حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بهترین نسخه ویندوز کدام است؟

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | Windows، مایکروسافت

در طول ۳۵ سال گذشته، مایکروسافت حداقل سی نسخه اصلی از سیستم عامل ویندوز را منتشر کرده است. اما همه آنها عملکرد یکسانی نداشتند، بنابراین ما فکر کردیم که شاید جالب باشد اگر ۱۰ نسخه برتر این سیستم عامل ضروری را رتبه بندی کنیم. با ما در این مقاله همراه باشید تا ببینیم بهترین نسخه ویندوز کدام است.

بهترین نسخه ویندوز کدام است؟

وقتی یک نفر می گوید که فلان چیز بهترین است، یعنی دارای ترکیبی از میراث گذشته، تاثیرگذاری، خلاقیت و توانایی را در زمان خود داشته است. در اینجا نیز همین فرمول مورد استفاده قرار گرفته است، البته نمی توان این لیست را به عنوان رتبه بندی قطعی و نهایی بهترین نسخه ویندوز در نظر گرفت.

در واقع اگر می خواستید لیستی از بهترین نسخه ویندوز داشته باشید، شما ممکن بود لیستی از نسخه های ویندوز با بیشترین ویژگی ها، کمترین باگ ها، به روزترین تمهیدات – و به بیانی دیگر لیستی از نسخه های ویندوز به ترتیب زمان انتشار (با چند وقفه) را در اختیار بگیرید. اما این لیست بسیار جالب تر از آن خواهد بود.

برای اینکه این لیست ساده تر باشد، ما فقط نسخه های دسکتاپ ویندوز را در نظر گرفتیم. سیستم عامل های موبایلی همچون ویندوز CE ، ویندوزفون (که واقعا حیف شد)، ویندوز موبایل ۱۰ و ویندوز RT مقوله کاملا جدایی هستند. نسخه های سرور ویندوز همچون ویندوز سرور ۲۰۰۳ نیز در این لیست جایی ندارند. خب بیایید به سراغ لیست برویم.

ویندوز ۳.۰ – عرضه شده در سال ۱۹۹۰

جایگاه دهم بهترین نسخه ویندوز : ویندوز ۳.۰

ویندوز ۳.۰ محصولات خانواده ویندوز ۲ (ویندوز ۲.۰۳ ، ویندوز/۲۸۶ ، ویندوز/۳۸۶ و … ) را که نامگذاری گیج کننده ای داشتند را در قالب یک محیط واحد یکپارچه کرد. این نسخه از ویندوز بر روی ماشین هایی که دارای پردازنده کند 8088s بودند تا آنهایی که دارای ۳۸۶ بودند، کار می کرد. همچنین این نسخه از ویندوز رابط گرافیکی جدید زیبایی داشت که در آن شاهد طراحی سه بعدی و مجموعه ای از نماد های زیبا بودیم که توسط اسطوره طراحی گرافیک سوزان کر آماده شده بود. Solitaire نیز در این نسخه ویندوز اضافه شد، که خب مزاحمتی نداشت.

ویندوز ۸ – عرضه شده در سال ۲۰۱۲

جایگاه نهم بهترین نسخه ویندوز : ویندوز ۸

تغییر سخت است و ویندوز ۸ آنچنان از حالت سنتی ویندوز فاصله گرفت که خیلی از افراد ناراحت شدند. علیرغم نقد هایی که به این نسخه شد، باید پذیرفت که ویندوز ۸ خلاقانه ترین نسخه ویندوز از زمان ویندوز ۹۵ بود که جرأت کرده بود با سر به دنیای دستگاه های همراه لمس محور همچون آیپد برود، که به آرامی در حال پیشروی بودند. نتیجه یک سیستم عامل ترکیبی بود که می توانست هم بر روی تبلت ها و هم دسکتاپ مورد استفاده قرار بگیرد. هرچند نتیجه حاصل بهترین چیز ممکن برای کاربران دسکتاپ نبود – حذف کردن منوی استارت اشتباه بود، هرچند مایکروسافت برخی از اشتباهات بزرگ خود را در ویندوز ۸.۱ برطرف کرد. در زیر ظاهر این نسخه از ویندوز، ‌همان ویندوز ۷ قرار داشت که بسیاری از مشکلات امنیتی آن بهبود یافته بود.

ویندوز NT ۴.۰ – عرضه شده در سال ۱۹۹۶

جایگاه هشتم بهترین نسخه ویندوز : ویندوز NT 4.0

اگر شما پایداری کرنل ویندوز NT سی و دو بیت را با رابط کاربری  آسان ویندوز ۹۵ ترکیب کنید،‌ نتیجه ویندوز NT 4.0 خواهد بود. پایداری فوق العاده بالای این نسخه از ویندوز (بعد از چند پچ از طرف مایکروسافت) آن را برای سال ها به محبوب ترین سیستم عامل تجاری و آکادمیک مایکروسافت تبدیل کرد و کاربران وفادار ویندوز NT 4.0 حتی تا سال ۲۰۰۳ نیز تمایلی به ارتقا به دیگر نسخه های ویندوز نداشتند. اگر مشکلی ندارد، چرا تعمیرش کنم. درست است؟

در حقیقت اگر بتوانید قید راحتی رابط کاربری مدرن و به روزرسانی های امنیتی را بزنید، حتی همین امروز نیز می توانید از ویندوز NT 4.0 برای برخی کارهای خود استفاده کنید.

ویندوز ۹۸ SE – عرضه شده در سال ۱۹۹۹

جایگاه هفتم بهترین نسخه ویندوز - ویندوز ۹۸ SE

ویندوز ۹۸ از ویژگی های جدید معرفی شده در ویندوز ۹۵ استفاده کرد و یک رابط کاربری بهبود یافته با انعطاف بیشتر را به آن ها اضافه کرد،‌ البته هنوز از میراث دنیای ۱۶ بیتی MS-DOS استفاده می کرد. تا مدتی هیچ سیستم عاملی برای بازی کردن روی کامپیوتر بهتر از ویندوز ۹۸ نبود زیرا هم از بازی های DOS و هم عناوین مبتنی بر DirectX پشتیبانی می کرد.

نسخه دوم آن که در ۱۹۹۹ منتشر شد بهبود هایی را به همراه داشت (از جمله پشتیبانی بهتر از USB) که سبب شد خیلی از افراد تا معرفی ویندوز XP در سال ۲۰۰۱ از آن استفاده کنند و به سراغ ویندوز Me نروند. متاسفانه ویندوز ۹۸ خیلی ناپایدار بود، اما این جلوی محبوبیت این نسخه از ویندوز در میان کاربران را نگرفت.

ویندوز  ۳.۱۱ برای گروه های کاریعرضه شده در سال ۱۹۹۳

جایگاه ششم بهترین نسخه ویندوز : ویندوز ۳.۱۱ برای گروه ای کاری

ویندوز برای گروه های کاری تمام ویژگی های خیلی خوب نسخه محبوب ویندوز ۳.۱۱ (پشتیبانی از فونت TrueType ، پشتیبانی از مولتی مدیا ، تعبیه سند با OLE و بازی Minesweeper از جمله آنها بودند) را گرفت و به آنها پشتیبانی شبکه محلی را افزود تا به قدرتمند ترین نسخه ویندوز که برای مشتریان و تجارت های کوچک مناسب بود، تبدیل شود و این جایگاه تا قبل از معرفی ویندوز ۹۵ در اختیارش باقی ماند.

ویندوز ۱۰عرضه شده در سال ۲۰۱۵

جایگاه پنجم بهترین نسخه ویندوز : ویندوز ۱۰

جایگاه پنجم بهترین نسخه ویندوز : ویندوز ۱۰

ویندوز ۱۰ شروع متزلزلی داشت، زیرا انتقاد های زیادی از ارتباط از راه دور مشکوک این نسخه با مایکروسافت، تبلیغات داخلی و به روزرسانی های اجباری که کار افراد را مختل می کرد، متوجه این نسخه از ویندوز شده بود. اما مایکروسافت به خوبی توانست به مرور زمان این مشکلات را برطرف کند و در طول ۵ سال گذشته توانسته است به روزرسانی ویندوز  ۱۰ را با یک روند مستمر ادامه دهد.

امروزه ویندوز ۱۰ یک سیستم عامل بالغ، پایدار، قدرتمند و خیلی محبوب است که بیش از یک میلیارد کاربر دارد. به عنوان «آخرین نسخه ویندوز» میتوان انتظار داشت که ویندوز ۱۰ همزمان با تغییر دنیای پیرامون، به رشد و تغییر خود ادامه دهد.

ویندوز XP – عرضه شده در سال ۲۰۰۱

جایگاه چهارم بهترین نسخه ویندوز : ویندوز XP

جایگاه چهارم بهترین نسخه ویندوز : ویندوز XP

حتی اگر از مضمون سبز و آبی رابط کاربری پیش فرض ویندوز XP خوشتان نمی آمد، ویندوز XP برای خیلی از کاربران یک مولفه جادویی داشت: پایداری. با ارتقا به ویندوز XP خیلی از کاربران برای اولین بار از شر بنیان های ناپایدار MS-DOS ویندوز ۹۸ و ویندوز Me خلاص شدند. در این هنگام تازه کاربران توانسته بودند از فناوری پایدار ویندوز NT کاملا بهره ببرند زیرا اغلب کامپیوتر های شخصی به تازگی قدرت لازم برای اجرای روان آن را به دست آورده بودند و وقتی کاربران از ویندوز XP استفاده کردند، دیگر تا سال های زیادی نمی خواستند این نسخه را کنار بگذارند.

ویندوز ۹۵عرضه شده در سال ۱۹۹۵

جایگاه سوم بهترین نسخه ویندوز : ویندوز ۹۵

جایگاه سوم بهترین نسخه ویندوز : ویندوز ۹۵

برای خیلی از کاربران رایانه های شخصی ویندوز ۹۵ زمانی بود که «ویندوز محصول نرم افزاری مایکروسافت» به «ویندوز سیستم عامل ضروری دسکتاپ» تبدیل شد. این نسخه ویندوز زیبا بود و استفاده از آن نیز راحت بود و دارای منوی استارت خلاقانه و نوار وظیفه (تسکبار)‌ بود و به اعتقاد برخی افراد، اولین بار بود که از نظر کارایی از سیستم عامل مکینتاش پیشی گرفت.

