حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چگونه از میزان حافظه رم PC و سرعت آن مطلع شویم؟

رایانه شخصی ما، می‌تواند یکی از مهم‌ترین لوازم الکترونیکی در زندگی روزمره ما باشد. شاید شما یک دانشجو باشید و برای انجام پروژه‌های خود، به رایانه شخصی‌تان نیاز داشته باشید. یا حتی یک گیمر باشید و تنها قصد بازی کردن داشته باشید. در هر صورت، هر نوع کاربری که داشته باشید، رایانه شخصی شما باید پاسخگوی کار شما باشد. اما ممکن است شما در برخی مواقع، به حافظه رم کافی برای اجرای یک برنامه نیاز داشته باشید و از مشخصات آن مطلع نباشید. در این مطلب، ما به شما می‌گوییم که چگونه از میزان حافظه رم PC خود اطلاع پیدا کنید.

میزان حافظه رم PC من چه قدر است و چگونه از میزان سرعت آن اطلاع پیدا کنم؟

حافظه رم، یکی از بخش‌های مهم رایانه شخصی شما به حساب می‌آید. برای همین، ما در ترنجی از مبحث حافظه رم مطالبی را برای شما قرار داده‌ایم. مثلاً به شما گفته بودیم که می‌توانید از چه مقدار حافظه رم برای رایانه خود استفاده کنید.

 

حداکثر ظرفیت حافظه رم کامپیوتر من چقدر است؟

 

به نقل از Howtogeek، حافظه رم رایانه شما یک عضو مهم برای اجرای اعمال مختلف است. به وسیله این حافظه که برای انجام کارهای موقت مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توانید برنامه‌ها و فایل‌های مختلفی را به صورت همزمان باز کنید. هر چقدر که میزان حافظه رم PC شما و همچنین سرعت آن بیشتر باشد، می‌توانید به صورت همزمان کارهای بیشتری را به انجام برسانید. در همین راستا، ما می‌خواهیم به شما آموزش دهیم که چگونه می‌توانید میزان حافظه رم PC خود را چک کنید. بنابراین، با ما همراه شوید.

همچنین ما به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید سرعت حافظه رم رایانه خود را اندازه گیری کنید. مانند دیگر فناوری‌ها از جمله حسگرهای تصویر و تراشه‌ها، حافظه‌های رم نیز در طول زمان بهتر و پیشرفته‌تر می‌شوند. همچنین در کنار میزان حافظه، سرعت آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. اما شاید از خود یک سؤال مهم را بپرسید:

حافظه رم چیست؟

خب، حافظه دسترسی تصادفی (Random Access Memory) به اختصار RAM خوانده می‌شود. این حافظه، یک قطعه فیزیکی است که در رایانه و یا حتی گوشی و ساعت هوشمند شما به کار برده می‌شود. این حافظه موقت، وظیفه نگهداری اطلاعات برنامه‌های در حال اجرا را بر عهده دارد. اگر راستش را بخواهید، سرعت حافظه رم بسیار بیشتر از HDD است. به همین دلیل، هنگامی که قصد راه اندازی یک برنامه را دارید، اطلاعات آن به حافظه رم منتقل می‌شود و در آن جا دستورات مختلفی اجرا می‌شود.

حافظه رم

حافظه رم

همان طور که گفتیم، حافظه رم بیشتر به معنای توانایی در انجام کارهای همزمان بیشتر در گجت هوشمند شما است. اگر حافظه رم رایانه شخصی شما کافی نباشد، ویندوز (یا هر سیستم عامل دیگری) به سختی و با سرعت کمی اجرا می‌شود و قطعاً اعصاب شما خرد خواهد شد! این موضوع، به این دلیل است که حافظه رم به طور مداوم در حال تعامل با سیستم عامل است و کند یا کم بودن مقدار آن، سیب می‌شود تا با مشکل مواجه شوید. در صورت عدم وجود میزان کافی حافظه رم، ممکن است با خطای سیستمی نیز مواجه شوید.

همچنین ممکن است شاهد بسته شدن برنامه‌های در حال اجرا باشید. هرچند مهم این است که شما واقعاً به چه میزان حافظه رم احتیاج دارید. ممکن است کاربری شما، روزمره باشد و نیازی به حافظه رم زیاد نداشته باشید. و یا در مقابل، بخواهید جدیدترین بازی‌های ویدئویی یا ابزار ویرایش عکس و ویدئو مثل فوتوشاپ را اجرا کنید. این کاربری‌ها، نیاز به حافظه رم بیشتری دارند. بنابراین، ابتدا به اولویت‌های خود توجه داشته باشید.

نحوه بررسی مقدار حافظه رم و سرعت آن در ویندوز

ما می‌خواهیم در مورد سیستم عامل ویندوز و نحوه چک کردن حافظه رم در آن صحبت کنیم. شما می‌توانید با روش‌های موجود در سیستم عامل ویندوز، به سرعت اطلاعات حافظه رم PC خود را چک کنید. خب، شروع می‌کنیم! در ویندوز ١٠ و یا ویندوز ١١ خود، Task Manager را اجرا کنید. در ابتدا، نوار زیرین را انتخاب کنید و از طریق آن وارد Task Manager شوید. یا حتی می‌توانید از میانبر Ctrl+Shift+Esc استفاده کنید. پس از آن، برگه Performance را انتخاب کنید. در ادامه، وارد قسمت Memory شوید. اگر چنین گزینه‌ای به چشم نمی‌خورد، بر روی More Details کلیک کنید.

به همین ترتیب، میزان حافظه رم PC شما به نمایش در خواهد آمد. همچنین در این بخش از تسک منیجر، می‌توانید اطلاعاتی مانند تعداد اسلات‌ها، فرم فکتور، سرعت و دیگر جزئیات حافظه رم خود را مشاهده کنید. با استفاده از این اطلاعات، شما می‌توانید از چگونگی نصب حافظه رم اضافی (در صورت امکان) بر روی رایانه شخصی خود اطلاع بیابید. متأسفانه این اطلاعات مفید در Task Manager ویندوز ٧ ارائه نمی‌شود. در عوض، در ویندوز ٧ می‌توانید میزان حافظه رم رایانه خود را در قسمت پنل > سیستم و امنیت > سیستم مشاهده کنید. به علاوه، شما می‌توانید با باز کردن بخش منوی استارت و کلیک راست بر روی Computer، گزینه Properties را انتخاب کنید و این اطلاعات را مشاهده کنید.

چک کردن میزان حافظه رم PC در ویندوز ٧

چک کردن میزان حافظه رم PC در ویندوز ٧

اگر نمی‌خواهید که از این اطلاعات در تسک منیجر استفاده کنید و یا ویندوز شما توانایی ارائه این اطلاعات را ندارد، جای نگرانی نیست. شما می‌توانید از اپلیکیشن CPU-Z استفاده کنید. این اپلیکیشن در هر نسخه از ویندوز، می‌تواند اطلاعات جامع و کاملی را ارائه دهد. پس از نصب این برنامه، تب Memory را انتخاب کنید تا اطلاعات مورد اشاره را به دست بیاورید. در کل، این اطلاعات به صورت پیش فرض در سیستم عامل شما قابل ارائه هستند و تولید کنندگان دستگاه شما را در این زمینه محدود نمی‌کنند. حتی اگر رایانه شما فاقد سیستم عامل است، می‌توانید در BIOS و یا UEFI به دنبال میزان حافظه رم PC خود و اطلاعات مربوط به آن بگردید.

چک کردن میزان حافظه رم PC در CPU-Z

CPU-Z

نحوه میزان بررسی اطلاعات حافظه رم در Mac

اگر از دستگاهی در پلتفرم Mac استفاده می‌کنید، باید بگوییم که می‌توانید خیلی ساده‌تر این اطلاعات را به دست بیاورید. اما باید بگوییم که بر خلاف دستگاه‌های ویندوزی، ارتقاء میزان حافظه رم دستگاه‌های Mac تقریباً امری غیر ممکن محسوب می‌شود. به عبارت دیگر، دستگاه Mac شما دارای حافظه رم لحیم شده بر روی مادربرد است. بنابراین، کاری از دست شما بر نمی‌آید.

در ابتدا، روی نماد Apple در مک خود کلیک کنید. این نماد، در سمت چپ و بالای نمایشگر قرار گرفته است. در ادامه، گزینه About This Mac را انتخاب کنید تا وارد صفحه بعدی شوید. در این صفحه، یک نمای کلی از مشخصات فنی رایانه شخصی شما ارائه می‌گردد. میزان حافظه رم مک شما نیز در همین قسمت ذکر شده است. به طور مثال، در تصویری که مشاهده می‌کنید، مک بوک مورد استفاده از ١۶ گیگابایت حافظه رم برخوردار است.

اگر می‌خواهید نوع این حافظه را نیز چک کنید، مانعی وجود ندارد. تنها کافی است که بر روی بخش “System Report” کلیک کنید. پس از آن جا، وارد بخش Memory شوید. مقدار حافظه رم و نوع آن، هم اکنون قابل نمایش می‌باشد.

نظر شما در مورد این آموزش چیست؟ آیا آن را امتحان کرده‌اید؟ بگویید که اطلاعات حافظه رم رایانه شخصی شما به چه صورت است؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️