حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سامسونگ تولید تراشه های ۳ نانومتری خود را به تأخیر انداخت

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، پردازشگرها، سامسونگ

در حال حاضر، فرآیند ساخت ۵ نانومتری، پیشرفته ترین فناوری ساخت تراشه در بین تراشه سازان است. قرار است که سال آینده تراشه های ۴ نانومتری را ببینیم.  اولین تراشه هایی که از این لیتوگرافی استفاده می‌کنند Dimensity 2000 و اسنپدراگون ۸۹۸ هستند. هنوز به طور قطعی مشخص نیست که کدام یک از این دو تراشه زودتر معرفی خواهند شد، ولی احتمالا مدیاتک اولین چیپست ۴ نانومتری دنیا را عرضه می‌‌کند. گزارشات جدید نشان می‌دهند که برخلاف برنامه ریزی انجام شده، تولید تراشه های ۳ نانومتری سامسونگ به تأخیر خواهد افتاد.

تولید تراشه های ۳ نانومتری سامسونگ، حداقل تا سال آینده به تعویق افتاد

پس از تراشه های ۴ نانومتری در سال آینده، نوبت تراشه های ۳ نانومتری خواهد رسید. سامسونگ چند سال پیش فناوری های 3GAE (3nm Gate-All-Around Early) و 3GAP (3nm Gate-All-Around Plus) را معرفی کرد که نوید صرفه جویی قابل توجهی در قدرت و بهبود عملکرد کلی را می‌دادند. با معرفی این فناوری در سال 2019، سامسونگ مدعی شد که فرآیند ساخت ۳ نانومتری قادر به افزایش ۳۵ درصدی عملکرد با کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی در مقایسه با فناوری فرآیند 7LPP است.

در ابتدا انتظار می‌رفت که تولید آزمایشی این تراشه ها به زودی آغاز شود. اما اکنون گزارش شده است که سامسونگ آن را تا سال ۲۰۲۲ به تعویق می‌اندازد. این شرکت همچنین قصد دارد تراشه های ۳ نانومتری را عرضه کند، اما نباید قبل از سال ۲۰۲۵ منتظر آن‌ ها باشیم. TSMC نیز قبلا اعلام کرده بود که تولید انبوه چیپست های ۳ نانومتری زودتر از سال ۲۰۲۳ آغاز می‌شود. این شرکت همچنین برنامه هایی برای تولید چیپست های ۴ نانومتری برای آیفون های سال ۲۰۲۲ دارد.

تعویق در عرضه تراشه های به روزتر به آن دلیل است که سازندگان تراشه، باچالش های جدیدی روبرو شده‌اند. و آن کمبود چیپست در بازار است. در حقیقت اولویت کنونی شرکت های فاندریز، تأمین تقاضای کنونی بازار است، نه دستیابی به فناوری های جدیدتر.

سامسونگ قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ تولید تراشه های خود را دو برابر کند

در حال حاضر ، بسیاری از صنایع، از کمبود جهانی قطعات نیمه هادی رنج می‌برند. هزینه تراشه ها در حال افزایش است و زمان تحویل نیز افزایش یافته است. با این وجود، تمام محصولات نیمه هادی تولید شده فروخته می‌شوند. و بنابراین همه تولیدکنندگان اصلی تراشه بیشتر و بیشتر در افزایش حجم تولید و معرفی فناوری های پیشرفته سرمایه گذاری می‌کنند و سامسونگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. این شرکت می گوید قصد دارد تولید تراشه های خود را تا سال ۲۰۲۶ دو برابر کند.

سامسونگ ، یکی از سه تولیدکننده اصلی تراشه در جهان است. این شرکت‌ در اوایل امسال اعلام کرد که قصد دارد ۱۷ میلیارد دلار برای ساخت تاسیسات جدید تولیدی در ایالات متحده تا پایان سال ۲۰۲۳ هزینه کند. در حال حاضر، این شرکت تنها یک کارخانه در ایالات متحده دارد که محصولات ۶۵ و ۱۴ نانومتری تولید می‌کند. مکان شرکت جدید هنوز فاش نشده است. همچنین اعلام نشده است که چه محصولاتی در آنجا تولید می‌شوند. علاوه بر این، سامسونگ دارای چهار کارخانه تولید قطعات نیمه هادی در کره جنوبی و همچنین مراکز آزمایش و بسته بندی تراشه در این کشور است.

آینده بخش تراشه سازی سامسونگ در شرایط عجیبی قرار دارد

همان‌طور که GizChina نیز می‌گوید، به عنوان بخشی از رویداد Samsung Foundry Forum 2021، این شرکت قصد دارد تولید تراشه های خود را از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ دو برابر کند. سامسونگ در سال ۲۰۱۷ گفت که از طریق راه اندازی کارخانه های S3 و S4؛ و همچنین در S5، تاکنون توانسته است تولید تراشه را ۱.۸ برابر افزایش دهد. تا سال ۲۰۲۶، هنگامی که فاز دوم کارخانه S5 راه اندازی شود، ظرفیت تولید تراشه حدود ۳.۲ برابر بیشتر از سال ۲۰۱۷ خواهد بود.

به نظر شما تراشه های ۳ نانومتری سامسونگ در نهایت، در چه سالی عرضه خواهند شد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سهیل سلیمانی