حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی لپتاپ هواوی Matebook D15 2021 : فرمول موفقِ به روز شده (به همراه ویدیو)

فرمول موفق Huawei در بازار لپتاپ ها به روز شده و Matebook D15 2021 به بازار رسیده است. در آستانه فصل پاییز که عموما به معنی آغاز مدرسه یا دانشگاه برای خیل عظیمی از جامعه است، امشب می خواهیم با هم و در ترنجی به نقد و بررسی لپتاپ هواوی Matebook D15 2021 بپردازیم. دستگاهی که می تواند یک توصیه راحت به اکثر افرادی که می خواهند لپتاپ بخرند باشد اما بی عیب هم نیست؟!

لپتاپ هواوی Matebook D15 2021

شما می توانید بررسی ویدیویی ترنجی از لپتاپ MateBook D15 2021 هواوی را تماشا کرده و سپس به بررسی متنی آن برسید:

 

 

فرمول موفق Huawei که درباره آن صحبت می کردیم چیست؟ خب به نظر من طراحی باکیفیت و به روز یکی از اصلی ترین پایه های آن است. طراحی این محصولات آنقدر جذاب هست که واقعا چند سالی نیاز به تعییر ندارد و با مشخصات داخلی جدیدتر به روز می شود. مثلا سال گذشته بود که ما مدل Ryzen لپتاپ Matebook D15 را با هم در ترنجی دیدیم و بررسی کردیم. همچنین چند ماه پیش مدل ۱۴ اینچی این خانواده را با تراشه اینتل معرفی کردیم. همانطور که Matebook D14 جذاب بود، مدل جدید Matebook D15 می تواند جذاب باشد.

طراحی هواوی میت بوک D15 مدل ۲۰۲۱

بدنه آلومینیومی هواوی میت بوک D15 موضوعی که من شخصا خیلی می پسندم. اگر به بازار بروید و یک لپتاپ در این رده بخواهید خیلی کم پیش می آید که لپتاپی با این کیفیت ساخت پیدا کنید. بدنه آلومینومی با کیفیت بالا و وزن کم که هواوی توانسته ضخامت آن را هم روی ۱۶.۹ میلی متر (در ضخیم ترین نقطه) مدیریت کند، حس خوبی دارد. همچنین وزن آن حدود ۱.۵ کیلوگرم است که برای لپتاپی با نمایشگر ۱۵.۶ اینچی خیلی خوب ارزیابی می شود. اینجا خبری از لبه های براق دستگاهی مثل Matebook 13 نیست اما طراحی کلی صاف و دلنشین است.

لولا هواوی میت بوک D15

لولا هواوی میت بوک D15

لولا تا زاویه خوبی باز می شود اما برخلاف مدل D14 به صورت ۱۸۰ درجه باز نخواهد شد. این لولا آنطور که نیست که با ۱ دست باز شود اما وقتی از دست دوم برای نگاه داشتن لبه پایین استفاده می کنید، خیلی راحت باز می شود. همچنین در هر زاویه ای باشد استحکام خوبی دارد و بازی نمی کند.

قاب پشتی آلومینیومی دستگاه با پایه های پلاستیکی طراحی شده تا وقتی لپتاپ روی سطح صاف است هوا به راحتی از زیر آن عبور کند. همچنین به بلندگوهای استریو ۲ واتی آن هم کمک می کند کمی صدای بهتری داشته باشند.

هواوی در طراحی لپتاپ های خود از ورودی هوای لبه دستگاه استفاده نمی کند. در مقابل هوا را با فن تکی (در این دستگاه) می گیرد و از محفظه پشت لولا لپتاپ به بیرون می دهد. این سیستم خنک کننده خیلی ساکت و تا حد زیادی در کنترل دما موفق است.

هواوی روی یک برچسب پلاستیکی، لوگو ویندوز که به صورت اورجینال روی این دستگاه ارایه می شود را چسبانده است. خیلی خوب می شد اگر مثل مدل Matebook X Pro باقی برچسب های CPU و GPU (در این دستگاه اختصاصی و مجزا نیست) را هم روی همین بخش قرار می داد تا فضای استراحت مچ حلوتی خود را حفظ کند.

کیبرد و فضای استراحت مچ هواوی Matebook D15

کیبرد و فضای استراحت مچ هواوی Matebook D15

وب کم مخفی لپتاپ هواوی میت بوک دی ۱۵

وب کم مخفی لپتاپ هواوی میت بوک دی ۱۵

فضای استراحت مچ فراخی روی این لپتاپ ۱۵.۶ اینچی هواوی وجود دارد. متاسفانه یا خوشخبتانه هواوی در قیمت کیبرد خیلی خوب Matebook D15 سه جای انتقاد قابل توجه را باقی گذاشته است:

  1. ۱- نبود Backlight یا نور پس زمینه کیبرد
  2. ۲- نبود کیبرد عددی (با توجه به ۱۵.۶ اینچی بودن دستگاه)
  3. ۳- طراحی ناهمگون کلیدهای مکان نمای بالا و پایین

هر ۳ این موارد می تواند با توجه به نحوه کاربری شما از دستگاه، به نحوی برای‌تان اهمیت داشته باشد. برای من عموما گزینه ۱ اهمین بالایی دارد و انتظار دارم در این رده قیمتی شاهد حضور نور پس زمینه کیبرد باشم.

به جز این ها باید گفت کلیدهای کیبرد هواوی میت بوک D15 مثل روال همیشگی هواوی بزرگ و خوش تایپ هستند. این کیبرد به رسم Huawei دوربین (وب کم) دستگاه را هم در خود پنهان می کند و فقط زمانی که به آن احتیاج دارید می توانید بفشاریدش تا بیرون بیاید و سپس آن را پنهان کنید. خب این برای حریم خصوصی خیلی خوب است اما برای زمانی که می خواهید شاید تایپ کنید و همزمان در کنفرانس ویدیویی هم هستید، احتمالا انگشتان شما در کادر دیده می شود. کیفیت این دوربین برای فیلم برداری 720P و عکس برداری ۱.۳ مگاپیکسلی است.

تاچ پد لپتاپ هواوی میت بوک D15

تاچ پد لپتاپ هواوی میت بوک D15

تاچ پد بزرگ هواوی Matebook D15 با پشتیبانی از ژست های چند لمسی ۳ انگشتی و ۴ انگشتی بسیار جذاب است. به خوبی کار می کند، دقت بالایی دارد و دکمه های یکپارچه با آن به خوبی کار می کنند. ابعاد بزرگ آن هم برای کار کردن با لپتاپ و بدون نیاز به ماوس می تواند جذاب باشد.

درباره حاشیه بسیار کم نمایشگر هم در بخش مربوط به خودش صحبت می کنیم اما این موضوع در بخش طراحی سبب شده ابعاد کلی دستگاه خیلی خوب مدیریت شود و این لپتاپ با نمایشگر بزرگ ۱۵.۶ اینجی حتی شبیه به یک لپتاپ قدیمی تر ۱۴ اینچی باشد. نسبت نمایشگر به بدنه اینجا ۸۷ درصد است.

پلاستیک مات دور نمایشگر میت بوک دی ۱۵

پلاستیک مات دور نمایشگر میت بوک دی ۱۵

با این حال پلاستیک مشکی مات دور نمایشگر حس پایین بودن کیفیت کلی دستگاه را می دهد که شاید بهتر باشد هواوی در نسل های آتی فکری به حال آن بکند. درباره دور نمایشگر صحبت کردیم و بد نیست درباره دور دستگاه و پورت ها هم صحبت کنیم.

اینجا شما ۳ پورت USB-A دارید که واقعا جذاب است. ۳ پورت دیگری که همراه شما خواهند بود یک پورت USB C (برای شارژ و انتقال داده)، یک پورت HDMI کامل و جک ۳.۵ میلی متری صدا است. متاسفانه اسلات مموری کارت اینجا حضور ندارد. روی لبه جلوی سمت شما هم ۲ میکروفون در فرورفتگی فریم قرار دارند که برای دریافت با کیفیت صدای شما اینجا هستند و کار خود را به خوبی انجام می دهند.

پورت های هواوی میت بوک دی ۱۵

پورت های هواوی میت بوک دی ۱۵

پورت های هواوی میت بوک دی ۱۵

پورت های هواوی میت بوک دی ۱۵

حسگر اثرانگشت روی لپتاپ هواوی میت بوک دی ۱۵ هم یکی از همان فاکتورهای فرمول موفق Huawei است. این حسگر اثرانگشت خیلی سریع و ایمن است. همچنین با دکمه پاور (خاموش و روشن کردن) دستگاه یکپارچه طراحی شده است. این به شما کمک می کند تا همان لحظه ای که دکمه پاور می فشارید تا دستگاه روشن شود، احراز هویت شما هم انجام شود و بدون معطلی در صفحه لاگین ویندوز، وارد محیط ویندوز شوید. (در ویدیو می توانید ببینید)

حسگر اثرانگشت هواوی میت بوک D15

وب کم مخفی لپتاپ هواوی میت بوک دی ۱۵

در نهایت به شارژر ۶۵ وات آن اشاره می کنم که به دلیل جمع و جور بودنش و با کابل USB C به USB C بلند ۱.۵ متری خود می تواند شما را سبک سفر کند و نیازی به یک شارژر بزرگ درون کیف خود نداشته باشید. همچنین به دلیل USB C بودن شارژر با توان بالا ۶۵ وات می توانید از آن برای شارژ کردن تقریبا هر دستگاه دیگر خود با پورت USB C استفاده کنید. به جز آن، لپتاپ شما حتی با شارژرهای موبایلی توان پایین تر دیگر هم شارژ می شود (مناسب برای مواقع خاص) اما توصیه نمی کنیم این کار را انجام دهید.

شارژرر سریع ۶۵ وات میت بوک دی ۱۵

شارژرر سریع ۶۵ وات میت بوک دی ۱۵

مقایسه ابعاد شارژرر سریع ۶۵ وات میت بوک دی ۱۵

مقایسه ابعاد شارژرر سریع ۶۵ وات میت بوک دی ۱۵ با شارژرهای موبایلی

بدون شک در کل می توان گفت که طراحی هواوی Matebook D15 یکی از کم نقص ترین ها در بازار و رده خود است.

نمایشگر لپتاپ هواوی میت بوک D15 مدل ۲۰۲۱

لپتاپ های هواوی همراه با نمایشگرهای کم حاشیه ارایه می شوند. هر چند در سال ۲۰۲۱ این نما آنقدرها دیده نشده نیست و دستگاه های بیشتری به آن مجهز هستند اما قطعا طراحی کلی میت بوک D15 با این نمایشگر کم حاشیه پیشرفت داشته است.

به جز بحث طراحی اما خود پنل چطور است؟ خب اینجا ما یک پنل مات داریم. پنل مات عموما برای فضاهایی که نور محیطی احتمالا روی نمایشگر شما انعکاس پیدا کند جذاب است. این پنل از انعکاس نور جلوگیری خواهد کرد. خب همزمان این شاید باعث شود در شرایطی که نور مزاحم وجود ندارد، کنتراست و درخشندگی پنل کمتر باشد.

حداکثر روشنایی این نمایشگر ۲۵۰ نیت است که در رده عمومی لپتاپ ها و مانیتورهای موجود در بازار قرار می گیرد. این یعنی گاهی اوقات با خود فکر می کنید اگر کمی می شد نور نمایشگر بیشتر شود، بهتر بود. با این حال اصلا نمی توان گفت که این ضعف نمایشگر است اما می توانست بهتر باشد.

رزلوشن FHD شاید در اندازه ۱۵.۶ اینچ نتواند تصویر خیلی شارپی ارایه کند اما قطعا بهتر از نمونه های HD است. کنتراست پنل هم ۱:۸۰۰ عنوان می شود که به نظر من خوب بود ولی رنگ ها می توانستند کمی شاداب تر هم باشند.

نمایشگر لپتاپ هواوی میت بوک D15 مدل ۲۰۲۱

نمایشگر لپتاپ هواوی میت بوک D15 مدل ۲۰۲۱

به جز نسبت نمایشگر به بدنه بالای این دستگاه که روی ۸۷ درصد می ایستد، زاویه دید خیلی خوب پنل IPS LCD آن را داریم که ادعا می شود ۱۷۸ درجه است. ۲ گواهی مهم از موسسه TÜV Rheinland هم برای این نمایشگر دریافت شده که مربوط به موارد زیر است:

  1. ۱- محافظت از چشم در برابر نور آبی
  2. ۲- پنل Flicker Free

به صورت کلی می توانم بگویم که نمایشگر این لپتاپ می تواند تجربه بصری همرده قیمتی که ارایه می شود ارایه کند و از خرید خود راضی خواهید بود.

عملکرد لپتاپ هواوی میت بوک D15 مدل ۲۰۲۱

مدل ۲۰۲۱ اساسا آمده تا سخت افزار جدید را ارایه کند. تراشه Core i5 1135G7 نسل ۱۱ اینتل اینجاست تا با گرافیک داخلی اینتل Iris X به اکثر فرامین شما پاسخ بدهد. خب این تنها گزینه خرید شما است، یعنی هیچ مدل تراشه دیگر یا حتی پردازنده گرافیکی مجزا برای مدل ۲۰۲۱ میت بوک D15 پیش بینی نشده است.

در مقابل شما می توانید بین ۸ یا ۱۶ گیگابایت حافظه رم DDR4 و ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه پرسرعت SSD مدل NVMe انتخاب کنید. از دیگر مواردی که در لپتاپ میت بوک دی ۱۵ وجود دارد می توان به Wi Fi جدید 5GHz و استاندارد ac در کنار بلوتوث ۵.۱ اشاره کرد.

خب عملکرد کلی چطور است؟ همانطور که در ویدیوی بررسی دیدید، حدودا ۶ ثانیه ای دستگاه روشن می شود که فوق العاده سریع است. در اجرای نرم افزارها و بازی ها عملکرد خیلی خوب است. البته که این دستگاه گیمینگ نیست اما به لطف بهینه سازی های هواوی شما می توانید با همان گرافیک داخلی Intel Iris X بازی ها (حال با کیفیت متوسط یا پایین و فریم ریت همین رده) اجرا کنید. من در اجرای بازی نه چندان به روز NFS Rivals تجربه دلچسبی داشتم و حتی بدون اتصال به برق فریم ریت نرم و بدون لگی ارایه شد.

بازی با میت بوک دی ۱۵ مدل ۲۰۲۱ بدون نیاز به اتصال به برق

بازی با میت بوک دی ۱۵ مدل ۲۰۲۱ بدون نیاز به اتصال به برق

باتری ۴۲ وات ساعت در نظر گرفته شده برای میت بوک D15 می تواند عمر باتری خیلی خوبی را برای شما ارایه کند که در تجربه ما حداقل ۸ ساعت پخش ویدیو بود. همچنین با شارژر ۶۵ وات به سرعت شارژ می شود.

هواوی همچنین یک تگ NFC را روی بدنه لپتاپ خود قرار داده است تا بتوانید با موبایل هواوی خود به راحتی به انتقال فایل بین لپتاپ و موبایل بپردازید. نرم افزار PC Manager هواوی هم به شما کمک خواهد کرد تا مدیریت کلی دستگاه را راحت تر داشته باشید یا کلیپ بورد را بهتر بررسی کنید.

حضور سخت افزار لازم برای آپدیت ویندوز ۱۱ اورجینال

حضور سخت افزار لازم برای آپدیت ویندوز ۱۱ اورجینال

حضور سخت افزار لازم برای آپدیت ویندوز ۱۱ اورجینال

به لطف سخت افزار به روز و البته حضور تراشه TMP 2.0 در میت بوک دی ۱۵ شما می توانید ویندوز ۱۰ اورجینال این دستگاه را به محض ارایه ویندوز ۱۱ به رایگان ارتقا دهید. این یعنی اگر به موقع آپدیت را انجام دهید، شما ویندوز ۱۱ اورجینال را با خواهید داشت.

جمع بندی هواوی Matebook D15 2021

هواوی Matebook D15 2021

هواوی Matebook D15 2021

بدون شک پیشنهاد دادن هواوی Matebook D15 2021 به کاربران مختلف یکی از راحت ترین کارهایی است که می توان انجام داد. با این حال نباید از یاد ببرید که نیاز هر کاربر با دیگری می تواند متفاوت باشد. شما باید کاربری خود را در نظر بگیرید و با توجه به نقاط قوت و ضعفی که در این مطلب گفته شد، به انتخاب بپردازید.

ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ و در لحظه نگارش این بررسی ترنجی قیمت میت بوک D15 2021 حدود ۲۷ میلیون تومان است. با توجه به هدایای خاصی که Huawei برای این دستگاه در نظر گرفته است و مقایسه آن با دیگر گزینه های بازار می توان گفت که خرید خوبی خواهید داشت. هر چند که در این رده قیمتی می توانید رقبای دیگری با نقاط قوت متفاوت هم پیدا کنید.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ali karimi

من همیشه وقتی هواوی یه دستگاهی حالا هرچی باشه، گوشی، لبتاپ، ساعت و…… فرقی نمیکنه رونمایی کنه بهش میگم افرین، البته هرشرکت دیگه ایم که مشکلات هواوی رو داشته باشه و اینکارو کنه بازم میگم افرین، چون تو این اوضاع تحریم داره چنین دستگاهای خوبی رواونم با ارزش خرید بالارو میسازه واسه همین میگم وگرنه نمیگفتم افرین، این لپتاب هم مثل سریع قبل واقعا عالیه وبروزتر شده البته با قیمت خوب و سخت افزار و مشخصات خوب

ali.reza.9821

لپ تاپی که کارت گرافیک مجزا نداشته باشه برای دراز مدت خوب نیست ، من خودم به همین دلیل ideapad 3 خریدم که گرافیک MX330 انویدیا داره. گرافیک و CPU چیزی نیست که بعدا بشه اضافه کرد و باید دقت کرد.
توی رده بندی سهم بازار لپ تاپ دنیا هم Lenovo اوله و از نظر تجربه خیلی خیلی جلوتر از هواوی هست.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)