حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

حالت شب دوربین گوشی هوشمند چیست و استفاده از آن چگونه است؟

گوشی‌های هوشمند، روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند. فناوری به کار رفته در این محصولات، هر ساله به روز‌تر می‌شود. تا جایی که در برخی مواقع، گوشی‌های ارزان‌تر نیز به امکانات پرچمداران مجهز می‌شوند. به همین دلیل، گوشی‌های هوشمند جای پیشرفت زیادی دارند. یکی از بخش‌های مهم یک گوشی هوشمند، سیستم دوربین آن است. حالت شب دوربین گوشی هوشمند، از قابلیت‌های کلیدی آن است که در محیط‌های کم نور می‌تواند مفید واقع شود. در ادامه، به جزئیات این حالت می‌پردازیم.

حالت شب گوشی‌های هوشمند در حال پیشرفت است

از پرچمداران اندرویدی و آیفون‌ها تا میان رده‌ها و حتی برخی از پایین رده‌ها، می‌توان حالت شب دوربین گوشی هوشمند را یافت. این حالت، طی سال‌های اخیر به شدت در حال پیشرفت است. اما به نظر می‌رسد که کارکرد این بخش، برای بسیاری از کاربران جای سؤال داشته باشد.

بر اساس گزارشی از Howtogeek، کمپانی‌های مطرح تولید کننده گوشی‌های هوشمند، هر ساله قابلیت‌های جدیدی را در بخش سیستم دوربین گوشی‌های پرچمدار خود ارائه می‌دهند. در برخی از مواقع، این قابلیت‌ها به گوشی‌های ارزان‌تر نیز راه پیدا می‌کنند. در چند سال گذشته، تکنیک‌های پردازش تصویر و ثبت عکس‌ها، در گوشی‌های هوشمند به صورت چشمگیری پیشرفت کرده است. همین چند سال پیش نیز پرچمداران هم در ثبت عکس‌هایی در شرایط نوری نامناسب مشکل داشتند. مگر این که از فلش LED دوربین آ‌ن‌ها استفاده می‌کردید. البته با استفاده از این فلش LED نیز عکس‌های نه چندان خوشایندی به دست شما می‌رسید. اما اکنون بسیاری از گوشی‌های هوشمند موجود در بازار، می‌توانند جزئیات قابل توجهی را ثبت کنند. حتی در مواقعی می‌توان با دوربین گوشی‌های هوشمند، آثاری در تراز دوربین‌های DSLR یا بدون آینه ثبت کرد!

مقایسه نتایج ثبت شده بدون حالت شب و با حالت شب

مقایسه نتایج ثبت شده بدون حالت شب و با حالت شب

اپل نیز یکی دیگر از کمپانی‌های مطرحی بود که به سیستم دوربین گوشی‌های جدید خود، به ویژه در بخش ثبت عکس در شرایط نوری ضعیف اهمیت داد. سری آیفون ١٢، گوشی‌هایی بودند که اپل در آن‌ها مانور زیادی برای حالت شب دوربین گوشی هوشمند داد. به همین صورت، کمپانی‌های دیگر به این رقابت پیوستند و تب و تاب بهبود حالت شب دوربین گوشی هوشمند شدت یافت.

اما ویژگی Night Sight گوگل، یکی از پیشروهای حالت شب دوربین گوشی هوشمند است. به همین صورت، این قابلیت را پیش‌تر در پیکسل‌ها دیده بودیم. همچنین گوشی‌های واجد شرایط برای نصب GCam، می‌توانند از این قابلیت برخوردار شوند. همچنین گوگل ویژگی astrophotography را پیش‌تر به گوشی‌های خود اضافه کرده بود. به همین علت، سیستم دوربین گوشی‌های پیکسل، پیشرفته‌تر از همیشه شد. هواوی در سال ٢٠١٨، با معرفی Huawei P20 Pro و حالت ISO 102400 نیز یکی دیگر از پیشگامان این حالت بود.

 

هوآوی پی 20 پرو (huawei P20 Pro) رسما رونمایی شد، دوربین سه گانه، فیلم برداری HD به نرخ 960 فریم بر ثانیه و بریدگی نمایشگر

 

نور و عکاسی

پیش از آن که با مفاهیم عکاسی در شب با گوشی‌های هوشمند آشنا شویم، مروری بر چند فاکتور اصلی ثبت عکس در حالت شب دوربین گوشی هوشمند داشته باشیم. به همین صورت، به این موارد می‌پردازیم:

اکسپوژر یا نوردهی: مقدار نوری که به سنسور می‌رسد. مقدار این نور، روشن یا تاریک شدن روشنایی عکس را تعیین می‌کند. البته میزان اکسپوژر به صورت دستی نیز قابل تنظیم است و خود گوشی نیز می‌تواند به صورت خودکار آن را مدیریت کند.

سرعت شاتر: مدت زمانی که سنسور در معرض نور قرار می‌گیرد و مهلتی که قرار است عکسی را به ثبت برساند. هرچه سرعت شاتر بیشتر باشد، نور بیشتری وارد سنسور می‌شود. اما در مقابل، با کوچک‌ترین لرزش امکان تار شدن عکس وجود دارد.

داینامیک رنج: بازه اختلاف رنگی میان تاریک‌ترین و روشن‌ترین نقطه عکس، داینامیک رنج نتم دارد. هر چه که این اختلاف روشنایی کم‌تر باشد، میزان داینامیک رنج بالاتر خواهد بود.

حالت HDR یا High Dynamic Range: در حالت HDR، شاهد یک تکنیک پردازش عکس ویژه هستیم. در این حالت، سنسور دوربین با ثبت چند عکس به صورت همزمان، تمامی آن‌ها را ترکیب می‌کند. پس از آن، از ترکیب این عکس‌ها یک عکس با داینامیک رنج بالاتر و دقیق‌تر به دست شما می‌رسد. این تصاویر، با تغییر سرعت شاتر و تأکید بر اصلاح سایه‌ها و جزئیات ساخته می‌شوند. بنابراین، زمان پردازش آن‌ها بیشتر از حالت عادی طول می‌کشد. موضوع قابل توجه، این است که ممکن است پردازش‌های تصویر متفاوتی را در حالت‌های HDR هر کمپانی شاهد باشیم. به همین صورت، عملکرد دقیق تمام این موارد در گوشی‌های مختلف، یکسان نیستند. الگوریتم‌های دوربین هر شرکت، برای دوربین گوشی‌های هوشمند همان کمپانی تعریف شده است.

پردازش حالت شب دوربین گوشی هوشمند

بسته به دستگاه هوشمند شما، حالت شب یا یک حالت خودکار است که توسط گوشی شما اعمال می‌شود. و یا در مقابل، حالتی است که شما می‌توانید به صورت دستی آن را فعال کنید. اما غالباً، حالت دوم در گوشی‌های هوشمند رخ می‌دهد. در هر صورت، عکس گرفتن در حالت شب، بسیار مشابه با عکس گرفتن در حالت عادی است. اولین تفاوتی که در این بین مشاهده خواهید کرد، این است که زمان نسبتاً بیشتری را برای ثبت یک عکس در حالت شب دوربین گوشی هوشمند خود نیاز دارید. این موضوع، به دلیل نیاز به نور بیشتر و بیشتر شدن زمان شاتر رخ می‌دهد.

حالت شب دوربین گوشی‌های هوشمند، به صورت کلی از تکنیکی مشابه حالت HDR استفاده می‌کند. در این قسمت نیز دوربین گوشی با ثبت عکس‌هایی مختلف با نوردهی‌های متفاوت، تصویری جدید را خلق می‌کند. در نهایت، پردازشگر سیگنال تصویر با استفاده از الگوریتم‌های نرم افزاری تعریف شده توسط کمپانی، عکس‌های مذکور را ترکیب کرده و تصویری با داینامیک رنج و نوردهی مناسب را تحویل می‌دهد.

این موضوع، باعث می‌شود تا با افزایش هایلایت سوژه‌ها، سایه آن‌ها نیز قابل تشخیص باشد. بنابراین، با استفاده از حالت شب می‌توان سوژه‌های مختلفی را حتی در تاریکی به تصویر کشید. به همین شکل است که تصاویر ثبت شده در حالت شب، به گونه‌ای هستند که حتی با چشم غیر مسلح نمی‌توان سوژه‌های موجود را به خوبی مشاهده کرد.

در کل، برخی از گوشی‌ها به صورت خودکار تعیین می‌کنند که سرعت شاتر در چه حدی باشد. اما شما نیز می‌توانید به صورت دستی این مدت زمان را تعیین کنید. به صورت کلی، این زمان تا ٣٢ ثانیه قابل افزایش است. میزان ISO قابلیت شخصی سازی دارد و شما می‌توانید طبق تکنیک‌های عکاسی خود، عکاسی کنید. بسیاری از کمپانی‌ها برای ثبت عکس در حالت شب، لرزشگیرهای نرم افزاری خود را اعمال کرده‌اند تا حتی با وجود لرزش دست، تصاویر شما تار نشوند. تمام این اتفاقات، فقط در چند ثانیه رخ می‌دهند. شما می‌توانید پس از این نیز تصاویر را به صورت دستی ویرایش کنید و جزئیات آن را تغییر دهید.

تغییرات حالت شب دوربین گوشی هوشمند

همان طور که اشاره کردیم، بسیاری از دستگاه‌های کنونی گوگل، اپل، هواوی، سامسونگ، شیائومی و دیگر کمپانی‌ها، مجهز به این قابلیت کلیدی در بخش دوربین خود هستند. حتی این ویژگی، برای دوربین سلفی پرچمداران و میان‌ رده‌ها نیز به کار رفته است. کاربرد حالت شب، محدود به دوربین اصلی نیست و در دوربین‌های فوق عریض و تله فوتو می‌توان از آن بهره گیری کرد. نکته قابل توجه، این است که عملکرد این حالت، در دوربین تمام گوشی‌ها یکسان نیست. چرا که عملکرد الگوریتم هر کدام از این کمپانی‌ها، متفاوت با دیگری است. به طور کلی در این بخش، گوگل و هواوی از پیشروهای اصلی و اولیه محسوب می‌شوند. با این وجود، رقبای سرسختی مانند اپل و سامسونگ نیز حرف‌هایی برای گفتن دارند.

 

مقایسه حالت شب دوربین گلکسی اس ۲۰‌ پلاس با حالت خودکار

 

به عنوان مثال، در حالت شب دوربین یک گوشی، تأکید بر شارپنس و نوردهی عکس زیاد است. در مقابل، دوربین یک گوشی دیگر در عکس‌های ثبت شده متمرکز بر داینامیک رنج مناسب‌تر و واقع گرایانه بودن عکس است. این مورد، بستگی به کمپانی تولید کننده دارد که الگوریتم‌های خود را بر اساس ثبت چه موردی تنظیم کنند. اما موارد سخت افزاری مانند پردازشگر سیگنال تصاویر و سنسور، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. بسیاری از سنسورهایی با وضوح بالا، از قابلیت ادغام پیکسل‌های کوچک و ساخت یک پیکسل بزرگ پشتیبانی می‌کنند. نام این فناوری، Pixel Binning است. این قابلیت، در ابتدا در سنسور IMX586 و IMX582 سونی به صورت گسترده استفاده شد. افزایش سایز پیکسل‌های تصویر، می‌تواند به نورگیری بیشتر سنسور و بیشتر شدن جزئیات بيانجامد. به همین دلیل، استفاده از سنسورهایی با وضوح بالا، گسترده‌تر از قبل شد.

چگونه عکس‌های خوبی را به وسیله حالت شب دوربین گوشی خود ثبت کنیم؟

خب، در ابتدا باید توجه داشته باشید که آیا گوشی شما از این حالت در بخش دوربین پشتیبانی می‌کند یا خیر. پس از آن، می‌بایست چند نکته را برای ثبت عکس‌های بهتر در نظر داشته باشید. نکته اول، این است که در صورت تنظیم دستی سرعت شاتر دوربین، نباید زیاده روی کنید. چرا که جذب نور بیش از حد، سبب از دست رفتن جزئیات و ایجاد سوختگی در عکس می‌شود.

با وجود این که لرزشگیر برای این حالت نیز در نظر گرفته می‌شود، اما بهتر است که از یک سه پایه برای ثبت عکس‌هایی به وسیله حالت شب دوربین گوشی هوشمند خود استفاده کنید. دلیل ثابت بودن سوژه‌ها در تبلیغات کمپانی‌ها برای حالت شب، همین موضوع است. سعی کنید که برای ثبت عکس از سوژه‌های متحرک، از این قابلیت استفاده نکنید. چرا که کاملاً بی فایده است و تصویر نهایی شما تار و بدون جزئیات خواهد بود. پیدا کردن یک منبع نور نیز می‌تواند تأثیر به سزایی در ثبت عکس در شرایط نوری نامناسب داشته باشد.

نظر شما راجع به حالت شب دوربین گوشی هوشمند چیست؟ آیا دوربین گوشی هوشمند شما از این قابلیت استفاده می‌کند؟ به نظرتان کدام کمپانی در این بخش حرف‌های بیشتری برای گ فتن دارد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️