حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ظرفیت رزرو تراشه ۳ و ۵ نانومتری TSMC درحال حاضر تکمیل شده است

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | برندهای مطرح فناوری، پردازشگرها

معماری تولید تراشه پیشرفته TSMC همان علتیست که این کمپانی را درحال‌حاضر به بزرگترین شرکت نیمه‌هادی در جهان تبدیل کرده است. متأسفانه، مشکلات مربوط به کمبود سیلیکون به این معناست که غول تایوانی تمامی امکانات خود را برای فرایند تولید 5 نانومتری با حداکثر ظرفیت در اختیار مشتریان قرار داده است. در گزارش جدیدی که امروز منتشر شده، ادعا شده است که سفارشات تولید تراشه 3 نانومتری TSMC نیز از پیش، به‌صورت کامل رزرو شده است.

تکمیل ظرفیت رزرو تراشه ۳ و ۵ نانومتری TSMC عمدتا توسط اپل بوده است

اگرچه گزارش ITHome به‌طور کامل از اپل به‌عنوان تضمین‌کننده سفارشات 5 نانومتری TSMC نام نمی‌برد، اما اطلاعاتی که پیش‌تر منتشر شده بود این مورد را تاحدودی تایید می‌کند. با توجه به اینکه کوالکام برای تولید انبوه Snapdragon 888 مجبور به تغییر تولیدکننده خود از TSMC به سامسونگ شده است، گفته می‌شود که سازنده تراشه مستقر در سن دیگو برای تولید انبوه Snapdragon 898 نیز از فناوری 4 نانومتری غول کره‌ای استفاده خواهد کرد.

ثبت سفارشات بیشتر برای کمپانی تایوانی TSMC غیرممکن به‌نظر می‌رسد؛ چراکه بنابر گزارشات و به‌دلیل مشکلات مربوط به کمبود تراشه، این شرکت مجبور به اولویت دادن به مشتریان پردرآمد خود مانند اپل شده است. فناوری N5P آنها، که نوع پیشرفته‌ای از معماری 5 نانومتری محسوب می‌شود که پیش‌تر نیز مورد استفاده قرار گرفته بود، احتمالاً برای تولید انبوه پردازنده A15 Bionic که قدرت سری آیفون 13 را تأمین می‌کند، استفاده خواهد شد. طبق شایعات پیشین، اپل درحال‌حاضر بالغ‌بر 100 میلیون محموله A15 Bionic سفارش داده است، بنابراین تعجب‌آور نیست که چرا خط تولید TSMC با نهایت ظرفیت خود تکمیل شده است.

رزرو تراشه TSMC

رزرو تراشه TSMC

علاوه‌بر این، اپل از فناوری 4 نانومتری TSMC برای استفاده در محصولات آینده خود استفاده خواهد کرد و ما قبلاً گزارش داده‌ایم که غول مستقر در کوپرتینو محموله‌های اولیه این فرایند را پیش‌خرید کرده است. کوالکام ممکن است در اواخر سال 2022 از فناوری 4 نانومتری TSMC برای Snapdragon 898 Plus استفاده کند، اما به‌شرطی‌که TSMC جایی برای پذیرش چنین سفارشاتی داشته باشد. همچنین این احتمال وجود داشت که شرکت تایوانی در ساخت تراشه‌های Google Tensor مشارکت داشته باشد، اما به‌نظر می‌رسد تمام این مسئولیت بر دوش سامسونگ افتاده باشد.

با توجه به اینکه شرکت‌هایی مانند اپل در تلاش هستند تا با تأمین تراشه‌های نسل بعدی خود، رقبای خود را کنار بزنند؛ تعجب‌آور نیست که از گزارش آخر بشنوید که سفارشات 3 نانومتری TSMC نیز به‌طور کامل تکمیل شده است. این بدان معناست که اپل دوباره با شریک زنجیره تامین خود به توافق رسیده، زیرا گزارش قبلی ادعا می‌کرد که TSMC در تلاش است تا تراشه‌های 3 نانومتری را برای خانواده iPhone 14 اپل تا نیمه دوم 2022 آماده کند.

سامسونگ به‌عنوان دومین شرکت برتر تولید نیمه‌هادی شناخته می‌شود، زیرا کارشناسان ادعا می‌کنند فناوری شرکت کره‌ای نسبت به نمونه TSMC از سطح پایین‌تری برخورددار است، اما تا زمانی که مشکلات مربوط به کمبود تراشه فروکش نکند، سایر مشتریان مانند کوالکام گزینه‌های کمی برای تأمین ظرفیت خود خواهند داشت.

اعتماد جهانی به TSMC می تواند ناامید کننده و فاجعه بار باشد

نظر شما راجع‌به رزور کامل ظرفیت تولید تراشه‌های ۳ و ۵ نانومتری TSMC توسط اپل چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی