حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

قیمت تراشه 4G موبایل رو به افزایش و قیمت تراشه 5G رو به کاهش است

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، پردازشگرها، شبکه 5G

نیمه هادی‌ها، جزو ارزشمند و حیاتی از دستگاه‌های الکترونیکی هستند. با ایجاد بحران کمبود تراشه‌ها، بسیاری از کمپانی‌های مطرح در زنجیره تأمین موجودی محصولات خود با مشکل مواجه شده‌اند. به همین دلیل، تراشه‌ها از قیمت بیشتری برخوردار شده‌اند. اما بر اساس گزارشات تازه، قیمت تراشه 4G موبایل رو به افزایش و قیمت تراشه‌های 5G نیز در حال کاهش است. اما این امر چگونه ممکن شده است؟

قیمت تراشه 4G موبایل در حال افزایش است؛ در مقابل، تراشه‌های 5G راه مخالف را پیش گرفته‌اند

کمپانی‌های ریخته گری، با مشکلات مختلفی مواجه هستند. چرا که تقاضای تراشه‌ها بالا رفته است. اما از سوی دیگر، این محصولات با محدودیت میزان تولید روبه‌رو شده‌اند. دیروز، در مورد سه مشتری بزرگ TSMC و جزئیات سفارشات آن‌ها صحبت کردیم.

 

مشتریان بزرگ TSMC، کدام کمپانی‌های مطرح هستند؟

 

به گفته GizChina، سازندگان و توسعه دهندگان گوشی‌های هوشمند به طور قابل توجهی به سراغ فناوری 5G رفته‌اند. به همین دلیل، میزان گوشی‌های تولید شده با اینترنت 4G به طور چشمگیری رو به کاهش است. اما این کاهش تولید گوشی‌های 4G، دلیلی است تا قیمت تراشه 4G موبایل افزایش بیابد. بنابر آخرین اطلاعات، قیمت تراشه 4G موبایل در نیمه دوم سال جاری میلادی رو به افزایش است. اما نکته جالب‌تر، این است که تراشه‌های 5G در حال ارزان‌تر شدن هستند.

همان طور که می‌دانید، توسعه دهندگان بزرگی مانند کوالکام، مدیاتک و یونیساک در حال استفاده گسترده از تراشه‌های مجهز به مودم 5G هستند. این کمپانی‌ها، به طور فعال تمرکز خود را بر روی تراشه‌های 5G گذاشته‌اند. از سوی دیگر، امروزه کوالکام و مدیاتک کم‌تر از تراشه‌هایی رونمایی می‌کنند که فاقد پشتیبانی از اینترنت 5G می‌باشند. به همین صورت، اکثر تراشه‌های این دو کمپانی با 5G عرضه می‌شوند. به موضوع اصلی بحث می‌رسیم. با توجه به کمبود قطعات نیمه هادی، تراشه‌های 4G کم‌تر مورد تولید کنندگان، توسعه دهندگان و مشتریان قرار می‌گیرد. در نتیجه، این موضوع کاهش تقاضا قابل پیش بینی بوده است. در نهایت، قیمت تراشه 4G موبایل افزایش می‌یابد. بنابر منابع گزارش Digitimes، تعداد دستگاه‌های مجهز به اینترنت 5G روز به روز بیشتر می‌شود. برای همین، تا ٢ الی ٣ آینده می‌توان شاهد فروش دو برابر گوشی‌های هوشمند مجهز به تراشه‌های 5G بود.

 

اسنپدراگون ۴۸۰ به عنوان ارزان ترین تراشه 5G کوالکام رسما معرفی شد

 

اما در عین حال، نکته‌ای در بین این بحث‌ها به چشم می‌خورد. با توجه به این که بسیاری از بازارهای جهان، همچنان اینترنت 4G را به عنوان نسل اصلی اینترنت استفاده می‌کنند، نمی‌توان شاهد حذف گوشی‌های 4G از بازارها بود. بنابراین، مشتریان این بازار همچنان ترجیح می‌دهد تا گوشی‌های 4G را تهیه کنند. با استناد به همین موضوع می‌توان گفت که افزایش قیمت تراشه 4G موبایل نه تنها باعث افزایش قیمت گوشی‌های 4G نمی‌شود، بلکه سوددهی بیشتری برای تولید کنندگان خواهد داشت! در همین جهت، بهتر است منتظر باشیم تا چنین گوشی‌هایی، با قیمت بیشتری نسبت به قبل عرضه شوند. از سوی دیگر، قیمت گوشی‌های هوشمند 5G نیز با کاهش همراه خواهد شد.

تعداد مشترکان اینترنت 5G در کشور چین از مرز ۵٠٠ میلیون نفر عبور کرده است!

اپراتورهای مستقر در چین، آمارهای جدید خود را برای سال ٢٠٢١ میلادی اعلام کرده‌اند. این آمارها، از رشد بی نظیر کاربران اینترنت 5G در این کشور وسیع حکایت دارد. طبق این گزارشات، هم اکنون بیش از ۵٠٠ میلیون کاربر چینی از امکان اتصال به اینترنت 5G برخوردار هستند. در نتیجه، چین در این زمینه رهبری بی چون و چرا است. بر اساس گزارشی که پیش از این و در ماه مارس ٢٠٢١ توسط سایت The Register منتشر شده بود، مجموع کاربران سه اپراتور 5G چینی به ٣٢٢ میلیون نفر می‌رسید. همچنین ١.١٢ میلیون ایستگاه مخصوص، امکان اتصال به 5G را فراهم کرده بودند.

اما در ادامه و با گذشت ٣ ماه، میزان کاربران اینترنت 5G در چین به حدود ۵٠٠ میلیون نفر رسید که میزان چشمگیری است. تعداد ایستگاه‌های اعلام شده توسط اپراتورها نیز به ١.۴٢ میلیون رسیده بود. هر چند ممکن است تعداد این ایستگاه‌ها، کم‌تر از میزان اعلام شده باشد. اگر بخواهیم به طور دقیق‌تری صحبت کنیم، تعداد اعلام شده ایستگاه‌های 5G در چین بیش از تعداد واقعی است. اما در هر صورت، مهم این است که چین یک موفقیت بی نظیر را در زمینه برخورداری از کاربران اینترنت 5G ثبت کرده است. به طور مشابه، بیشتر اپراتورهای چینی در باند ٧٠٠ مگاهرتز 5G در حال کار هستند. به طور خلاصه، این اپراتورها در حال توسعه زیر ساخت‌های خود هستند. آن‌ها امیدوار هستند تا کاربران اینترنت 5G در چین بیش از پیش افزایش بیابند.

قیمت تراشه 4G موبایل

نظر شما در مورد افزایش قیمت تراشه 4G موبایل و کاهش قیمت تراشه‌های 5G چیست؟ واکنش شما نسبت به این موضوع چیست؟ آیا چین می‌تواند تا پایان سال ٢٠٢٢ از یک میلیارد کاربر اینترنت 5G برخوردار شود؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️