حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بازدید بایدن از خط تولید تراشه ۳ نانومتری سامسونگ

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | سامسونگ

می دانیم که سامسونگ سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در تولید تراشه های بسیار پیشرفته دارد. این تراشه‌ها سنگ‌بنای به پیش رفتن مرزهای فناوری است. رئیس جمهور فعلی امریکا بازدیدی از پردیس بزرگ Pyeongtaek سامسونگ خواهد داشت که تراشه های 3nm را برای تولید در برنامه دارد. بازدید بایدن از خط تولید تراشه ۳ نانومتری سامسونگ می تواند برای این برند کره‌ای یک بار خبری بزرگ هم داشته باشد.

خط تولید تراشه ۳ نانومتری سامسونگ

کارخانه‌های Samsung Foundry و TSMC دوتا از برترین کارخانه ریخته گری تراشه مستقل در جهان هستند. آن‌ها طرح‌های تراشه‌هایی را که توسط تولیدکنندگانی مانند اپل، کوالکام، مدیاتک، انویدیا و دیگران ایجاد شده‌اند، می‌گیرند و آن‌ها را به چیپ‌ست‌های پیشرفته‌ای تبدیل می‌کنند که در تلفن‌ها، خودروها و سایر دستگاه‌ها استفاده می‌شوند. سال آینده، هر دو کارخانه ریخته‌گری، تراشه‌های تولید شده با جدیدترین گره‌های فرآیند 3 نانومتری را ارسال خواهند کرد.

به طور معمول هر چه تعداد گره فرآیند کوچکتر باشد، تعداد ترانزیستورها بیشتر می شود. این مهم است زیرا هرچه تعداد ترانزیستورها بیشتر باشد، یک تراشه قدرتمندتر و کارآمدتر است.

علاوه بر حرکت به سمت گره فرآیند بعدی، سامسونگ از جدیدترین طراحی ترانزیستور خود به نام Gate all-around (GAA) استفاده خواهد کرد، در حالی که TSMC همچنان از طراحی قدیمی FinFET برای تراشه های 3 نانومتری خود استفاده خواهد کرد. این فناوری قرار است در برخی از دستگاه های مهم مانند مدل های آیفون 14 پرو استفاده شود.

مزایای تراشه ۳ نانومتری چیست؟

تراشه ۳ نانومتری سامسونگ تا 35 درصد کوچکتر، تا 30 درصد قدرتمندتر خواهند بود و تا 50 درصد انرژی کمتری مصرف خواهند کرد.

قرار است استفاده از گره پردازش 3 نانومتری با فناوری GAA به سامسونگ اجازه دهد تا 35 درصد کاهش در اندازه تراشه، تا 30 درصد افزایش در عملکرد و تا 50 درصد کاهش در مصرف انرژی ارائه دهد.

امروز، سامسونگ توانست گره فرآیند جدید را به جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده نشان دهد. این امر زمانی که اوایل جمعه از پردیس سامسونگ بازدید انجام شد، اتفاق افتاد. گفته می شود که این بزرگترین تاسیسات نیمه هادی جهان است.

لی جائه یونگ، نایب رئیس سامسونگ الکترونیکس، رئیس‌جمهور امریکا را در تور وی از این مرکز همراهی می‌کرد.

یکی از مقامات سامسونگ که از فناوری تراشه های پیشرفته خود آگاه است، گفت:

“سامسونگ می تواند یک تراشه 3 نانومتری را به بایدن نشان دهد تا بر قدرت ریخته گری خود نسبت به TSMC تایوان تاکید کند.”

سامسونگ در تولید تراشه‌های 4 نانومتری خود بازده پایین برابر 35 درصد داشت. این نرخ حدودا نصف بازده TSMC است.

اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ کوالکام معرفی شد: بهینه و سریع تر

بنچمارک اسنپدراگون ۸ نسل ۱ پلاس کوالکام را ببینید: امتیاز ۱.۱۲ میلیونی Antutu

در نتیجه، سامسونگ بخشی از تجارت خود را به دلیل فرآیند پربازده‌تر TSMC از دست داده است. TSMC تایوانی در حال ساخت چیپست کوالکام Snapdragon 8+ Gen 1 است و انتظار می رود پردازنده Snapdragon 8 Gen 2 را هم تولید کند.

گزارش‌های قبلی نشان داده‌اند که بازده تولید 3 نانومتری GAA سامسونگ حتی بدتر از بازده 4 نانومتری آن بوده است، حتی اگر سامسونگ ادعا می‌کند که بازده آن در حال بهبود بوده است.

سامسونگ 18.3 درصد از تجارت جهانی ریخته گری را در اختیار دارد در حالی که TSMC سهمی برابر 52.1 درصد را تصاحب کرده است.

درآمد شرکت TSMC بدنبال افزایش تقاضا در ماه آوریل 2022 به رکورد جدیدی رسید

بر اساس گزارش Trend Force شرکت تایوانی TSMC سهم 52.1 درصدی از بازار جهانی را در سه ماهه چهارم سال گذشته داشت. سهم بازار سامسونگ در همین بازه زمانی 18.3 درصد بود. با نگاهی به آینده، سامسونگ در حال کار بر روی گره فرآیند 2 نانومتری خود است و امیدوار است تا سال 2025 تولید انبوه چنین تراشه‌هایی را آغاز کند.

TSMC به احتمال زیاد برتری خود را نسبت به Samsung Foundry از دست نخواهد داد، به خصوص که اپل بزرگترین مشتری آن است. اپل در حال حاضر تولید تراشه های 3 نانومتری TSMC را برای چیپست های سری A و سری M خود رزرو کرده است.

نظر شما چیست؟ آینده تراشه ها به چه سمتی پیش می رود؟

آینده بخش تراشه سازی سامسونگ در شرایط عجیبی قرار دارد

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)