حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کنسول بازی Valve Steam Deck با مشخصات جذاب رونمایی شد!

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، برندهای مطرح فناوری، کنسول بازی

بازی‌های ویدئویی، امروزه از اهمیت زیادی برخوردار هستند. خصوصاً با شیوع ویروس Covid-19 و سخت‌تر شدن شرایط قرنطینه، بسیاری از افراد جامعه به تجربه بازی‌های ویدئویی می‌پردازند. به همین علت، کنسول‌های بازی بهترین گزینه برای این امر تلقی می‌شوند. اخیراً کنسول بازی Valve Steam Deck به صورت رسمی رونمایی شده است. این کنسول بازی، توانایی اجرای بازی‌های سرویس Steam را دارد.

مشخصات فنی و قیمت کنسول بازی Valve Steam Deck

کنسول‌های بازی قابل حمل، گزینه‌های جذابی هستند. چرا که استفاده و حمل آن‌ها، بسیار ساده است. نینتندو در آخرین اخبار، از مدل OLED نینتندو سوییچ خود رونمایی کرد.

 

نینتندو سوییچ OLED با قیمت ٣۴٩ دلار رسما رونمایی شد

 

اما هم اکنون، یک کنسول بازی قابل حمل جدید از سوی Valve رونمایی شده است. نام این محصول، Steam Deck می‌باشد. به نقل از Gsmarena، کمپانی Valve از کنسول بازی دستی خود رونمایی کرده است. این کنسول بازی، شبیه به یک کامپیوتر جمع و جور است. همچنین این کنسول بازی، بر روی SteamOS اجرا می‌شود. این کنسول بازی، به تمام بازی‌های سرویس Steam دسترسی دارد و به شما امکان می‌دهد تا یک رایانه را به صورت کنسول بازی قابل حمل در اختیار داشته باشید. این کنسول بازی، فاکتورهای مشترکی با دیگر کنسول‌های بازی قابل حمل دارد. مانند Nintendo Switch یا Playstation Vita، این کنسول بازی طراحی جالبی دارد و برای حمل شدن طراحی شده است. در دو طرف دستگاه و در پشت نمایشگر، کنترلرهای مخصوص بازی قرار دارد. به همین علت، یک کنسول بازی قابل حمل جذاب توسط Valve ارائه شده است.

بر خلاف اکثر کنسول‌های بازی قابل حمل، کنسول بازی Valve Steam Deck دارای آرایش کلید‌های منحصر به فردی است. به طوری که کلیدهای آنالوگ آن به همراه دیگر کلید‌ها قرار گرفته‌اند. این موضوع، سبب آزاد شدن فضای زیر این کنسول شده است. بنابراین، شما می‌توانید در برخی از بازی‌ها از اشاره گر (موس) بهره گیری کنید. کنسول بازی Valve Steam Deck، در واقع یک کامپیوتر دستی است. این کنسول بازی، مجهز به ژیروسکوپ شش محوره می‌باشد. بنابراین، می‌توانید از این قابلیت با دقت بالایی استفاده کنید. در زیر این کنسول بازی قابل حمل، اسپیکر استریو تعبیه شده است. به ادعای Valve، صدای تولید شده از سوی این اسپیکر، گستردگی زیادی دارد و تجربه گیمینگ مناسبی را به شما ارائه می‌دهد. اما با این وجود، شما می‌توانید هدفون خود را به این کنسول بازی متصل کنید. همچنین Steam Deck مجهز به میکروفون داخلی دوگانه می‌باشد.

در پنل جلوی این کنسول بازی، چهار دکمه اضافی وجود دارد. این دکمه‌ها، برای دسترسی به منو، View Steam، دسترسی سریع و تنظیمات وجود دارد. دکمه‌های آنالوگ این کنسول بازی، چهار عدد هستند. این دکمه‌ها، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پس از مدت طولانی نیز آسیب نبینند. یکی از مشکلات شایع در میان کاربران کنسول‌های بازی، خرابی این دکمه‌ها با گذر زمان است. همچنین در پشت این کنسول، چهار دکمه برای کنترل بازی‌ها وجود دارند. در هر طرف، دو دکمه قرار دارد. تنظیمات این دکمه‌ها، قابل شخصی سازی است. شما می‌توانید برای تعریف هر دستور در بازی، موارد دلخواه خود را اعمال کنید. اما به بخش نمایشگر می‌رسیم.

در این بخش، Valve Steam Deck دارای نمایشگر ٧ اینچی از نوع IPS LCD است. وضوح این نمایشگر، ١,٢٨٠×۸٠٠ است. نسبت تصویر ١۶:١٠، بیشینه نوری ۴٠٠ نیتی و پشتیبانی از لمس، از دیگر مشخصات این نمایشگر می‌باشد. از طریق نمایشگر لمسی این گوشی، می‌توان از کیبورد استفاده کرد. همچنین قابلیت استفاده از لمس در بازی‌ها به وسیله این نمایشگر ممکن شده است. اگر نسخه گران‌تر این کنسول بازی را تهیه کنید، دیگر مشکلی در هنگام مجاورت نور آفتاب نخواهید داشت. چرا که این نسخه، دارای روکش ضد تابش نور است. این موضوع، قابلیت مشاهده محتوا را آسان می‌سازد. حال، به بخش سخت افزار می‌رسیم.

