حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شکایت ۲۷ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا از اپل به دلیل عملکرد ضدرقابتی با سرویس های پخش موزیک مانند اسپاتیفای

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اپل

اپل بزرگ است، خیلی بزرگ. اکوسیستم بسیار گسترده ای دارد و وارد هر بازار که شود، شانس بسیار کمی حتی برای پیشرو آن بازار وجود خواهد داشت. اپل موزیک سرویس پخش آنلایم موسیقی اپل است. این شرکت پس از اسپاتیفای و دیگر سرویس ها به این بازار ورود کرد. حالا ما شاهد شکایت ۲۷ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا از اپل به دلیل عملکرد ضدرقابتی با سرویس های پخش موزیک مانند اسپاتیفای هستیم. بیاید با هم ببینیم اوضاع از چه قرار است.

رفتار ضدرقابتی اپل دلیل شکایت اتحادیه اروپا از این شرکت

با وجود خبر خوبی که دیروز در گزارش مالی اپل وجود داشت، اما به نظر می رسد که یک شکایت خیلی سنگین در اروپا می توان آن ها را اذیت کند. شکایت ۲۷ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا از اپل موضوع مهمی است. اتحادیه اروپا تقریبا تنها قدرتی است که در برابر شرکت های بزرگ فناوری امریکایی خیلی بی پروا قد علم می کند.

Margrethe Vestager ، معاون اجرایی کمیسیون اروپا، برای “اروپا مناسب برای عصر دیجیتال” می گوید نتیجه گیری اولیه ما این است:

اپل قانون رقابت (منصفانه) اتحادیه اروپا را نقض می کند. اپل موزیک با سایر سرویس های پخش موسیقی رقابت می کند. اما اپل هزینه های کمیسیون بالایی را از رقبای که در App Store حضور دارند، دریافت می کند و آنها را از ارائه روش های دیگر برای خرید اشتراک منع می کند. مصرف کنندگان ضرر می کنند.

داستان حذف شدن فورتنایت از اپ استور اپل به دلیل روش پرداخت جدید بدون پرداخت حق سهم ۳۰ درصدی اپل را به یاد دارید؟ این از همان جنس است.

حذف شدن فورتنایت از اپ استور اپل به دلیل روش پرداخت جدید بدون پرداخت حق سهم ۳۰ درصدی اپل

این یک پرونده شلوغ برای وکلای اپل خواهد بود. کمیسیون اروپا به این نتیجه رسیده است که غول فناوری کوپرتینویی “به دلیل سواستفاده از موقعیت غالب خود در توزیع برنامه های پخش موسیقی از طریق فروشگاه نرم افزاری خود” رقابت در بازار پخش آنلاین موسیقی را مخدوش کرده است.

مورد شکایت

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا

کمیسیون اتحادیه اروپا درباره شکایت ۲۷ میلیارد دلاری از اپل دو عامل را در نظر می گیرد:

  1. ۱- استفاده اجباری از مکانیزم خرید درون برنامه ای اپل برای برنامه های پخش موسیقی شخص ثالث
  2. ۲- عدم وجود راهی برای توسعه دهندگان برنامه برای آگاهی دادن به کاربران از سایر گزینه های خرید خارج از برنامه ها

طبق قانون رقابت اتحادیه اروپا، این اقدامات ضد رقابتی است. بنابراین کمیسیون قبلا علیه این شرکت اتهام ضد انحصاری را صادر کرده است.

به زبان ساده

 

اپل برای استفاده از ویژگی خرید درون برنامه ای، ۳۰ درصد حق کمیسیون از توسعه دهندگان برنامه های شخص ثالث می گیرد. این هزینه ها اجباری است، به این معنی که توسعه دهندگان برنامه مانند Spotfiy نمی توانند از آنها اجتناب کنند و برای جبران خسارات ناشی از آنها مجبورند به مشتریان فشار بیاورند.

همانطور که اوایل هفته جاری گزارش دادیم، این امر در افزایش قیمت اشتراک Spotify Premium در سراسر جهان منعکس شده است. نقش Spotify در این اختلاف بسیار مهم است، زیرا غول پخش موسیقی کسی بود که شکایت ضد انحصارطلبی را با عنوان “مالیات اپل” از حدود دو سال پیش مطرح کرد.

پاسخ فوری اپل

البته اپل این فرصت را دارد که به اتهامات رسیدگی کند، اما در این مرحله اوضاع برای تیم کوک و شرکت چندان جالب به نظر نمی رسند.

در پاسخ به یافته های کمیسیون اروپا و شکایت ۲۷ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا از اپل، اپل موارد زیر را گفت: (موارد برجسته شده را توجه کنید)

“Spotify به بزرگترین سرویس اشتراک موسیقی در جهان تبدیل شده است و ما به خاطر نقشی که در آن بازی کردیم افتخار می کنیم. Spotify برای بیش از 99٪ مشترکان خود هیچ گونه حق کمیسیون به اپل نمی پردازد و فقط 15٪ کارمزد باقیمانده مشترکانی را که از طریق App Store خریداری کرده اند، پرداخت می کند. هسته اصلی این پرونده تقاضای Spotify است که آنها باید بتوانند معاملات جایگزین را در برنامه iOS خود تبلیغ کنند، روشی که هیچ فروشگاهی در جهان اجازه آن را نمی دهد. یک بار دیگر، آنها تمام مزایای App Store را می خواهند اما فکر می کنند که برای این کار نباید هزینه ای بپردازند. استدلال کمیسیون از طرف Spotify مخالف رقابت عادلانه است. “

معاون اجرایی کمیسیون اتحادیه اروپا، مارگرت وستاجر، مسئول رقابت عادلانه، اظهار داشت که فروشگاه نرم افزاری اپل به بخشی بسیار بزرگ از اقتصاد دیجیتال امروز شده است، به همین چنین مکانیزم های تجاری ناعادلانه ای قابل چشم پوشی نیست. او اپل را “کنترل کننده استفاده کنندگان از iPhone و iPad از طریق App Store” می داند و سازنده آیفون را به عنوان یک شرکت انحصاری معرفی می کند.

در مورد بحث پخش آنلاین موسیقی، مارگرت وستاگر می گوید:

با استفاده از Apple Music، اپل همچنین با ارائه دهندگان پخش آنلاین موسیقی رقابت می کند. اپل با تنظیم قوانین سختگیرانه در فروشگاه نرم افزاری که باعث تضعیف سرویس های پخش موسیقی می شود، کاربران را از گزینه های ارزان قیمت پخش موسیقی محروم کرده و رقابت را مخدوش می کند.

عواقب این شکایت برای اپل

اگر اپل مقصر شناخته شود، جریمه های احتمالی می تواند تا 27 میلیارد دلار یا 10٪ از درآمد سالانه شرکت باشد. از همه مهمتر، اگر شرکت بخواهد به ارائه خدمات خاص در اتحادیه اروپا ادامه دهد، احتمالاً باید “مکانیزم های تجاری” خود را تغییر دهد.

هوراچیو گوتیرز، مدیر ارشد حقوقی Spotify، از پاسخ اتحادیه اروپا خوشحال است و می گوید که این فقط اولین قدم (حیاتی) برای پاسخگویی اپل به دلیل رفتار ضد رقابتی است. او می خواهد برای همه توسعه دهندگان برنامه که در فروشگاه نرم افزاری اپل با اپل رقابت می کنند، یک زمین بازی برابر داشته باشد.

هیچ یک از اینها جدید نیست. شرکت های بزرگ دیگری مانند Rakuten و Epic Games (توسعه دهنده Fortnite) نیز به دلایل مشابه از اپل شکایت کرده اند.

صحبت از رقابت شد و به نظر می رسد Tile “قربانی” بعدی اپل باشد. سازنده ردیاب های کوچک به زودی در برابر اپل AirTag با یک رقابت سخت روبرو خواهد شد، که کاملاً در اکوسیستم شرکت ادغام می شود و حفظ موقعیت فعلی خود را در بازار برای Tile بسیار دشوار می کند.

نظر شما چیست؟ این رفتار اپل را ضدرقابتی می دانید؟ فکر می کنید که شکایت ۲۷ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا از اپل منطقی است؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

عجب! به قول ی دوستی توی کشورهای مدرن باید راه میری مراقب باشی جریمه ات نکنن🤣

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)