حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

حالت تاریک گوشی آن طور که در تبلیغات می‌گویند، در مصرف باتری تأثیر گذار نیست

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | Android، اخبار، مقایسه

حالت تاریک گوشی‌ها، جدا از تبلیغات موجود جذابیت‌های خاص خودش را دارد. در این حالت، بسیاری از کاربران در کارکرد عادی مشکل کم‌تری دارند. به همین ترتیب، حالت تاریک گوشی نسبت به حالت روشن آن، محبوبیت بیشتری را پیدا کرده است. با این وجود، شبهاتی در مورد عملکرد واقعی این حالت در بخش مصرف باتری وجود دارد. برای همین، در ادامه این مطلب به موضوع مصرف باتری حالت تاریک گوشی می‌پردازیم. آیا تبلیغات حقیقت دارند؟

حالت تاریک گوشی چیست؟

مدتی پیش، در ترنجی از فعال سازی حالت دارک مود یا حالت تاریک در اندروید نوشته بودیم. با فعال سازی این بخش، بسیاری از برنامه‌ها و صفحات، رنگی مشکی را به خود می‌گیرند. اما این حالت چه کاربردهای دیگری دارد؟

 

چگونه دارک مود (حالت تاریک) را در گوشی های اندرویدی فعال کنیم؟

 

بر اساس گزارش Gizchina، یکی از بزرگ‌ترین نوآوری‌ها در سیستم عامل اندروید ١٠، اضافه شدن دارک مود یا حالت تاریک گوشی بود. پس از این، پیشنهادهایی برای حالت تاریک به سیستم عامل اندروید ١٠ اضافه شد. در ادامه، گوگل مانورهای مختلفی را در حالت تاریک سیستم عامل اندروید داده بود. در نهایت، این کمپانی اعلام کرد که مزایای زیادی در این حالت تاریک نهفته است. بر اساس اظهارات منتشر شده از سوی این کمپانی، راحتی چشم‌ها در هنگام کارکرد با نمایشگر در سناریوهای مختلف اشاره کرد. همچنین گفته شده است که گوشی‌های مجهز به نمایشگر OLED، می‌توانند مدت بیشتری را با این حالت روشن بمانند.

از آن جایی که پیکسل‌های سیاه در نمایشگرهای OLED تولید نمی‌شوند و تنها با خاموش شدن LED این اتفاق رخ می‌دهد، مصرف باتری به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. اما اخیراً پژوهشگران یک دانشگاه آمریکایی، خلاف این ادعا را ثابت کرده‌اند. به نظر می‌رسد که این افزایش عمر باتری، تا این حد اغراق آمیز نیست.

بنابر تحقیق این محققان، ادعای گوگل فقط در شرایطی خاص درست است. این شرایط خاص، مربوط به زمانی است که شما میزان نور نمایشگر را بر روی حداکثر میزان قرار دهید. اما این سناریو، توسط بسیاری از کاربران انجام نمی‌شود. بلکه تنها در محیط‌های پر نور این اتفاق رخ می‌دهد. هنگامی که شما در خانه هستید، میزان نور نمایشگر به طور متوسط بین سی تا پنجاه درصد است. در همین راستا، با روشن شدن Dark Mode عمر باتری بین ٣ تا ٩ درصد بهتر می‌شود! به همین دلیل، نمی‌توان گفت که حالت تاریک آن قدرها هم در عمر باتری مفید باشد. بعید است که کاربران بتوانند این تفاوت را احساس کنند.

دارک مود آن طور که گفته می‌شود در عمر باتری تأثیر گذار نیست!

میزان مصرف باتری حالت تاریک گوشی

با توجه به این که بسیاری از کاربران میزان نور نمایشگر را در حالت عادی بر روی حداکثر آن تنظیم نمی‌کنند، لزوماً فعال سازی حالت تاریک گوشی به شما تضمین عمر باتری بیشتر را نخواهد داد. پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که نباید گول ترفندهای بازاریابی را خورد. بنابراین، فرقی ندارد که نمایشگر گوشی شما OLED باشد یا از نوع LCD. چرا که تفاوت میزان مصرف آن‌ها در حالت تاریک، بسیار کم‌تر از آنچه است که به کاربران گفته شده است. در همین راستا، اگر برای عمر باتری بیشتر این حالت را فعال کرده‌اید، باید بگوییم که این موضوع آن قدر هم ملموس نیست! یکی از پژوهشگران این تحقیق در مورد حالت تاریک می‌گوید:

هنگامی که این صنعت به سراغ استفاده از حالت تاریک شتافت، ابزاری برای سنجش میزان مصرف انرژی هر پیکسل وجود نداشت. اما تأثیر اصلی، در جایی است که ما بتوانیم ابزار مناسب را در اختیار توسعه دهندگان قرار دهیم تا برنامه‌های کم مصرف‌تری توسعه بیابند.

تمام این تحقیقات، می‌گویند که تأثیر حالت تاریک گوشی به طور مبالغه آمیزی به اطلاع کاربران رسیده است. بنابراین، بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند که عمر باتری ارتباط چندانی با فعال سازی این حالت ندارد.

نظر شما در مورد ترفندهای بازاریابی کمپانی‌ها چیست؟ آیا شما نتایج این تحقیق را قبول دارید یا واقعاً فکر می‌کنید که حالت تاریک بر روی عمر باتری تأثیر به سزایی دارد؟ هم اکنون از حالت تاریک استفاده می‌کنید یا حالت روشن؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
HM-Royal

مخصوصاً اینکه کار کردن با صفحۀ کاملاً سیاه و نوشته سفید یا بسیار روشن بیشتر به چشم فشار میاره

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️