حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

حافظه رم LPDDR5X رسماً معرفی شد؛ سرعت بیشتر برای پرچمداران ٢٠٢٢

حافظه‌های ذخیره سازی گوشی‌های هوشمند، در سال‌های گذشته به طور چشمگیری پیشرفت کرده‌اند. به طور مثال، حافظه داخلی نوع UFS 3.1 به شدت نسبت به نسل‌های قبلی سریع‌تر است. در مورد حافظه رم LPDDR5 نیز همین رابطه برقرار است. اما نسل جدید حافظه‌های رم گوشی، با نام LPDDR5X رونمایی شده است. در ادامه مطلب، نگاهی به جزئیات حافظه رم LPDDR5X خواهیم داشت.

حافظه رم LPDDR5X معرفی شد

نوع پیشرفته‌تر و سریع‌تر حافظه‌های رم از سری LPDDR5، حتی در حال راه پیدا کردن به گوشی‌های ارزان قیمت‌تر هستند. اگر به یاد داشته باشید، سامسونگ مدتی پیش از حافظه رم LPDDR5 مدل uCMP برای گوشی‌های ارزان قیمت‌تر پرده برداری کرده بود.

 

حافظه رم LPDDR5 مدل uMCP سامسونگ رسما معرفی شد: عملکرد پرچمدار روی گوشی های ارزان

 

اما این بار، شاهد پرده برداری از نوع جدید حافظه‌های رم گوشی‌های هوشمند پرچمدار هستیم. نام آن، حافظه رم LPDDR5X است. به گزارش Tom’s Hardware، سازمان JEDEC از نسخه جدید استاندارد حافظه رم LPDDR5 رونمایی کرده است. این نسخه که حافظه رم LPDDR5X نام دارد، برخی از بهبودهای های مشخصات فنی و سرعت را در پی دارد. افزونه‌های موجود در LPDDR5X، سبب می‌شوند تا سرعت انتقال داده در آن، به 8533MT/S افزایش پیدا کند. البته که حافظه رم LPDDR5 همچنان استفاده خواهد شد. در نتیجه، این دو نوع حافظه رم مکمل یک دیگر در گوشی‌های رده بالا و پرچمدار هستند.

دو حافظه رم LPDDR5X و LPDDR5 به صورت پین دار هستند. بنابراین، می‌توان از آن‌ها به طور یکپارچه برای روی چیپست‌ها استفاده کرد. بنابراین، نیازی به استفاده از یک مجموعه جداگانه برای آن‌ها نیست. برای فعال سازی میزان انتقال داده بالاتر و افزایش قابل اطمینان بهینگی حافظه، حافظه رم LPDDR5X گزینه مورد اعتمادی است. چرا که این حافظه، می‌تواند بهبود نسبت سیگنال به نویز، کاهش میزان خطا و بهبود عملکرد پیش از صدور فرمان را به ارمغان بیاورد. در کل، این نسل از حافظه رم LPDDR5X، می‌تواند در بخش‌های سرعت ذخیره سازی برنامه‌ها، عملکرد بهتری را در اختیار کاربران قرار دهد.

برای اطلاع، حافظه رم LPDDR5 از سرعت انتقال داده 6400MT/S بهره مند است. این در حالی است که LPDDR5X، این سرعت را به 8533MT/S رسانده است. در نتیجه، حافظه رم LPDDR5X تا ٣٣ درصد سرعت بیشتری نسبت به LPDDR5 دارد. پهنای باند این حافظه افزایش بیشتری یافته است و گوشی‌های استفاده کننده از این حافظه رم، می‌توانند در بسیاری از بخش‌ها بهتر از اکنون باشند. اگر LPDDR5X بتواند استانداردهای استفاده در یک رایانه شخصی را نیز به دست بیاورد، می‌توان از آن به عنوان جایگزین حافظه رم DDR5 استفاده کرد. حتی LPDDR5X یک جایگزین کاملاً منطقی و ارزان‌تر قلمداد می‌شود.

تاکنون، وجود حافظه LPDDR5X توسط سامسونگ و میکرون به تأیید رسیده است. بنابراین در صورت ایجاد تقاضای بیشتر و همچنین توسعه بخش‌های توسعه این نسخه از حافظه رم LPDDR5، سامسونگ و میکرون به زودی به تأمین کننده‌های اصلی حافظه رم LPDDR5X بدل خواهند شد. در همین حال، synopsys با ارائه کنترلرهای جدید به توسعه دهندگان تراشه، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از نوع جدید حافظه‌های رم استفاده کنند. بعید نیست که نسل بعدی تراشه‌های سال بعد، مجهز به LPDDR5X باشند.

یکی از مهندسان اصلی حافظه رم موبایل در مورد معرفی LPDDR5X گفت:

در مرحله استاندارد سازی حافظه‌های LPDDR5 و LPDDR5X از JEDEC، سامسونگ همکاری نزدیکی با تولید کنندگان پیشگام موبایل، تبلت، لپ تاپ و سایر محصولات دارد. چرا که قصد داریم هر چه سریع‌تر شاهد استفاده از این نوع حافظه رم در محصولات آینده باشیم.

گفته می‌شود که شیائومی Mi 12، برای اولین بار از حافظه رم LPDDR5X استفاده کند. خب، این موضوع بعیدی نیست. سال گذشته، شیائومی Mi 11 اولین گوشی با تراشه Snapdragon 888 بود. بنابراین، اگر Xiaomi Mi 12 نیز از Snapdragon 898 با این حافظه رم استفاده کند، شایعه مربوطه به واقعیت می‌پیوندد. از آن جایی که توسعه LPDDR5X و طراحی آن مدتی است که در اطلاعات موجود است، منطقی است که طی ماه‌های آینده شاهد عرضه گسترده آن‌ها برای استفاده در تراشه‌های جدید باشیم. این موضوع همچنین به دلیل قدرت بالای تراشه‌های جدید است. این تراشه‌ها، به پهنای باند بیشتری برای حافظه رم و هماهنگی بیشتر نیاز دارند. با توجه به این نیاز تراشه‌های جدید، شاید LPDDR5X در تمام پرچمدارهای بعدی استفاده شود.

مدیر ارشد معماری سیستم گوشی‌های هوشمند و نایب رئیس JEDEC طی اظهارات خود گفت:

برای پیشروی در تولید حافظه رم کم مصرف، کمپانی میکرون همکاری نزدیکی با JEDEC داشته است. این همکاری، سبب پیشرفت بیشتر بازار موبایل جهان در این زمینه می‌شود. این همکاری، سبب بهتر شدن تجربه کاربران می‌شود.”

نظر شما در مورد حافظه رم نوع LPDDR5X چیست؟ آیا فکر می‌کنید که طی سال جاری میلادی، از این این نوع حافظه در دستگاهی استفاده شود؟ تا چه حد از قابلیت‌های LPDDR5X رضایت مند هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
m.b

S22 و mi 12 فعلاً میگن زودتر از بقیه استفاده میکنن…

Mahdi

ببینیم تراشه های مدیاتک استفاده میکنن یا نه

meiyou

سامسونگ تو هر زمینه‌ای صاحب تکنیک شده
از پردازنده گرفته تا تولید لنز و تولید رم و کلی چیزای دیگه

m.b

تولید سنسور البته

AŁɪ

فکر کنم اولیش وانپلاس باشه

ببینیم و تعریف کنیم.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️