحن ولی هیچ غلطی هم نمیتونن باهاش بکنن همچنان ملتش گرسنه و بدبختن

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)