حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا درجه IP گوشی وان پلاس ۹ پرو اهمیتی برای این شرکت ندارد؟

نوشته

2 سال قبل | 2 دیدگاه | وان‌پلاس

وان پلاس اوایل امسال گوشی هوشمند بالارده خود را با نام OnePlus 9 Pro به بازار عرضه کرد که دقیقاً مانند مدل قبلی، این پرچمدار نیز به لطف رتبه‌بندی IP68، مقاومت در برابر آب و گردوغبار را ارائه می‌دهد. با این حال، وان پلاس هیچ علاقه‌ای به صحبت در مورد درجه IP گوشی وان پلاس ۹ پرو در وب‌سایت رسمی خود ندارد(تنها به ذکر پشتیبانی از آن بسنده شده است) که این موضوع خلاف رویه‌ی شرکت در مورد OnePlus 8 Pro می‌باشد. اما علت این بی‌اهمیتی شرکت مطرحی مثل وان پلاس چیست؟

وان پلاس هیچ صحبتی راجع به درجه IP گوشی وان پلاس ۹ پرو نمی‌کند!

Pete Lau، هم بنیان‌گذار وان پلاس در هفته جاری و در حساب Weibo خود، توضیحاتی درباره این موضوع بیان کرده و اعلام کرد: “این یکی از معدود مزایای محصول است که ما به خوبی از پس آن برآمده‌ایم اما نمی‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم.”

گوشی شما “ضد” آب نیست، “مقاوم” در برابر آب است؛ اما نه تا همیشه

اما دلیل این تصمیم عجیب چیست؟ خب، علت این اظهار نظر لاو به‌طور خلاصه اینست که گواهینامه IP تحت شرایط خاصی انجام می‌شود که متفاوت از شرایط تجربه شده توسط کاربران می‌باشد.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: “با توجه به اینكه شرایط استفاده واقعی و همچنین شرایط كاربران بسیار متفاوت می‌باشد، تعیین میزان مقاومت مطابق استانداردهای آزمایشگاهی عملا غیرممكن است.”

لاو همچنین در پاسخ به کاربری که گفته بود چندین بار تلفن خود را بدون مشکل در آب غوطه ور کرده است، بیان کرد که این کار اکیدا توصیه نمی‌شود و آنها باید به خوبی از تلفن خود مراقبت کنند.

درجه IP گوشی وان پلاس ۹

درجه IP گوشی وان پلاس ۹

این گفته‌ی مدیرعامل OnePlus که شرایط آزمایشگاه با شرایط واقعی متفاوت است، اشتباه نیست. در حقیقت، صفحه پشتیبانی از مقاومت سونی در سال 2015، دید دقیق‌تری در مورد چگونگی انجام تست IP ارائه داد. در این وب‌سایت خاطر نشان شده بود که تلفن “به آرامی” در ظرف آزمایش قرار گرفته و “به آرامی” نیز خارج شده است. مشخص نیست که آیا این مورد هنوز برای آزمایش‌های IP حال‌حاضر وجود دارد یا خیر، اما ناگفته نماند که در وهله اول بسیاری از مردم با دستگاه‌های خود با ملایمت رفتار نمی‌کنند.

آیا زمان بروزرسانی گواهینامه درجه IP فرا رسیده است؟

با این حال، این نشان می‌دهد که آزمایش مقاومت در برابر آب برای انعکاس شرایط و کاربرد در دنیای واقعی باید دقیق‌تر شود. از این گذشته، یک کاربر معمولی و بدون اطلاع، ممکن است به درجه‌بندی IP به صورت سطحی بنگرد(مانند پشتیبانی از شارژ بی‌سیم در یک گوشی) و اگر تلفن وی پس از غوطه‌ور شدن در آب کار نکند، ناامید خواهد شد.

وان پلاس تنها سازنده‌ای نیست که از بازاریابی در برابر مقاومت آب تلفن‌های خود طفره می‌رود. سونی بر مقاومت دستگاه‌های خود در اوایل سال 2010 تأکید فراوانی داشت، حتی شماری از تصاویر تبلیغاتی نشان می‌دادند که تلفن تولیدشده توسط این شرکت در زیر آب استفاده می‌شود. این شرکت بعداً از این حقه بازاریابی فاصله گرفت و این تصاویر را برای “حمایت بهتر از استفاده معقول” از تلفن‌های Xperia حذف کرد.

با این وجود، باتوجه به اینکه وان پلاس قبلاً از ارائه رتبه‌بندی IP در تلفن‌های خود امتناع می‌ورزید، پذیرش این موضوع توسط لاو بسیار جالب است. این شرکت حتی در سال 2019 وان پلاس 7 را در سطل آب غوطه‌ور کرد، علی‌رغم اینکه تلفن مذکور حتی از درجه‌بندی IP نیز به‌صورت رسمی برخوردار نبود. دلیل شرکت برای جلوگیری از رتبه‌بندی IP در آن زمان این بود که صرف هزینه برای این اقدام زیاد است که درنهایت این هزینه به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود. بنابراین به‌نظر می‌رسد وان پلاس این‌گونه تصور می‌کند که مثبت بودن امتیاز IP بیش از هر چیزی، باعث افزایش هزینه دستگاه می‌شود، حتی اگر آزمایش IP منعکس کننده وضعیت استفاده کاربران از گوشی در دنیای واقعی نباشد.

ضد آب بودن گوشی تان را با این نرم افزار تست کنید: بدون نیاز به آب

نظر شما راجع به اظهار نظر مدیرعامل وان پلاس پیرامون درجه IP گوشی وان پلاس ۹ پرو و درمجموع وجود این گواهینامه برای دستگاه‌های مختلف چیست؟ خود شما تا چه اندازه با سخنان وی در این مورد موافقید؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

گواهی IP چندان فرقی برای کاربر نمیکنه
چون هیچ شرکتی تضمین نمیکنه گوشیش 100 درصد ضد آبه
فقط در حد اینکه اگه دستت خیس بود گوشیت خراب نمیشه

کلا گواهی Ip زیاد مطمئن نیست و باید مراقب بود.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی