حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گوشی شما “ضد” آب نیست، “مقاوم” در برابر آب است؛ اما نه تا همیشه

نوشته

2 سال قبل | 9 دیدگاه | اسمارت‌فون

معمولاً ویژگی در مورد کیفیت در گوشی‌های پرچمدار و برخی از میان رده‌ها وجود دارد. این ویژگی، گوشی‌های مذکور را در برابر آب و گرد و غبار، تا حدود معینی مقاوم باشد. اما باید توجه داشته باشیم که این مقاومت، همیشگی و ابدی نیست. ممکن است پس از تغییر شرایط دستگاه، این مقاومت از بین برود و دستگاه، کاربر بدون اطلاع قبلی صدمه ببیند. در ادامه، علل وقوع این اتفاق و نکته‌های مرتبط با این مسئله در گوشی های مقاوم در برابر آب و گرد و غبار را بررسی خواهیم کرد.

گوشی های مقاوم در برابر آب و گرد و غبار

از مدت‌ها قبل، بسیاری از کمپانی‌های مطرح تولید گوشی‌های هوشمند، در حال تولید گوشی‌هایی با مقاومت معین در برابر آب و گرد و غبار هستند. به عنوان مثال، سونی اولین گوشی هوشمند خود با چنین ویژگی را، اکسپریا Z1 نامید. این گوشی، گواهینامه IP58 را کسب کرده بود. با توجه به این گواهینامه‌، Xperia Z1 با مقاومت در برابر گرد و غبار و آب تا عمق ١.۵ متر و به مدت ٣٠ دقیقه، روانه بازار شده بود. با گذر زمان، برندهای بیشتری از این قابلیت در گوشی خود استفاده کردند.

کیفیت ساخت گوشی‌ها، به خصوص پرچمداران، روز به روز پیشرفته‌تر می‌شدند. اما باید توجه داشته باشیم که این ویژگی، ابدی نیست. ممکن است به مرور زمان، این قابلیت از بین برود و دستگاه با تغییر شرایط محیطی، کیفیت ساخت خود را از دست بدهد. با این وجود، گاهی اوقات، کمپانی‌ها تبلیغات گمراه کننده‌ای را منتشر کرده‌اند. به طور مثال، سامسونگ تبلیغاتی را در مورد این ویژگی سری گلکسی اس ١٠ منتشر کرده بود. این تبلیغات، گمراه کننده بودند و ممکن بود کاربران را با مخاطراتی مواجه کند.

 

سامسونگ به دلیل تبلیغات گمراه کننده درباره ضدآب بودن خانواده گلکسی اس ۱۰ در استرالیا احتمالا مواخذه شود

 

اما دقیقاً این موضوع از چه قرار است؟ چگونه باید با این شرایط دست و پنجه نرم کرد و راه چاره چیست؟ یکی از نویسندگان مجموعه خبری Phonearena، می‌گوید:

“چند هفته پیش، موضوع عجیبی را در گوشی هوشمند خود مشاهده کردم. با کمی دقت، متوجه شدم که یک ذره گرد و غبار، در بین شکاف باریک بین فریم فلزی و شیشه پنل پشتی گیر افتاده است. من سعی کردم که این ذره را خارج کنم. در نهایت، با در آوردن این ذره غافلگیر شدم. یک شکاف در میان این فریم و قاب پشتی به وجود آمده بود. به نظر می‌رسید که چسب متصل کننده فریم و قاب پشتی، خاصیت خود را از دست داده است و این اتفاق رخ داده است. این اتفاق چیز خوبی نبود. اما در کل، با نگاه کلی به گوشی، مشکل ظاهری در آن مشاهده نمی‌شد.”

“گوشی من، از گواهینامه IP68 نیز برخوردار بود. پس از این رخداد، من تصمیم گرفتم تا سریعاً مطلبی را در مورد این موضوع مهم تهیه کنم. این موضوع، می‌تواند ذهنیت درستی را در عموم ایجاد کند. در این ذهنیت، دستگاه‌های ضد آب، با دستگاه‌هایی که صرفاً تا حد معینی در برابر آب و گرد و غبار و مقاوم هستند، اشتباه گرفته نمی‌شود.”

این‌ها، توضیحاتی بودند که یکی از نویسندگان آسیب دیده سایت مورد اشاره ارائه داده بود.

ضد آب و مقاوم در برابر آب: تفاوت در چه چیزی است؟

اگر شما به مشخصات فنی برخی از گوشی‌های پرچمدار و میان‌ رده امروزی نگاهی بیاندازید، متوجه خواهید شد که در بخشی از آن، امتیازی برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار ذکر شده است. به طور مثال، برخی از گوشی‌ها از گواهی‌نامه‌ IP53 برخوردار هستند و برخی دیگر نیز از گواهی‌نامه‌ IP68 بهره می‌برند. اما باید بدانید که هر گواهینامه، مشخصه‌های مخصوص به خود را دارد. این استاندارد، یک استاندارد بین المللی است. افزایش رقم IP در این استاندارد، به معنای مقاومت هرچه بیشتر محصول در برابر شرایط مشخص شده است.

چیزی که عموم کاربران متوجه آن نیستند، این است که عبارت “ضد آب” با عبارت “مقاوم در برابر آب” تفاوت‌هایی دارد. بسیاری از گوشی‌های هوشمند، گوشی‌هایی هستند که صرفاً مقاوم در برابر آب هستند. این مقاومت، محدود است. به عنوان مثال، چند دستگاه از گوشی‌های پرچمدار امروزی، به طور معمول، استاندارد گواهی‌نامه‌ IP68 را کسب کرده‌اند. این گوشی‌ها، نمی‌توانند در برابر جت آب گرم مقاوم باشند و تنها می‌تواند تا حدودی در آب خاصی فرو بروند. (جالب است که بدانید یکی از لازمه‌های کسب گواهی‌نامه IP69، همین موضوع است.)

آیا ممکن است که این مقاومت دائمی نباشد؟ دلیل آن چیست؟

بله، مقاومت گوشی‌ها در برابر گرد و غبار و آب، همیشگی نیست. به عنوان مثال، با مراجعه به صفحه رسمی اپل و گوشی iPhone XS، می‌توانید به سمت پایین صفحه اسکرول کنید. در نهایت، شما به عبارتی با این مضمون خواهید رسید:

“دو گوشی iPhone XS و iPhone XS Max، در برابر پاشش آب و نفوذ گرد و غبار، مقاوم هستند. این مقاومت، درجه گواهی‌نامه‌ IP68 را کسب کرده است. این گواهی‌نامه، تحت استاندارد IEC60529 صادر شده است که به مقاومت این سری در برابر گرد و غبار و آب تا عمق ٢ متر و به مدت نیم ساعت، اشاره دارد. توجه داشته باشید که این مقاومت، دائمی نیست و در اثر گذر زمان، به صورت طبیعی دچار تغییر خواهد شد.”

بنابراین، این موضوع سبب می‌شود تا بار دیگری ابدی نبودن این مقاومت تأیید شود. اما این موضوع، تنها در مورد آیفون‌ها صادق نیست. عملاً، هر گوشی که دارای استاندارد مقاومت در برابر گرد و غبار و آب است، ممکن است به مرور زمان این قابلیت را از دست بدهد. اگر دلیل آن را به صورت ساده‌ای بخواهیم بگوییم، این است که از گوشی‌ها به صورت مداوم استفاده می‌شود. بنابراین، این استفاده مدوام و تغییر شرایط، به سادگی بر روی کیفیت ساخت گوشی تاثیر می‌گذارد.

قرارگیری در دمای بالا و یا تماس مستقیم با آب نمک، می‌تواند سبب از بین رفتن خاصیت چسبندگی فریم و بدنه پشتی شود. همچنین گوشی شما با قرار گرفتن در در محیط‌های پر از ریز گردها، ممکن است صدمه ببیند. بر همین اساس، خاک و ذرات ریز می‌توانند از اسپیکر گوشی وارد درایور یا عایق آن شوند و به کلی روی عملکرد آن اثر بگذارند. حتی اگر شما پنل پشتی یا نمایشگر گوشی خود را بشکنید، دستگاه شما دیگر از این ویژگی برخوردار نخواهد بود. در صورت از بین رفتن مقاومت گوشی شما در برابر گرد و غبار و آب نیز، هیچ کمپانی به صورت قانونی پاسخگوی شما نخواهد بود.

برای ایمن نگه داشتن دستگاه خود چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

گوشی های مقاوم در برابر آب

اگر گوشی شما در برابر گرد و غبار و آب مقاومتی دارد، این به دلیل آن نیست که سازنده گوشی شما قصد داشته است که شما با گوشی خود به غواصی بپردازید! این موضوع، به این دلیل است که گوشی شما در برابر پاشش احتمالی آب و یا حوادث غیرمنتظره، تا حدودی مقاوم باشد. حتی اگر گوشی شما در آب نیز غوطه ور شد، بهتر است در گوشی خود را با حوله و دستمال خشک کنید! همچنین از قرار دادن دستگاه هوشمند خود در آب نمک و یا آب جوش، به شدت خودداری کنید.

آیا گوشی شما از استاندارد IP بهره مند است؟ تا به حال گوشی شما بر اثر تماس با آب یا گرد و غبار آسیب دیده است؟ نظر شما راجع به این موضوع چیست؟ آیا گوشی های مقاوم در برابر آب و گرد و غبار کارایی مهمی دارند؟

اشتراک در
اطلاع از
9 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ali

تا جایی که من می دونم اگه گوشی ضربه نخوره معمولا خاصیت ضد ابی شو از دست نمی ده، من خودم گوشی رو معمولا هر روز که از کار برمی گردم خونه با خودم می برم حموم می شورمش مشکلی هم تا الان برام پیش نیومده.

david2arc

ایووول، برند و مدل گوشیت چیه؟

ali

mate 40 pro

Milad7

آره بابا فقط گوشی های هواوی ip68 دارن.اصلا میشه مثل زیر دریایی بفرستیشون توی اعماق آب اونجا ازشون کنی اگر چند سالم زیر آب بمونن چیزیشون نمیشه.

m.b

چند وقتیه فعالیتم کم شده بود فقط نگاه میکردم تا اینکه رسیدم به این پست و کامنتا رو خوندم… خدایی مرسی… دلم شاد شد😂🤦‍♂️

afsoon

اولین گوشی سونی که ضد آب بود مشترک با اریکسون بود و اسمش اکسپریا اکتیو .بعد یک سال که جدا شدن این دو کمپانی اکسپریا وی اولین گوشی ضد آب سونی بود .بعد هم اکسپریا زد …زد وان اولین سونی نبود 😑کلا ژاپنی چون علاقه خاصی به بردن گوشی زیر دوش دارن خیلی قبل تر از اکسپریا اکتیو برند هاشون گوشی های ضد آب تولید میکرد .

Mahdi

Ip 58 و ip68 به یه اندازه دربرابر نفوذ آب مقاوم هستن ، اون ۵ و ۶ مال نفوذ گرد و غباره ، فقط یه موضوعی مه واسه من سواله اینه که وقتی گوشی در برابر آب مقاومه چطوری در برابر گردوغبار مقاوم نیست

K-Ehsani

تا حالا سه گوشی از ۳ برند مختلف مال همسایه ، رفیق و برادرم که کاملا ضد آب بوده سوخته است. پس در نتیجه شستشو و استخر بردن مداوم گوشی کاملا اشتباه است.
اولین گوشی گلکسی اس 8 بود ، همسایه ام بارها و بارها تو استخر می‌برد و باهاش عکس می گرفت، کلا شستشوی گوشی براش عادی شده بود که بلآخره گوشیش آب رفت و بردش سوخت.
دومین گوشی هواوی میت ۱۰ پرو مال رفیقم بود.
اوایل کرونا بود و این بنده خدا هر موقع که از کار بر می‌گشت گوشیشو کامل شستشو می کرد و اینکار تبدیل به امر عادی شده بود، اما بلاخره بعد از مدت سه ماه آب نفوذ کرد و ال سی دی گوشیش سوخت.
و سومین گوشی آیفون ایکس مال داداشم بود که طی مدت یک سال همواره تو استخر می‌برد و هر زمانی دلش میخواست شتسشو می داد، اما بلاخره در یکی از همون شستشو ها آب داخل گوشیش نفوذ کرد و ال سی دیش سوخت و همچنین فیس آیدیش خراب شد.
پس نتیجه میگیریم که هیچ وقت گوشی تونو نشورید،
مقاومت در برابر آب فقط برای اتفاقات غیر مترقبه است، نه اینکه شما دائما شستشو بدین.
فکر کنم خیس کردن و خشک شدن چسبهای گوشی به تدریج ضد آب گوشی رو از بین می بره.

Milad7

والا چند ساله که گوشی هایی که میخرم در برابر آب مقاوم هستن ، ولی هنوز که هنوزه جرات نکردم هیچکدوم را زیر آب ببرم 😐

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️