حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ویندوز ۱۱ نشان می‌دهد که ویندوز ۱۰ هرگز نباید “آخرین نسخه” این سیستم‌عامل می‌بود

نوشته

2 سال قبل | 2 دیدگاه | Windows 11

معرفی نسخه جدید سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت با نام ویندوز ۱۱ یکی از بزرگترین شگفتی‌های این شرکت در سال‌های گذشته بود؛ نه به‌خاطر غیرمعمول بودن بروزرسانی سیستم‌عامل برای یک شرکت، بلکه به این دلیل که مایکروسافت پیش از این و در زمان معرفی ویندوز ۱۰، قول داده بود که این نسل، «آخرین نسخه ویندوز» باشد. با این حال، درنهایت این ادعای مایکروسافت محقق نشد و شرکت ساکن ردموند تنها ۶ سال پس از معرفی ویندوز ۱۰، از نسخه جدیدتر آن رونمایی کرد. حال با هم به این موضوع می‌پردازیم که اساساً چرا ویندوز ۱۱، نشانه‌ای است از اینکه مایکروسافت هرگز نباید نسخه ۱۰ را آخرین نسخه می‌نامید.

ویندوز ۱۰ به‌جهت کمبود شماری از ویژگی‌های مهم ویندوز ۱۱ نمی‌توانست “آخرین نسخه” لقب گیرد

ایده‌ای از جانب مایکروسافت مطرح بود مبنی بر اینکه “ویندوز به عنوان یک سرویس” ارائه شود. درحقیقت، بروزرسانی‌های اصلی و پولی سیستم‌عامل که هر چند سال یکبار منتشر می‌شد، حذف شده و درعوض و به‌صورت ماهیانه، انواع بروزرسانی رایگان و با حجم معقول را دریافت کند. قرار بود ویندوز 10 در وضعیت بهبود مداوم باشد. بنابراین حتی پس از اعلام مایکروسافت مبنی بر اینکه می‌خواهد “نسل بعدی ویندوز” را رونمایی کند، به‌شخصه انتظار نداشتم که این شرکت واقعاً ویندوز جدید را “۱۱” بنامد!

پیش نمایش رسمی ویندوز ۱۱ (Windows 11 preview) برای دانلود ارایه شد

اما می‌شد حدس زد که ویندوز 10 روزهای آخر خود را سپری می‌کند؛ حتی با اینکه ویندوز 11 انقلابی‌ترین بروزرسانی این سیستم‌عامل نیست، سرنوشت نسخه پیشین رقم خورده بود و این موضوع درنهایت یک چیز خوب به‌شمار می‌رفت: چراکه تبلیغات مایکروسافت برای بروزرسانی بی‌نهایت ویندوز 10 بسیار کسل‌کننده بود.

در ابتدا بروزرسانی‌های مکرر برای ویندوز 10 چیز خوبی به‌نظر می‌رسید، اما با نگاهی به گذشته، متوجه شدم که این یکی از آزار دهنده‌ترین موارد در مورد این سیستم‌عامل است. پس از ارائه‌ی چند بروزرسانی در اوایل انتشار ویندوز 10، مایکروسافت متعهد شد که هر 6 ماه یکبار آپدیت اصلی ویندوز را منتشر کند. این موارد سرانجام با نام‌های جالب و خلاقانه مانند “Windows 10 May 2021 Update” منتشر شدند که برای مصرف‌کننده عادی، گیج‌کننده اما برای علاقه‌مندان، جذاب بود.

ویندوز ۱۱، جانشین "آخرین نسخه" ویندوز

ویندوز ۱۱، جانشین “آخرین نسخه” ویندوز

عمده‌ترین مشکلات ویندوز ۱۰

ویندوز 10 به‌طور مداوم در حال پیشرفت بود، اما در عمل و با این روش، بعضی کاربران روزمره را پشت سر خود رها می‌کرد. مایکروسافت بروزرسانی‌های قابل‌توجه را با شور و نشاط کمی خارج از بازه‌های تعیین شده اعلام می‌کرد، و تا زمانی که این نسخه‌ها برای اکثر کاربران منتشر شوند، نسخه بعدی نیز آماده می‌شد.

طبق تجربه‌ی من، بسیاری از کاربران ویندوز 10، پس از ارائه یک بروزرسانی بزرگ، حتی متوجه تغییرات صورت گرفته در آن نمی‌شدند. از یک طرف، کاربران زمانی‌که تغییراتی که انتظارش را نداشتند می‌دیدند، نا امید می‌شدند. از طرف دیگر، بسیاری از افراد از ویژگی‌های مفید جدیدی که رایانه‌های شخصی آنها، دو بار در سال دریافت می‌کرد، آگاهی نداشتند.

حتی به عنوان یک فرد خبره که همه چیز را در فضای ویندوز ردیابی می‌کند، استراتژی بروزرسانی مایکروسافت پس از ارائه‌ی چند نسخه بزرگ، همه چیز را کسل‌کننده می‌کند. بگذارید اینگونه بگوییم که “Windows 10 December 2021 Update” به‌خوبی حس عنوانی مانند “Windows 11” را القا نمی‌کند.

تاریخ عرضه ویندوز ۱۱ مایکروسافت احتمالا ۲۸ مهر ۱۴۰۰ است

بروزرسانی‌های ویندوز 10 را با نسخه‌های MacOS ،Android و iOS مقایسه کنید. کاربران می‌دانند که هر ساله باید انتظار نسخه جدیدی را داشته باشند که به‌وضوح توسط شماره نسخه و مجموعه قوی‌تری از ویژگی‌های جالب جدید مشخص شده باشد. مردم به‌واقع از انتشار نسخه‌های جدید هیجان‌زده می‌شوند، اتفاقی که من مطمئن نیستم تاکنون با ارائه‌ی نسخه‌های متناوب ویندوز 10 اتفاق افتاده باشد.

ویندوز ۱۱؛ نجات‌بخش مایکروسافت در مسیر گم کرده‌اش

این همان چیزیست که ویندوز 11 را هیجان‌انگیز می‌کند. مطمئناً، این بزرگترین بروزرسانی سیستم‌عامل مایکروسافت نیست که ظاهراً بیشتر از تغییرات ریزبینانه، بر زیبایی محیط‌کاربری متمرکز شده است. حتی ممکن است برخی از شما تصور کنید که ویندوز 11 چیزی بیش از یک نام نیست، که مایکروسافت می‌توانست این ویژگی‌ها را به ویندوز 10 اضافه کند.

اما در نام “11” قدرتی وجود دارد که انتظارات را برآورده می‌کند. این نسخه کاربران را برای یک اصلاح اساسی بصری که اوایل سال آینده منتشر مي‌شود، آماده می‌کند؛ تغییری که مایکروسافت نمی‌توانست آن را تنها به‌عنوان یک بروزرسانی گاه‌به‌گاه ویندوز و بدون سردرگمی کاربران عادی رایانه شخصی ارائه دهد. این امر همچنین به آگاهی کاربران کمک شایانی می‌کند تا آنها متوجه تغییرات مهم بشوند؛ از جمله این واقعیت که ویندوز 11 ممکن است به‌طور رسمی در بسیاری از رایانه‌های شخصی که پیش از این نسخه ۱۰ را به‌صورت نصب شده دارا هستند، پشتیبانی نشود.

آیا ویندوز ۱۱ روی کامپیوتر من نصب می شود؟ Windows PC Health را همین حالا دانلود کنید

ویندوز ۱۱ آخرین نسخه از این سیستم‌عامل نخواهد بود

حرکت رو به جلو با ویندوز 11 به مایکروسافت این امکان را می‌دهد تا بدون نگرانی از دردسرهای ویندوز 10، سیستم‌عامل خود را بهبود ببخشد. من چند روزی می‌شود که اولین نسخه پیش‌نمایش رسمی آن را اجرا می‌کنم و نمی‌توانم تصور کنم که چگونه مایکروسافت چگونه می‌توانست همه تغییرات ویندوز 11 را به‌عنوان یک بروزرسانی فصلی و بدون سردرگمی برای کاربران منتشر کند.

نحوه ارائه بروزرسانی‌های مختلف در آینده برای ویندوز 11 و نسخه‌های بعدی مشخص نیست. به‌شخصه اشتیاق دارم که ببینم این شرکت، به سمت بروزرسانی‌های سالانه مشابه MacOS و یا حتی یک بروزرسانی عمده، هر دو سال یکبار می‌رود. این امر باعث می‌شود مایکروسافت فرصت بیشتری برای جاانداختن کامل ویژگی‌های جدید و انتقال صحیح خبر به کاربران داشته باشد، درحالی‌که کماکان می‌تواند با تکنولوژی روز دنیا نیز همراه باشد.

از هر جهت که بنگریم، من تردید دارم که ویندوز 11، آخرین نسخه این سیستم‌عامل باشد؛ تا زمانی‌که مایکروسافت ناپدید شده و یا کلاً یک سیستم‌عامل اصلی جدید عرضه نشود، هرگز آخرین نسخه ویندوز وجود نخواهد داشت، و این خبر خوبیست.

آموزش نصب ویندوز 11 بدون TPM 2.0 با Windows 11 Dev

دیدگاه شما در این زمینه چیست؟‌ به‌نظر شما ویندوز ۱۰ به ادعای مایکروسافت می‌بایست آخرین نسخه از ویندوز می‌بود و یا ویندوز ۱۱ آمده تا کم‌و‌کاستی‌های آن را به‌عنوان نسخه جدید این سیستم‌عامل جبران کند؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
david2arc

معلومه که لقب «آخرین» برای ساخته دست انسان همیشه بی معنی بوده و خواهد بود. آدمی همیشه میتونه چیزی که هست رو ارتقا بده

Massiha13

ویندوز هربار نسخه جدید معرفی کرده واقعا جدید بوده،
از اندروید ۹ تا ۱۱ روی گوشیم A70 استفاده کردم ویژگی جدید با اون همه تبلیغ و … واقعا ندیدم. توی اندروید رابط کاربری سامسونگ، فقط شکل آیکون ها و مخل قرارگیریشون عوض میشه ، حتی بعضی ویژگی های خوب مثل vpn status حذف شدن !!!
و اینجوری اندروید یه شماره میره بالاتر!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی