حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه Apple M2 احتمالاً سال بعد و با لیتوگرافی ۴ نانومتری ارائه می‌شود

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، پردازشگرها، شایعات

اپل با عرضه تراشه Apple M1 خود بر پایه معماری ARM، بسیاری از کاربران دنیای تکنولوژی را به وجد آورد. چرا که این تراشه، توانایی پردازشی بسیار بالایی داشت. به همین صورت، بسیاری از طرفداران اپل اکنون منتظر رونمایی از نسل بعد این تراشه، یعنی Apple M2 هستند. به تازگی گزارشی از وضعیت عرضه تراشه Apple M2 منتشر شده است. بر اساس این گزارش، این تراشه در سال ٢۰٢٢ و با لیتوگرافی ۴ نانومتری رونمایی خواهد شد.

تراشه Apple M2 و گزارشات جدید منتشر شده از آن

تراشه اپل M2 می‌تواند جایگزین شایسته‌ای برای Apple M2 باشد. ما انتظار داریم که این تراشه بتواند حتی بیش از پیش توجهات را به خود جلب کند. گفته می‌شود که این تراشه، در Macbook Air 2022 به کار گرفته خواهد شد.

 

تراشه اپل M2 در مک بوک ایر ۲۰۲۲ و M1X در مک بوک پرو امسال استفاده خواهد شد

 

به نقل از Phonearena، تراشه Apple M1 به صورت اختصاصی و بر پایه ARM توسط اپل طراحی شده بود. هدف از تولید این تراشه، جایگزینی تراشه‌های اینتل در برخی از مدل‌های مک بوک بود. تراشه اپل M1 به صورت دقیق‌تر، توسط کمپانی ریخته گری تایوان، یعنی TSMC تولید شده است. این تراشه، دارای لیتوگرافی ۵ نانومتری این شرکت است. همچنین Apple M1 دارای ١۶ میلیارد ترانزیستور می‌باشد. برای مقایسه، تراشه A14 Bionic این کمپانی نیز دارای حدود ١١.٨ میلیارد ترانزیستور می‌باشد. توجه داشته باشید که معماری ARM، همان معماری تراشه گوشی‌های اپل است. البته که تبلت iPad Pro 2021 نیز از تراشه Apple M1 بهره گرفته است. اما نسل‌های قبلی آن، از تراشه‌های سری Apple A استفاده می‌کردند.

حال، گفته می‌شود که اپل می‌خواهد نسخه‌ای بهبود یافته از Apple M1 را معرفی کند. نام این نسخه، احتمالاً Apple M1X است. از سوی دیگر این نسخه از Apple M1 احتمالاً همین امسال و برای مک بوک پروی ٢٠٢١ رونمایی می‌شود. اما این تمام ماجرا نیست. چرا که اپل می‌خواهد یک جانشین حقیقی را برای Apple M1 معرفی کند. نام این جانشین، تراشه Apple M2 است. بر اساس گزارشات منتشر شده از این تراشه رونمایی نشده، گفته می‌شود که اپل قصد دارد از لیتوگرافی ۴ نانومتری برای تولید Apple M2 استفاده کند. این موضوع، به این معنا است که اپل M2 نسبت به نسل قبل خود بهینگی بیشتری دارد. در ادامه، این تراشه دارای قدرت بیشتری خواهد بود. بر اساس اظهارات منتشر شده از سوی مینگ چی کو، ممکن است اواسط سال آینده، شاهد استفاده از Apple M2 در مک بوک ایر این کمپانی باشیم.

در این جا سؤال مهمی مطرح می‌شود. ما امسال، شاهد رونمایی از iPad Pro 2021 با تراشه قدرتمند Apple M1 بودیم. اما آیا می‌توان منتظر پرده برداری از iPad Pro 2022 با تراشه Apple M2 بود؟ این موضوع، فعلاً نامشخص است. اما دور از انتظار نیست که چنین اتفاقی رخ دهد. هر دو تراشه M1X و M2 اپل، احتمالاً به ١٠ هسته پردازنده مرکزی تجهیز می‌شوند. هم اکنون تراشه Apple M1، دارای ٨ هسته است. ۴ هسته از آن، دارای مصرف و قدرت بیشتری هستند. در مقابل، ۴ هسته دیگر دارای مصرف کم‌تری هستند. در بخش پردازنده گرافیکی، گمانه زنی می‌شود که Apple M1X از ٣٢ هسته پردازشی بهره خواهد برد. اما ظاهراً قرار نیست که اپل M2 از چنین پردازنده گرافیکی قدرتمندی برخوردار شود.

احتمال رونمایی Apple M2 طی سال ٢٠٢٢ میلادی، بسیار زیاد است. اما اگر این اتفاق رخ بدهد، مشخصاً طرفداران اپل بیش از پیش می‌توانند به تراشه‌های ARM این کمپانی ببالند! در ماه آوریل امسال، برخی گزارشات از تولید انبوه تراشه Apple M2 خبر داده بودند. همچنین گفته می‌شود که استفاده از تراشه Apple M2 در محصولات رونمایی نشده این کمپانی، از ماه گذشته آغاز شده است. همچنین در این گزارش، گفته شده بود که اپل در نسل بعدی iPad Pro، مجدداً از Apple M1 استفاده خواهد کرد. توجه داشته باشید که اپل در حال حاضر رسماً وجود تراشه M1X یا M2 را تأیید نکرده است. هر چند که پیش‌تر در ترنجی خواندیم اپل تصادفاً وجود تراشه M1X خود را تأیید کرده است.

 

تراشه M1X اپل به صورت رسمی برای نسل جدید MacBook Pro تأیید شد

 

گفتنی است که سری آیفون ١٣ به زودی رونمایی می‌شود. در همین راستا، این گوشی‌ها به تراشه Apple A15 Bionic با لیتوگرافی ۵ نانومتری مجهز می‌شوند. در همین حین Apple M2 با لیتوگرافی ۴ نانومتری در محصولات سال آینده کوپرتینویی‌ها استفاده می‌شود. همچنین تراشه A16 Bionic با لیتوگرافی ٣ یا ۴ نانومتری در سری آیفون ١۴ استفاده خواهد شد.

نظر شما در رابطه با تراشه Apple M2 چیست؟ لیتوگرافی ۴ نانومتری این تراشه تا چه حد برای شما جذاب است؟ انتخاب شما کدام تراشه جدید اپل خواهد بود؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️