در این بخش، کنسول بازی Valve Steam Deck مجهز به یک APU سفارشی ساخت AMD است. پردازنده مرکزی این کنسول بازی، بر اساس معماری ZEN 2 ساخته شده است. این پردازنده مرکزی، دارای ۴ هسته و ٨ رشته مجازی است. فرکانس کاری هسته‌های این پردازنده مرکزی، بین ٢.۴ تا ٣.۵ گیگاهرتز متغیر است. همچنین پردازنده گرافیکی این کنسول، دارای معماری AMD RDNA 2 است. این پردازنده گرافیکی، مجهز به ٨ کلاستر است. APU سفارشی سازی شده این کنسول، دارای توان ۴ تا ١۵ واتی است که قابل توجه است.

در بخش حافظه، کنسول بازی Valve دارای سه نسخه می‌باشد. مدل پایه این کنسول بازی، دارای ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی از نوع eMMC است. همچنین به ترتیب نسخه میانی و گران‌ترین نسخه، به ترتیب مجهز به ٢۵۶ و ۵١٢ گیگابایت حافظه داخلی از نوع NVMe SSD می‌باشند. به غیر از این‌ها، کاربران توانایی استفاده از کارت حافظه جانبی را در این کنسول دارند.

بازی‌های سرویس Steam در Valve Steam Deck

بازی‌های سرویس Steam در Valve Steam Deck

تمام مدل‌های این کنسول بازی، از ١۶ گیگابایت حافظه رم از نوع LPDDR5 بهره مند هستند. همان طور که گفتیم، کنسول بازی Steam Deck با SteamOS 3.0 اجرا می‌شود. این سیستم عامل، بر اساس لینوکس است و از اجزای Proton برای سازگاری با بازی‌های ویندوز استفاده می‌کند. Valve ادعا می‌کند که شما می‌توانید تمام بازی‌های سرویس Steam را بر روی کنسول بازی این کمپانی به اجرا در بیاورید. بنابراین، دیگر نگران محدودیت بازی‌های مختص لینوکس نباشید.

این کنسول بازی، نسخه سفارشی شده سرویس Steam را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین نیازی به دردسر برای اجرای بازی‌ها نیست. تنها کافی است تا وارد منوی استیم شوید و بازی مورد علاقه خود را اجرا کنید! همچنین شما می‌توانید بازی‌های دیگر را خریداری کنید. همچنین این کنسول بازی، مجهز به فناوری Cloud Steam است.

بنابراین، شما می‌توانید در هنگام بارگیری بازی، دانلود آن را متوقف کنید و بعداً بارگیری را از همان قسمت ادامه دهید. شما می‌توانید با استفاده از درگاه‌های USB این کنسول، کیبورد و موس خود را به آن متصل کنید. به همین ترتیب، این کنسول بازی، قابلیت‌های یک رایانه شخصی را دارد. خبر خوب، این است که اگر نخواهید از لینوکس بر روی این کنسول بازی استفاده کنید، می‌توانید آن را پاک کنید و ویندوز را بر روی این دستگاه نصب کنید! همچنین در قسمت اتصالات، این کنسول بازی مجهز به وای فای 802.11ac و بلوتوث نسخه ۵.٠ است.

همچنین درگاه شارژ Valve Steam Deck، از نوع Type-C 3.2 Gen 2 است. کنسول بازی Valve، از درگاه Display Port 1.4 نیز برخوردار شده است. بنابراین، شما می‌توانید این کنسول بازی را به نمایشگرهای جانبی با وضوح 8K با رفرش ریت ۶٠ هرتز یا وضوح 4K با رفرش ریت ١٢٠ هرتز متصل کنید. در انتها، کنسول بازی Valve Steam Deck مجهز به باتری با ظرفیت ۴٠ وات ساعت است. بر اساس گفته‌های Valve، با استفاده عادی این کنسول بازی تا ٨ ساعت با استفاده مدوام دوام می‌آورد. اما با انجام بازی‌های سنگین، عمر باتری به تنها ٢ ساعت کاهش می‌یابد. در همین حین، Valve برای این کنسول شارژر ۴۵ واتی درون جعبه با پشتیبانی از فناوری Power Delivery در نظر گرفته است.

خب، این کنسول بازی قابل حمل، مشخصات و طراحی جذابی دارد. اما قیمت نسخه‌های مختلف آن چطور است؟ همان طور که گفتیم، این کنسول بازی در سه نسخه رونمایی شده است. نسخه ۶۴ گیگابایتی و پایه، برچسب قیمتی ٣٩٩ دلاری دارد. همچنین یک کیف مخصوص حمل به همراه این کنسول ارائه می‌گردد. مدل ٢۵۶ گیگابایتی نیز قیمت ۵٢٩ دلاری دارد. سرانجام، نسخه ۵١٢ گیگابایتی با قیمت ۶۴٩ دلار آمریکا به فروش می‌رسد. گران‌ترین نسخه این کنسول بازی، دارای کیف قابل حمل، بسته نرم افزاری مخصوص Steam و تم کیبورد منحصر به فرد است. همچنین این نسخه، دارای شیشه ضد بازتاب نور است. این کنسول بازی، در نهایت در ماه دسامبر سال جاری میلادی (حوالی آذر تا دی ماه ١۴٠٠) روانه بازار خواهد شد. این کنسول، در ایالات متحده آمریکا، کانادا، انگلستان و کشورهای اروپایی قابل خریداری خواهد بود.

نظر شما در مورد این کنسول بازی چیست؟ ارزش خرید این کنسول را چگونع ارزیابی می‌کنید؟ آیا مشخصات این دستگاه برای شما جذاب هستند؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️