ویندوز ۹۵ خیلی از استاندارد هایی که امروز بدیهی تلقی می شوند را عرضه کرد. از میان آنها می توان به مدیریت فایل، میانبر های ویندوز در کیبورد، سطل بازیافت، میانبر های فایل ها، دسکتاپ مدرن و … اشاره کرد. این نسخه طرح اولیه ویندوز امروزی است که به طور خلاصه می توان گفت: هرکس که امروزه با ویندوز آشنا باشد می تواند به سراغ ویندوز ۹۵ برود و بدن هیچ مشکلی از آن استفاده کند. محصولات نرم افزاری محدودی در زمان خود تا این اندازه ضروری تلقی می شدند.

ویندوز ۲۰۰۰عرضه شده در سال ۲۰۰۰

جایگاه دوم بهترین نسخه ویندوز : ویندوز ۲۰۰۰

جایگاه دوم بهترین نسخه ویندوز : ویندوز ۲۰۰۰

ویندوز ۲۰۰۰ یک شاهکار است که به آن کم لطفی شده است – نمونه ای از یک ویندوز کامل و پایدار که استفاده کنندگان اولیه آن حس می کردند جلوتر از زمان کنونی است. به عنوان یک نسخه «حرفه ای» ویندوز، به اندازه ویندوز Me به آن پرداخته نشد. اما بر خلاف نسخه های اولیه ویندوز NT ، ویندوز ۲۰۰۰ اولین نسخه خانگی کاملا قابل استفاده ویندوز NT بود. این نسخه هر آنچه لازم داشتید را بدن زرق و برق آنچنانی انجام میداد و پایداری فوق العاده ای که داشت سبب شده بود کاربران وفاداری بالایی به آن داشته باشند و برخی از آنها تا زمان عرضه ویندوز ۷ از آن استفاده می کردند.

ویندوز ۷عرضه شده در سال ۲۰۰۹

ویندوز ۷ بهترین نسخه ویندوز است

ویندوز ۷ بهترین نسخه ویندوز است

در زمان عرضه، ویندوز ۷ نشانگر بازگشت بزرگ مایکروسافت از فاجعه ای به نام ویندوز ویستا بود که به دلیل رویکرد جدیدش به مسئله امنیت (UAC)، باگ هایش، استفاده زیاد از منابع سخت افزاری و رابط کاربری پر زرق و برق آن که می خواست بیشتر شبیه OS X باشد، مورد تحقیر و تمسخر قرار گرفته بود و البته این مسائل چیز خاصی را به این سیستم عامل اضافه نکرده بودند.

نصب سیستم عامل ویندوز از طریق فلش مموری

در عوض ویندوز ۷ بسیار پایدارتر از ویستا بود، روی سخت افزار یکسان روان تر اجرا میشد، مسائل مربوط به UAC را کاهش داده بود و با کم تر کردن زرق و برق رابط کاربری Aero و خوش سبک و گیراتر کردن آن، سبب بهبود چشم گیری شده بود (حتی اگر لازم می دانستید، می توانستید آن را غیر فعال کنید). البته ویندوز ۷ برخی از بهبود های ویستا را در خود جای داد (مثل جستجو در منوی استارت) و برخی دیگر را نیز (مثل وصل کردن یک نماد به تسکبار) به آن اضافه کرد.

جالب است که بخش زیادی از چیزی که هنوز ویندوز ۷ را به یک سیستم عامل فوق العاده تبدیل کرده است، در عدم شباهت آن با ویندوز ۱۰ است.  در ویندوز ۷ از مجموعه بازی هایی که فقط در حالت پایه رایگان هستند، تبلیغات در منوی استارت، و فشار برای لینک کردن حساب کاربری شما به کلاد خبری نبود. شما هر وقت که صلاح می دانستید ویندوز خود را آپدیت می کردید و حس می کردید که کامپیوتر شما تحت کنترل خودتان است نه مایکروسافت. در خیلی جهات آخرین نفس های عصری بود که در آن نرم افزار به عنوان یک سرویس (یا زمینه ای برای خرید های درون برنامه ای) نبود و خیلی از افراد با وجود تغییر چشم انداز فناوری اطرافمان، همچنان ناامیدانه به آن وفادار مانده اند.

ویندوز 7 یک سال پس از پایان پشتیبانی هنوز هم محبوب است!

پشتیبانی از ویندوز ۷ بالاخره در ژانویه ۲۰۲۰ به پایان رسید و اگر می توانید می بایست سیستم عامل خود را به ویندوز ۱۰ ارتقا دهید. اما باید منتظر ماند و دید آیا مایکروسافت هرگز خواهد توانست دوباره به ماهیت سودگرایانه حداقلی ویندوز ۷ بازگردد. در حال حاضر، این نسخه هنوز بهترین ویندوز دسکتاپ است.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

فقط سلطان XP 😍

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد