حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مهندسی معکوس مغز انسان توسط سامسونگ و استفاده آن روی تراشه‌ های سه بعدی

شرکت سامسونگ را باید از جمله شرکت‌های نوآور و خلاق در دنیا دانست. این شرکت هرساله پیرامون تحقیق و توسعه زیادی که انجام می‌دهد، تکنولوژی‌های زیادی را نیز معرفی و عرضه می‌کند. اما گویا سامسونگ به همین بسنده نکرده است و به دنبال مهندسی معکوس مغز انسان است. به نظر می‌رسد سامسونگ این کار را با هدف پیاده‌سازی روی تراشه‌های سه‌ بعدی انجام خواهد داد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

مهندسی معکوس مغز انسان؛ آیا نسل جدید پردازش‌ها در راه است؟

شرکت کره‌ای سامسونگ اخیرا، از روش جدیدی برای مهندسی معکوس مغز انسان و تقلید از آن برای استفاده در تراشه‌های نیمه هادی خبر داده است. لازم به ذکر است که این شرکت که بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های مرتبط با حافظه در جهان است. اخیر سامسونگ با محققان دانشگاه هاروارد همکاری جدیدی را در این زمینه شروع کرده است. سامسونگ می‌خواهد رویکرد و هدف جدید خود را در این زمینه به اشتراک بگذارد. این فناوری جهان را یک قدم به ساخت تراشه‌های نورومورفیک (neuromorphic) نزدیک می کند.

بر اساس گزارش وب سایت sammobile، دانشمندان دانشگاه هاروارد و مهندسان شرکت سامسونگ مقاله جدیدی را با عنوان Neuromorphic electronics based on copying and pasting the brain در وب سایت Nature Electronics منتشر کرده‌اند. این مقاله تحقیقی توسط این افراد منتشر شده است:

  • دانهی هام (Donhee Ham) عضو موسسه فناوری پیشرفته سامسونگ (SAIT) و استاد دانشگاه هاروارد.
  • پروفسور هونگ‌ کان پارک (Hongkun Park) از دانشگاه هاروارد.
  • سونگ وو هوانگ (Sungwoo Hwang)، رئیس و مدیر عامل Samsung SDS و رئیس سابق SAIT.
  • کینام کیم (Kinam Kim)، نایب رئیس و مدیرعامل سامسونگ الکترونیکس

کلیت  مقاله مذکور، این است که نقشه اتصال عصبی مغز انسان را می‌توان با استفاده از یک آرایه نانوالکترودی که توسط دکتر هام و دکتر پارک توسعه یافته است کپی کرد. همچنین می‌توان این نقشه را در یک شبکه سه بعدی از حافظه‌های حالت جامد، با چگالی بالا چسباند. چنین تراشه‌ای می‌تواند ویژگی‌های محاسباتی منحصر به فرد مغز، از جمله سازگاری با محیط، یادگیری آسان، قدرت کم و حتی خودمختاری و ویژگی‌های شناختی را تکرار کند.

نسل آینده تراشه های اگزینوس سامسونگ با کمک هوش مصنوعی طراحی می‌شوند

آینده بخش تراشه سازی سامسونگ در شرایط عجیبی قرار دارد

شبیه سازی مغز انسان چگونه است؟

مغز انسان دارای تعداد زیادی نورون است. نقشه سیم کشی آن‌ها وظیفه محاسبه تمام قدرت محاسباتی و حافظه را دارد. اگر بتوان این نقشه را مهندسی معکوس کرد، فناوری‌ها و تکنولوژی‌های زیادی بر اساس تقلید از مغز انسان، به دست خواهد آمد.

آرایه نانوالکترودی می‌تواند وارد تعداد زیادی نورون شده و سیگنال‌های الکتریکی آن‌ها را با حساسیت بالا ثبت کند. ضبط این اتصالات درون سلولی، محل اتصال نورون‌ها و قدرت سیگنال‌های آن را مشخص می‌کند. چنین نقشه‌ای را می‌توان در شبکه‌ای از تراشه‌های حافظه‌ای غیر فرار، مانند flash NAND قرار داد. حافظه flash NAND در SSD ها یا RRAM (RAM مقاوم یا ممریستورها) استفاده می‌شود.

مهندسی معکوس مغز انسان

ممریستور (Memristor) یا مقاومت حافظه‌دار از المان‌های دو پایانه‌ای مدارها هستند. ممریستور در ابعاد و مقیاس نانو ساخته شده و مقاومت آن به دامنه، پلاریته و مدت زمان ولتاژ اعمال شده به آن بستگی دارد . منحنی هیسترتیک جریان – ولتاژ در ممریستور، باعث می‌شود تا این عنصر بتواند به عنوان یک حافظه مقاومتی غیر فرار عمل کند. همچنین اطلاعات را تا زمانی که ولتاژی با مقدار و پلاریته متفاوتی به آن اعمال شود، حتی تا یک سال بعد به یاد آورد. بنابراین، هر حافظه را می‌توان طوری برنامه ریزی کرد که رسانایی آن، نشان دهنده قدرت هر اتصال نورونی مغز انسان در نقشه مهندسی معکوس شده باشد.

عملکرد گرافیکی Exynos 2200 سامسونگ تراشه اپل A14 Bionic را شکست می‌دهد

سری گلکسی A آینده سامسونگ از تراشه اگزینوس و گرافیک AMD RDNA استفاده می‌کند

ویژگی‌های شگفت انگیز مغز انسان

مغز انسان دارای بیش از ۱۰۰ میلیارد سلول عصبی با ۱۰۰۰ برابر پیوندهای سیناپسی است. بنابراین برای تقلید از آن، تراشه نهایی نورومورفیک باید بیش از ۱۰۰ تریلیون حافظه داشته باشد. فرآیند ادغام بسیاری از خاطرات را می‌توان با ادغام‌گر سه بعدی که توسط مهندسان سامسونگ و محققان دانشگاه هاروارد طراحی شده است، انجام داد.

سامسونگ قصد دارد در آینده تحقیقات خود را در مورد چنین تراشه‌هایی ادامه دهد. هدف این شرکت دستیابی به موفقیت در هوش مصنوعی و تراشه‌های نیمه هادی است. دکتر هام در این زمینه می‌گوید: چشم اندازی که ما ارائه می‌دهیم بسیار بلندپروازانه است. اما تلاش برای دستیابی به چنین هدفی، مرزهای هوش ماشینی، علوم اعصاب و فناوری نیمه هادی را جابجا خواهد کرد.

تولید تراشه ۳ نانومتری سامسونگ هم تاخیر خواهد خورد

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا به صورت کلی، مهندسی معکوس مغز انسان قابل انجام است؟ به نظر شما سامسونگ می‌تواند در دستیابی به چنین تکنولوژی خاصی، پیشگام باشد؟ آینده دنیای پردازش را چگونه پشی‌بینی می‌کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mehpsa

آفرین سامی

Faez

بدون شک بخاری میسازه👌🏼

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان