حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

IBM موفق به توسعه اولین فناوری تولید تراشه 2 نانومتری در جهان شده است

امروز، روز مهمی در صنعت تراشه و نیمه هادی ها می باشد؛ چراکه IBM اعلام می کند موفق به توسعه اولین فناوری تولید تراشه 2 نانومتری جهان شده است. در مقایسه با تراشه های 7 نانومتری که در حال حاضر در بسیاری از نوت بوک ها و تلفن های هوشمند استفاده می شوند، تراشه های 2 نانومتری 45 درصد سریعتر بوده و همزمان 75 درصد مصرف انرژی کمتری دارند. همچنین، این می تواند به گوشی های هوشمند اجازه دهد تا حداکثر 4 روز عمر باتری داشته باشند یا شرکت ها بتوانند اثر کربن را در مراکز داده خود کاهش دهند.

تراشه 2 نانومتری IBM

IBM که زمانی به عنوان تولید کننده اصلی تراشه ها شناخته می شد، اکنون مقدار زیادی از سهم تولید تراشه های خود را به سامسونگ الکترونیک واگذار کرده است. اما هنوز یک مرکز تحقیقاتی این شرکت برای تولید تراشه در نیویورک وجود دارد. این مرکز، مسئولیت توسعه آزمایشی تراشه را برعهده دارد که توافق نامه مشترک توسعه فناوری برای استفاده از نکنولوژي ساخت تراشه IBM را، با سامسونگ و اینتل امضا کرده است.

Darío Gil مدیر تحقیقات IBM اعلام می کند: “نوآوری IBM که در این تراشه جدید 2 نانومتری منعکس شده است برای کل صنعت نیمه هادی و فناوری اطلاعات مهم و ضروری است.”

تراشه 2 نانومتری IBM

تراشه 2 نانومتری IBM

به گزارش gizchina، پس از تراشه های 5 نانومتری، انتظار داشتیم شاهد عرضه نمونه های 3 نانومتری باشیم. حال، باید اعترف کنیم که فناوری تولید تراشه 2 نانومتری عرضه شده توسط IBM در حال حاضر در موقعیت پیشرویی در جهان قرار دارد. همچنین تراشه های 2 نانومتری کوچکتر و سریعتر از نمونه های 5 نانومتری هستند که در حال حاضر در گوشی های هوشمند گران قیمت مانند سری آیفون ۱۲ اپل استفاده می شوند.

فناوری نشان داده شده توسط IBM، دارای یک مولفه اساسی کاملاً پیشرفته می باشد: ترانزیستور. این مورد مانند یک سوئیچ الکتریکی برای روشن-خاموش کردن عمل می کند تا ارقام باینری ۰ و ۱ را در پایه و اساس همه کامپیوتر های مدرن تشکیل دهد. این باعث سریعتر شدن و کارآیی بیشتر این کامپیوتر ها می شود؛ اما همچنین مشکلاتی مانند نشت الکترونیکی را به همراه دارد که فناوری 2 نانومتری IBM بر آن غلبه کرده است. این شرکت در حال حاضر اعلام می کند که می تواند 50 میلیارد ترانزیستور را روی تراشه 150 میلی متر مربعی جا دهد.

همکاری سامسونگ و IBM برای کمک به ورود شرکت‌ها به انقلاب صنعتی چهارم

داریو گیل همچنین می گوید: “در پایان، ترانزیستور همه کاره است، و هر چیز دیگری (در محاسبات) به این مسئله بستگی دارد که آیا این ترانزیستور بهتر عمل می کند یا نه. هیچ تضمینی وجود ندارد که ترانزیستور ها دیگر نسل به نسل پیشرفت نکنند. بنابراین هر فرصتی برای پیشروی در توسعه این فناوری، یک معامله بزرگ است.”

با این حال، هنوز مشخص نیست که چه مقدار طول خواهید کشید تا شاهد ارائه یک دستگاه با این تراشه باشیم. در مورد رهبر بازار تراشه نیز، TSMC پیش تر اعلام کرده بود که تولید انبوه پردازنده های ۳ و ۴ نانومتری را از سال آینده آغاز می کند. این شرکت در حال حاضر مشغول کار بر روی فناوری 2 نانومتری می باشد.

سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری TSMC در ۳ سال آینده برای برآورده کردن نیاز بازار تراشه ها

نظر شما راجع به توسعه اولین تراشه 2 نانومتری توسط IBM چیست؟ در اینجا یک مقایسه جالب راجع به ابعاد این پردازنده با یک سری موارد دیگر به شما نشان می دهیم. به نظر می رسد که یک تار موی انسان، ابعادی معادل 50 تا 75 هزار نانومتر دارد. همچنین گلبول قرمز انسان ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ نانومتر می باشد و در نهایت ویروس کرونا، ۵۰ تا ۱۴۰ نانومتر است. پس متوجه این موضوع می شوید که با چه ابعاد خارق العاده ای در تولید تراشه ها طرف هستیم که حقیقتا دستیابی IBM به این سطح را بیش از پیش قابل تحسین می کند.

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صدرا مخملی

یعنی غیر منتظره ترین خبری بود که تو عمرم ناگهانی شنیدم فکرش رو کن گوشی های پرچمدار سال 2021 دارن از چیپست 5 نانومتری استفاده میکنند بعد یه گوشی که در ساخت چیپست اندازه شرکت هایی مثل اپل و سامسونگ و کوالکام تجربه نداره و نام خیلی معروفی در این زمینه نداره میاد و چیپست 2 نانومتری میزنه در صورتی که قبلا خبر می اومد که مدیاتک در حال کار کردن رو یک چیپست 4 نانومتری هست

ibm با رونمایی از چیپست 2 نانومتری واقعا همه رو سورپرایز کرد

صدرا مخملی

یک گوشی ( اشتباه تایپی : یک شرکت )

Milad7

چه پیشرفت برگ ریزونی! 2 نانومتری خیلی ها

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی