حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی ساعت هوشمند هواوی واچ فیت (Huawei Watch Fit)

ساعت هوشمند هواوی واچ فیت یکی از گجت های پوشیدنی خوش قیمت و خوش قیافه است که در نگاه اول توجه اکثر افراد را به خود جلب می کند. آنباکسینگ ساعت هوشمند هواوی Watch Fit را پیش از این با هم در ترنجی دیدیم. امروز می خواهیم نقد و بررسی ساعت هوشمند هواوی واچ فیت را با هم داشته باشیم تا ببینیم این ساعت هوشمند اقتصادی می تواند گزینه خوبی برای خرید باشد یا خیر.

ساعت هوشمند هواوی واچ فیت

گجت های پوشیدنی که پشت دست می بندیم به ۲ دسته عمده تقسیم می شوند:

  1. ۱- دستبندهای هوشمند
  2. ۲- ساعت های هوشمند

دستبندهای هوشمند، ارزان و کوچک هستند اما مهم ترین ویژگی های یک “پوشیدنی هوشمند پشت دست”، یعنی نمایش نوتیفیکیشن ها و پایش فعالیت های ورزشی و البته نمایش زمان را انجام می دهد. ساعت های هوشمند که عموما ساعت های هوشمند پرچمدار هستند، نمایشگر بزرگتر، کیفیت ساخت بالاتر و پایش فعالیت های ورزشی بیشتر را ارایه می کنند.

هواوی واچ فیت

هواوی واچ فیت

در این محصولات، دسته کمتر توجه شده را می توان ساعت های هوشمند اقتصادی دانست. هر چند برندهایی مانند Amazfit در این دسته فعالیت خوبی دارند اما هواوی و اپل به تازگی به آن گرویده اند. نماینده هواوی یعنی Watch Fit به نظر من یک محصول جذاب است اما قطعا بدون ضعف نیست.

آنباکسینگ ساعت هوشمند هواوی Watch Fit

شما می توانید نقد و بررسی ویدیویی ساعت هوشمند هواوی واچ فیت را اینجا تماشا کنید و در ادامه نقد و بررسی متنی آن را که جزییات بیشتری دارد، مطالعه کنید:

 

بسیار خوب، نقد و بررسی Huawei Watch Fit را با طراحی آن شروع می کنیم.

طراحی هواوی Watch Fit

هواوی واچ فیت به نظر من طراحی زیبایی دارد. این ساعت با نمایشگر بزرگ (۱.۶۴ اینچی) مستطیلی کم حاشیه خود، ظاهر بسیار شیکی دارد. هر چند اینجا هم حاشیه لبه پایین بیشتر از لبه های دیگر است اما به دلیل مشکی بودن اکثر رابط کاربری، شما خیلی متوجه آن نخواهید شد مگر اینکه چراغ قوه را روشن دستگاه را کنید. بله چراغ قوه! همان حالتی که نمایشگر به رنگ سفید و در حداکثر روشنایی روشن می شود. در حقیقت اینجا تنها بخشی است که رابط کاربری سفید است.

چراغ فوه با نمایشگر هواوی واچ فیت

چراغ فوه با نمایشگر هواوی واچ فیت

درباره نمایشگر بعدا بیشتر صحبت می کنیم، هر چند یکی از مهم ترین موارد در زیبایی و طراحی این ساعت هوشمند اقتصادی، همین بخش است. در بخش طراحی به 2.5D بودن شیشه محافظ نمایشگر اما باید اشاره کرد، موضوعی که در زیبایی این ساعت یک پیشرفت ویژه ایجاد می کند. همچنین قوص بسیار کم کل دستگاه به زیبایی آن بیشتر کمک می کند و در بخش نمایشگر هم توهم بصری جالبی را در برخی زاوایای خیلی خاص، ایجاد می کند.

هواوی واچ فیت

هواوی واچ فیت

بدنه هواوی واچ فیت پلاستیکی است. این می تواند یکی از نقاط ضعف به شمار برود اما با توجه به رده قیمتی، لزوما ضعف نیست. هواوی تلاش کرده تا با یک فریم پلاستیکی براق، حس بصری فلزی را به دستگاه بدهد. همین بدنه پلاستیکی به هواوی اجازه داده تا ساعت را در ۴ رنگ بدنه ارایه کند و شما تنوع بیشتری در انتخاب دارید. همچنین پلاستیک ارزان تر است و به قیمت پایین تر دستگاه کمک می کند.

روی این فریم تک دکمه سخت افزاری دستگاه دیده می شود و یک سوراخ که ما حتی از روی دفترچه راهنما متوجه نشدیم چیست. حس بازخورد دکمه فیزیکی بد نیست اما اگر این دکمه به تنهایی فلزی می بود و البته کمی برجسته تر و حس کلیک بهتری را ارایه می کرد، خب تجربه بهتری داشتیم.

قاب پشتی هواوی واچ فیت

قاب پشتی هواوی واچ فیت

فریم پلاستیکی هواوی واچ فیت

فریم پلاستیکی هواوی واچ فیت، دکمه سخت افزاری و سوراخ مرموز!

روی قاب پشتی، حسگرهای ضربان قلب و SpO2 (سنجش میزان اکسیژن خون) وجود دارند. همچنین پین های مربوط به شارژر مغناطیسی هم همینجاست. شما می توانید بندهای این ساعت را عوض کنید و از این بخش قاب جدا شدن هستند.

بند سیلیکونی ساعت هوشمند واچ فیت هواوی به نظر من کیفیت خوبی دارد. نحوه بسته شدن آن به صورت سگکی است و نگرانی از بابت بازشدن ناخواسته آن نخواهید داشت.

بند هواوی واچ فیت

بند هواوی واچ فیت

وزن این دستگاه بدون محاسبه وزن بند، ۲۱ گرم است که واقعا مناسب بوده و اصلا مشکلی به وجود نمی آورد. همچنین ابعاد 46 × 30 میلی متری برای پشت دست کاملا به اندازه بود. هواوی واچ فیت تا ۵ اتمسفر مقاومت در برابر فشار آب را دارد. این به مقاومت در برابر آب تا عمق ۵۰ متری هم ترجمه می شود (اگر g را ۱۰ در نظر بگیرید😆).

در مجموع من برای طراحی واچ فیت می خواهم توصیف “شیک” را به کار ببرم، محصولی که از پشت دست بستن آن راضی خواهید بود.

نمایشگر هواوی Watch Fit

نمایشگر هواوی واچ فیت

نمایشگر هواوی واچ فیت

نمایشگر بزرگ با چگالی پیکسل خوب (326ppi) و پنل AMOLED به دستگاه کمک می کند که اطلاعات مورد نیاز، به خصوص نوتیفیکیشن ها را حتی در زبان فارسی به خوبی نشان دهد. این نمایشگر همچنین با واچ فیس های مختلف هواوی به شما کمک می کند که حس بهتری داشته باشید و تجربه کاربری نزدیک تر به ساعت های هوشمند پرچمدار را تجربه کنید.

نمایشگر مستطیلی این ساعت هوشمند در بازاری که عموما شاهد نمایشگر گرد یا مربعی هستیم، برای من جذاب است و به لطف آن می توانید اطلاعات بیشتری را روی دستگاه ببینید. همچنین هواوی با اتکا به این نسبت تصویر، به شما کمک می کند که اطلاعات مربوط به تمرین های خود را روی خود ساعت بررسی کنید و لزوما نیازی به نرم افزار Huawei Health نباشد.

نمایشگر هواوی واچ فیت

نمایشگر هواوی واچ فیت و نمایش داده های فعالیت ورزشی

درباره نمایشگر هواوی واچ فیت ۲ موضوع را خیلی دوست دارم:

  1. ۱- نمایشگر همیشه روشن یا AOD با طرح های متنوع (این نمایشگر وقتی که ساعت را دست خود باز کنید، پس از مدتی خاموش می شود تا عمر باتری را مدیریت کند)
  2. ۲- تنظیم خودکار روشنایی

من همیشه طرفدار نمایشگر همیشه روشن هستم و فکر می کنم روی ساعت حتی مهم تر از روی موبایل است. به عقیده من، ساعت هوشمند باید همیشه زمان را نشان بدهد و این کاری است که اگر بخواهید، هواوی واچ فیت (برخلاف خیلی از رقبای گران قیمت) انجام می دهد. هر چند به شما اخطار می دهد که عمر باتری دستگاه کاهش میابد (و قطعا همینطور است) اما ارزشش را دارد.

خوبی حضور تنظیم خودکار روشنایی نمایشگر در Huawei Watch Fit این است که شما وقتی در یک سالن سینما هستید یا ظهر است و بیرون از دفتر یا منزل هستید، روشنایی به میزان نیاز تنظیم می شود و نیازی نیست که دستی آن را تنظیم کنید.

هرچند روشنایی نمایشگر هواوی واچ فیت می تواند به صورت خودکار تنظیم شود. در اکثر مواقع این دستگاه تصمیم می گیرد تا روشنایی کمتری را نسبت به حداکثر تنظیم کند اما من با انتخاب خودکار این نمایشگر موافقم. در درجه اول روشنایی نمایشگر نباید آنقدر باشد که چشم را اذیت کند و در درجه دوم، بحث باتری است.

خوانایی نمایشگر هواوی واچ فیت زیر نور آفتاب مستقیم

خوانایی نمایشگر هواوی واچ فیت زیر نور آفتاب مستقیم (در حالت خودکار) – توجه داشته باشید که خطوط سیاه احتمالا مربوط به رفرش ریت پایین نمایشگر می شود.

البته یک نقطه ضعف قابل توجه درباره تنظیم روشنایی نمایشگر وجود دارد و آن در مواردی است که شما از نمایشگر همیشه روشن استفاده می کنید. در اکثر اوقات وقتی زیر نور خورشید هستید، نمی توانید ساعت نمایش داده شده روی نمایشگر همیشه روشن (نه واچ فیس اصلی) را بخوانید مگر اینکه با دکمه دستگاه، نمایشگر را روشن کنید. قابل ذکر است که وقتی نمایشگر همیشه روشن را داشته باشید، ژست حرکتی چرخش مچ دست برای روشن شدن نمایشگر، فعال نیست.

چراغ فوه با نمایشگر هواوی واچ فیت

چراغ فوه با نمایشگر هواوی واچ فیت

در تصویر بالا هم می توانید چراغ فوه با نمایشگر هواوی واچ فیت را ببینید. این به ما اندازه کامل نمایشگر و حاشیه ها را نشان می دهد. هر چند شاید در این سناریو، خیلی به مفید بودن آن پی نبرید اما در فضاهای کاملا تاریکی که چراغ قوه نیاز دارید، لنگه کفشی در بیابان است!

به صورت کلی می توانم بگویم که نمایشگر ساعت هوشمند هواوی واچ فیت بدون شک اصلی ترین دلیل فروش این دستگاه خواهد بود. این دلیل به سبب بزرگ بودن، ابعاد تصویر، کم حاشیه بودن و روشنایی مناسب برای فضای بیرونی است.

عملکرد هواوی واچ فیت 

هواوی واچ فیت

هواوی واچ فیت

برای سنجش عملکرد یک دستگاه باید نرم افزار و سخت افزار آن را همزمان با هم بسنجیم. هواوی برای ساعت هوشمند خود، از سیستم عامل اختصاصی‌اش استفاده می کند که هنوز و حداقل روی این دستگاه، نام تجاری ندارد.

همچنین درباره سخت افزار استفاده شده قلب هواوی واچ فیت هم اطلاعات دقیقی نداریم به جز این که ۴ گیگابایت حافظه داخلی دارد. البته که باز هم نمی دانیم این ۴ گیگابایت به چه صورت قابل استفاده برای کاربر است اما به هر حال، این تنها موارد سخت افزاری است که درباره آن می دانیم.

عملکرد این بخش های ناشناخته اما در کنار یکدیگر چطور خواهد بود؟ در مجموع می توانم بگویم خیلی خوب.

قاب پشتی هواوی واچ فیت

قاب پشتی هواوی واچ فیت

هواوی واچ فیت حسگرهای زیر را دارد:

  1. ۱- سنجش ضربان قلب
  2. ۲- سطح اکسیژن خون
  3. ۳- ژیروسکوپ
  4. ۴- شتاب سنج
  5. ۵- سنجش نور محیط

همچنین امکانات ارتباطی زیر را ارایه می کند:

  1. ۱- GPS داخلی
  2. ۲- بلوتوث ۵

ساعت هوشمند هواوی واچ فیت را می توانید به آیفون و دستگاه های اندرویدی متصل کنید. این دستگاه ها باید حداقل سیستم عامل های زیر را داشته باشند:

  1. ۱- اندروید ۵ به بالا
  2. ۲- iOS 9 به بالا
Huawei Health

Huawei Health

با این دانسته ها به بررسی بخش عملکرد می پردازیم. برای اتصال واچ فیت به موبایل خود، باید نرم افزار Huawei Health را دانلود کنید. من رابط کاربری این نرم افزار را دوست دارم و نسبت به دیگر رقبا، قابل درک‌تر می دانم. با نصب این نرم افزار، شما قادر خواهید بود برخی تنظیمات مربوط به ساعت را از اینجا انجام دهید. ما اینجا لیستی از آن ها را برای شما آماده کرده ایم:

  1. ۱- مشخص کنید نوتیفیکیشن های چه نرم افزارهایی روی ساعت نمایش داده شوند.
  2. ۲- ژست حرکتی مچ دست برای روشن شدن نمایشگر
  3. ۳- امکان کنترل موسیقی در حال پخش روی گوشی با ساعت

    کنترل موزیک با هواوی واچ فیت

    کنترل موزیک با هواوی واچ فیت

  4. ۴- یادآور قطع اتصال بلوتوث (مفید برای متوجه شدن جا گذاشتن موبایل)
  5. ۵- پایش خواب
    نمای کلی Huawei Health

    نمای کلی Huawei Health

    پایش خواب

    پایش خواب

    پایش خواب بین روز

    پایش خواب بین روز

  6. ۶- پایش ممتد ضربان قلب
  7. ۷- پایش ممتد استرس
  8. ۸- تنظیم آلارم
  9. ۹- گزارش آب و هوا

واچ فیس های هواوی Watch Fit

واچ فیس های هواوی واچ فیت

واچ فیس های هواوی واچ فیت

واچ فیس یا همان ظاهر ساعت نمایش داده شده روی نمایشگر ساعت هوشمند خیلی مهم است. هواوی در این بخش درخشان عمل نمی کند. محدودیت واچ فیس ها در کنار عدم کارا بودن آن ها توجه من را جلب کرد. مثلا فقط یک واچ فیس وجود دارد که وقتی روی آیتم های مربوط تپ می کنید، به بخش خودش منتقل می شود. برخی واچ فیس ها مثل نمونه زیر، با تپ کردن روی آن، فقط شاهد تغییر رنگ خواهید بود.

من فکر می کنم هواوی باید این بخش را حسابی به روز کند. البته نقطه قوت واچ فیس ها این است که برای واچ فیس های نمایشگر همیشه روشن هم چند انتخاب متنوع دارید.

درباره GPS هواوی واچ فیت

درباره GPS هواوی واچ فیت

درباره GPS هواوی واچ فیت

درباره GPS هواوی واچ فیت باید بگوییم که عموما دیر متصل می شود. من تا عددهای حدود ۱.۵ دقیقه و یا ۴۵ ثانیه منتظر اتصال GPS این ساعت بوده ام. اگر صفحه اینستاگرام ترنجی را دنبال کرده باشید، در استوری های اولین روزهای بررسی به شما گفتم که این دستگاه را به جدیدترین فریم‌ویر موجود آپدیت کردم اما متاسفانه پس از آپدیت هم شاهد بهبود نبودیم.

همچنین عجیب است که فاکتور مهمی مانند تشخیص خودکار فعالیت ورزشی در این بخش دیده نمی شود و اگر کاربر کنجکاو نباشد که در تنظیمات روی ساعت بچرخد، این ویژگی را نمی بینید. این چرا مهم است؟ چون مثلا قرار نیست هر بار که پیاده روی می کنید، خودتان به صورت دستی درخواست ثبت این فعالیت را بدهید.

تشخیص خودکار فعالیت ورزشی

تشخیص خودکار فعالیت ورزشی

با فعال کردن این ویژگی، وقتی که کمی از آغاز فعالیت ورزشی شما بگذرد (در پیاده روی حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه از آغاز پیاده روی) دستگاه یک نوتیفیکیشن می دهد که این پیاده روی در فضای بیرونی است یا داخلی؟ و شما با انتخاب آن، به دستگاه می گویید که فرآیند ثبت فعالیت ورزشی را ادامه دهد.

تشخیص خودکار فعالیت ورزشی

تشخیص خودکار فعالیت ورزشی

یک مربی ورزشی خیلی ساده اما مفید

هواوی واچ فیت گستره زیادی از فعالیت های ورزشی را ثبت می کند که شامل شنا در استخر سرپوشیده یا سرباز تا رقص های مختلف و تمرینات بدنسازی می شود. البته از این جذاب تر، دوره های تمرینی آموزشی است که برای اهدافی مانند چربی سوزی آماده شده و با انیمیشن های پیش فرض به شما آموزش داده می شود. همچنین مدت زمان فعالیت، استراحت و حرکت بعدی را به شما نشان می دهد. این می تواند یک مربی ورزشی خیلی ساده اما مفید پشت دست شما باشد.

یک مربی ورزشی خیلی ساده اما مفید در هواوی واچ فیت

یک مربی ورزشی خیلی ساده اما مفید در هواوی واچ فیت

در رابط کاربری هواوی واچ فیت شاهد عملکرد خوبی هستیم که البته جای بهتر شدن دارد. مثلا در شناختن سوایپ های افقی و عمودی گاهی تردید وجود دارد. این را وقتی که می خواهید مثلا تنظیمات سریع را به پایین بکشید متوجه می شوید. یا مثلا همین تنظیمات سریع اگر گزینه فعال و غیرفعال کردن تنظیم خودکار نور را می داشت خیلی بهتر می شد. با بالا کشیدن صفحه اصلی، شما به نوتیفیکشن ها می رسید که البته تعداد محدودی از آن ها اینجا ذخیره می شوند. متاسفانه قابلیت پاسخ دادن به نوتیفیکیشن اینجا وجود ندارد اما متون بزرگ نشان داده می شوند که خوب است.

نوتیفیکیشن ها در واچ فیت

نوتیفیکیشن ها در واچ فیت

عمر باتری هواوی واچ فیت

واچ فیت با ادعای بزرگ ۱۰ روز عمر باتری معرفی شد. هر چند این عدد را در استفاده من (که در ادامه می گوییم چه بوده است و خیلی با حالت پیش فرض فاصله دارد) باز هم بهتر از انتظار ظاهر شد. شرایط استفاده من از هواوی واچ فیت به قرار زیر است:

  1. ۱- پایش ضربان قلب ممتد روشن
  2. ۲- پایش استرس ممتد روشن
  3. ۳- پایش خواب روشن
  4. ۴- نمایشگر همیشه روشن فعال
  5. ۵- روزانه ۱ ساعت پیاده روی با فعال بودن GPS

با وجود تمام این ها، هواوی واچ فیت دقیقا ۴ روز با من همراهی کرد که به نظر من بسیار خوب است. حتی شرایط وقتی بهتر می شود که درباره سرعت شارژ هواوی واچ فیت صحبت کنیم.

سرعت شارژر هواوی واچ فیت

سرعت شارژر هواوی واچ فیت

شما با کابل شارژر درون جعبه این دستگاه می توانید در مدت فقط ۱۵ دقیقه تا ۵۵ درصد آن را شارژ کنید. تصویر بالا ۵۴ درصد را نشان می دهد اما تا پایان دقیقه ۱۱ ساعت ۱۱، به ۵۵ درصد رسید. خب این خیلی خوب است و تقریبا نگرانی باتری ندارید.

شارژر هواوی واچ فیت

شارژر هواوی واچ فیت

اما چه چیزی بد است؟ خب البته این موضوع مختص هواوی واچ فیت نیست و دیگر رقبا هم همین مشکل را دارند اما دلیل نمی شود که آن را ذکر نکنیم. ببینید، پورت شارژر این محصولات پوشیدنی اصلا عمومی نیست و هر کدامشان یک شارژر دارند. این سبب می شود که مثلا در مسافرت شما حتما باید کابل شارژر مخصوص هواوی واچ فیت همراه‌تان باشد (البته که شبیه به اکثر رقبای دیگر).

جمع بندی: آیا باید هواوی واچ فیت را خرید؟ 

خب در نهایت، آیا باید هواوی واچ فیت را خرید؟ تنها کسی که به این سوال می تواند پاسخ بدهد، شما هستید. باید ببینید چه فاکتورهایی برای شما اهمیت دارد و چه مقدار هزینه مالی را می خواهید برای خرید یک ساعت هوشمند اختصاص بدهید.

من هواوی واچ فیت را یک دستگاه شیک می دانم که عمر باتری خوب و شارژ سریع دارد، نمایشگر بزرگ و با قابلیت های مهم از جمله تنظیم خودکار نور و نمایشگر همیشه روشن ارایه می کند، مربی ورزشی مختصری برای شما دارد، GPS داخلی ارایه می کند، پایش خواب (و حتی چرت های بین روزی) با کیفیتی دارد، بدنه اش پلاستیکی است، رابط کاربری اش می تواند بهتر شود و کاش واچ فیس های هوشمندتر و متنوع تری می داشت.

نظر شما چیست؟ با قیمتی حدود نصف یا حتی یک سوم ساعت های هوشمند پرچمدار و البته حدود سه برابر گران تر از دستبندهای هوشمند ارزان قیمت، شما این دستگاه را انتخاب می کنید یا نه؟ دلیل شما چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

هیچوقت ساعت های هوشمند برام جذاب نبوده ولی ممنون سینا جان از بررسیت😘😘

nigc

دوست گرامی اگر نوتفیکشن با عدد همراه بود به صورت کامل و‌دقیق نمایش داده میشود؟
مورد دوم‌ آیا برای نصب واچ فیس جدید تحریم مشکلی ایجاد نمی کرد؟

nigc

هانر بند 6 که نمونه کوچک همین دسبند سلامت است به هر ترفند دور زدن تحریم امکان اضافه کردن فیس جدید امکان نداره

Milad7

خدا قوت بررسی خوب بود 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)