حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا پاک سازی حافظه کش سیستم واقعاً لازم است؟

افت عملکرد گوشی‌های اندرویدی در برخی مواقع، برای کاربران آزاردهنده است. در برخی مواقع، توصیه می‌شود که کاربران کش سیستم را پاک سازی کنند. اما آیا پاک سازی حافظه کش سیستم واقعاً لازم است؟

حافظه کش چیست؟

در این مطلب، آشنایی کوتاهی با حافظه Cache یا همان کَش، خواهیم داشت. در ادامه، در مورد پاک سازی این حافظه خواهیم گفت. دیروز در مورد اهمیت آپدیت‌های امنیتی اندروید برایتان گفته بودیم.

 

چرا آپدیت امنیتی اندروید مهم است؟

 

امروز، نوبت به آموزش دیگری می‌رسد. به نقل از Howtogeek، تا مدتی پیش و قبل از عرضه نسخه هفتم سیستم‌عامل اندروید، حافظه کَش سیستمی تنها برای ذخیره‌سازی فایل‌های سیستمی استفاده می‌شده است. بنابراین، برخی از گوشی‌های قدیمی‌تر این حافظه را به صورت در دسترس ندارند. اما در گوشی‌هایی که این حافظه را در دسترس دارند، تقسیم بندی این حافظه متفاوت است. این حافظه برای نصب برنامه یا ذخیره عکس‌ها استفاده نمی‌شود. با پاک شدن حافظه کش، نمی‌توانید حافظه داخلی بیشتری را در دسترس داشته باشید.

وایپ کش در EMUI

قابلیت Wipe Cache در رابط کاربری EMUI

به صورت دقیق‌تر، حافظه کش سیستم و اطلاعات کش برنامه‌ها نیز با یکدیگر متفاوت هستند. به طور مثال، اسپاتیفای برای پخش سریع‌تر و البته آفلاین موسیقی، در برخی مواقع موسیقی را به صورت حافظه کش ذخیره می‌کند.

هر برنامه، دارای حافظه پنهان مختص به خود است. این حافظه، جدا از حافظه کش سیستمی است و در حافظه داخلی جای می‌گیرد. بنابراین، اگر واقعاً به آزادسازی فضا برای بهتر شدن عملکرد حافظه داخلی نیاز دارید، این یکی از راه‌های پیش روی شما است. البته باید بدانید که این راه حل، موقتی است. پس از پاک کردن حافظه کش برنامه‌ها، این حافظه باز هم توسط برنامه‌ها با اطلاعات جدید پر می‌شود. در نهایت، حافظه کش، برای دسترسی بهتر و سریع‌تر به فایل‌ها کارایی دارد.

آیا پاک کردن حافظه کش یا به اصطلاح Wipe Cache ضروری است؟

در برخی مواقع، در اينترنت می‌بینیم که می‌گویند با پاک‌ سازی Cache، دیگر مشکلی برای گوشی پیش نمی‌آید و عملکرد آن بسیار بهتر می‌شود. اما آیا این موضوع حقیقت دارد؟

پاک سازی حافظه کش هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند. اما در مقابل، احتمالاً کمک خاصی به شما نخواهد کرد. فایل‌های کش شده، به دستگاه برای عملکرد سریع‌تر کمک‌ می‌کنند. با پاک سازی حافظه کش، دستگاه مجبور است دوباره همان فایل‌ها را بازسازی کند و این کار، عملاً کمک خاصی به شما نخواهد کرد. پاک سازی حافظه کش، یک تاثیر موقتی است.

بنابراین، ما پاک سازی حافظه کش را توصیه نمی‌کنیم. آن هم اگر به صورت متداوم و منظم باشد!

اما در برخی مواقع، این کار می‌تواند مفید واقع شود. بعضی اوقات، پاک سازی کش می‌تواند به حذف فایل‌های خراب و ویروسی کمک کند. بنابراین، اگر فکر می‌کنید که واقعاً دستگاه شما دچار مشکل شده است، پیشنهاد می‌کنیم که یک بار این کار را انجام دهید. در غیر این صورت، لزومی در انجام این کار نیست.

 

اندروید ١٢ و ویژگی‌های جدیدش را می پسندید؟

 

نحوه پاک کردن حافظه کش

همان‌طور که گفته شد، برخی از دستگاه‌ها از تقسیم بندی حافظه نهان، برخوردار نیستند. اگر می‌خواهید کش‌ برنامه را پاک سازی کنید، تنها کافیست به تنظیمات برنامه در خود گوشی بروید و روی برنامه دلخواه خود کلیک کنید. در نهایت، کش برنامه را می‌توانید مدیریت و پاک سازی کنید.

برای پاک سازی کش سیستمی نیز، تمام برندها این قابلیت را در دسترس کاربران قرار نمی‌دهند. حداقل در برخی از گوشی‌های اوپو و چندی از برندها.

نحوه رفتن به حالت ریکاوری

برای این کار، می‌بایست ابتدا گوشی را به حالت ریکاوری ری‌استارت کنید. برای این کار، گوشی را کاملاً خاموش کنید. سپس، دکمه کم کردن صدا و پاور را همزمان بفشارید. این روش، ممکن است در تمامی دستگاه‌ها جواب ندهد.

اگر هنگام این کار، از شما درخواست ورود رمز عبور شد، نگران نباشید. تنها کافی است رمز بازگشایی گوشی خود را وارد کنید. در برخی دستگاه‌ها، برای انجام دستورات در ریکاوری مود، معمولاً از نمایشگر استفاده می‌شود. اما در برخی دیگر از دستگاه‌ها، از کلید‌های کم و زیاد کردن صدا برای انجام دستورات استفاده می‌شود.

نحوه پاک سازی حافظه کش

در همان ابتدا، گزینه Wipe Cache را بیابید و روی آن کلیک کنید. با استفاده از این گزینه، اطلاعات خاصی از گوشی شما پاک نمی‌شود. تنها کش سیستمی پاک‌سازی خواهد شد.

از آن جایی که این کار، یک حرکت بازگشت ناپذیر است، سیستم از شما تأییدیه دوباره دریافت خواهد کرد. پس از تایید، چند ثانیه برای انجام این کار زمان صرف خواهد شد. پس از این کار، گوشی خود را مجدداً راه‌اندازی کنید و تمام! شما موفق به پاک سازی حافظه کش دستگاه خود شده‌اید.

در نهایت، این کار، ضروری نیست. پیشنهاد می‌کنیم هر سال، یک بار این کار را انجام دهید تا سیستم از شر برخی فایل‌های اضافه خلاص شود.

نظرتان در مورد این موضوع چیست؟ آیا تا به حال Wipe Cache را انجام داده‌اید؟ به نظرتان این موضوع ضرورتی دارد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️