حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تولید تراشه ۳ نانومتری سامسونگ هم تاخیر خواهد خورد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | سامسونگ، شایعات

پیشرفت صنعت تراشه سازی یکی از ارکان بسیار مهم در پیشرفت دنیای فناوری است. کوچک شدن تراشه، مصرف بهینه و دمای کنترل شده به لطف پیشرفت این بخش محقق می شود. در حال حاضر تراشه های پرچمدار روی گره ۵ نانومتری ساخته می شوند. فرآیند بعدی باید ۴ و بعدی ۳ نانومتری باشد. گفته می شود که تولید تراشه ۳ نانومتری سامسونگ هم تاخیر خواهد خورد. پیش از این شنیده بودیم که تراشه ای ۳ نانومتری TSMC هم با تاخیر مواجه خواهند بود.

تاخیر در تولید تراشه ۳ نانومتری سامسونگ

هفته گذشته در خبری شنیدیم که که فرآیند تولید تراشه ۳ نانومتری TSMC به تعویق می افتد. این یعنی آیفون های ۲۰۲۲ (احتمالا به نام آیفون ۱۴) ممکن است تراشه 4 نانومتری A16 Bionic را به جای نمونه 3 نانومتری ارایه کند. در نتیجه تاخیر، ممکن است مدل آیفون سال آینده آنقدرها که انتظار می رود قدرتمند یا کم مصرف نباشد. امروز، Digitimes Asia گزارش داد که ممکن است سامسونگ هم در تولید تراشه ۳ نانومتری خود تاخیر داشته باشد.

سامسونگ قصد دارد در فرآیند ۳ نانومتری خود از ترانزیستورهای Gate-all-around یا GAA برای جایگزینی ترانزیستورهای FinFET که قبلاً با تراشه های قدیمی خود استفاده می کرد، استفاده کند. گفته می شود که سامسونگ در زمینه فناوری جدید با مشکلات نشتی روبرو شده است. اگر شما به جای سامسونگ باشید، آخرین چیزی که می خواهید این است که اولین پردازنده ۳ نانومتری را با تراشه هایی که کاملاً آماده نیستند معرفی کنید. بر اساس این گزارش، تراشه های ۳ نانومتری GAA سامسونگ به اندازه تراشه های ۳ نانومتری FinFET شرکت TSMC قابل رقابت نیستند.

اسنپدراگون ۸۹۸

اسنپدراگون ۸۹۸

هفته گذشته، دیجی تایمز همچنین گزارش داد که تولید انبوه فناوری ۳ نانومتری GAA سامسونگ بعید است در سال ۲۰۲۳ و طبق برنامه انجام شود. در ابتدا، به نظر می رسید که سامسونگ در ارایه فرآیند جدید تراشه ها از TSMC عقب می افتد. با این حال، در حالی که TSMC اکنون با تأخیر جدی خود روبرو است، نمی توان گفت که کدام یک از این دو ریخته گری نسبت به دیگری برتری دارند.

گفته می شود اپل قبلا سفارش های خود را برای تراشه های ۳ نانومتری FinFET اپل A16 Bionic با TSMC بسته است. اگرچه ممکن است به دلیل تاخیری که گفتیم سال آینده از تراشه های ۴ نانومتری استفاده کند. اپل و TSMC قبلا درباره تولید تراشه های ۴ نانومتری از جمله تراشه اپل M2 بحث کرده اند. جانشین M1 یعنی اپل M2 از معماری ARM استفاده می کند و باید در برخی از مدلهای Mac و iPad استفاده شود.

انتظار می رود سامسونگ مسئول تولید Snapdragon 898 باشد که توسط کوالکام طراحی شده است. احتمالا این تراشه با افزایش ۲۰ درصدی عملکرد، تراشه با استفاده از فناوری ۴ نانومتری سامسونگ راه اندازی شود. این تراشه حوالی زمستان امسال معرفی می شود تا در بعضی نسخه های Galaxy S22 سامسونگ و دیگر پرچمداران مطرح اندرویدی استفاده شود. در نیمه دوم سال 2022، انتظار می رود کوالکام به TSMC بازگردد تا Snapdragon 898 Plus جدید را با استفاده از فرآیند ۳ نانومتری تولید کند. البته به نظر شخصی من خیلی بعید است که نسخه پلاس بخواهد فناوری جدید پردازشی داشته باشد و شاید فناوری جدید در تراشه اصلی نسل بعدی و در زمستان ۱۴۰۱ استفاده شود.

نظر شما چیست؟ منتظر تراشه جدید سامسونگ هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)