حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

راهنمای افزایش فضای ذخیره سازی پلی استیشن 5

نوشته

3 سال قبل | 3 دیدگاه | آموزش و راهنمایی

یکی از جالبترین ویژگیهای PS5 حافظه SSD سریع آن است؛ اما فقط با 825 گیگابایت فضای ذخیره سازی – که حدود 667 گیگابایت از آن قابل استفاده است – به سرعت پر می شود. در این مطلب قصد داریم راهنمایی در خصوص افزایش فضای ذخیره سازی پلی استیشن 5 به شما ارائه دهیم پس با ترنجی همراه باشید.

ابتدا اجازه دهید توضیحاتی در مورد تفاوت هارد دیسک های معمولی یا همان HHD با حافظه های SSD به شما ارائه دهیم.

تفاوت SSD و HHD

راهنمای افزایش فضای ذخیره سازی پلی استیشن 5

SSD (solid-state drive) سریعتر و کوچکتر از HDD (hard disc drive) است زیرا SSD از تراشه های حافظه فلش استفاده می کند و قطعات متحرک ندارد. از طرف دیگر، خواندن/نوشتن اطلاعات HDD بیشتر طول می کشد زیرا از نوار مغناطیسی استفاده می کنند و دارای قطعات متحرک داخلی است. به همین دلیل است که SSD ها معمولاً از HDD ها گرانتر هستند.

طبق گفته سونی، PS4 می تواند 1 گیگابایت داده را در 20 ثانیه دانلود کند. این در حالی است که PS5 می تواند 2 گیگابایت را در 0.27 ثانیه بارگیری کند (در شرایط عالی). به همین دلیل است که وقتی صحبت از PS5 در مقابل PS4 Pro می شود، بدون شک PS5 کنسول بهتری است. هر آنچه روی صفحه نمایشگر خود مشاهده می کنید باید رندر شود و SSD می تواند این کار را در کسری از زمان انجام دهد. حافظه های SSD زمان بارگذاری بافت های بازی را کاهش می دهند. این یکی از دلایلی است که PS5 می تواند بعضی از بازی ها را تقریباً بدون مشاهده صفحه Loading باز کند.

PS5 می تواند بلافاصله محل ذخیره شدن داده های خاص را روی یک درایو پیدا کند و هر ثانیه 5 گیگابایت از این داده ها را بخواند. اگر بخواهیم از این منظر صحبت کنیم، زمان جستجوی HDD در PS4 حدود 2 تا 50 میلی ثانیه است در نتیجه پهنای باند آن می تواند فقط 50 تا 100 مگابایت بر ثانیه باشد. این بدان معنی است که پهنای باند PS4 در بهترین حالت یک پنجاهم PS5 است!

سازگاری PS5 با SSD

راهنمای افزایش فضای ذخیره سازی پلی استیشن 5

سونی هنوز توضیح نداده است که کدام SSD ها با PS5 سازگار هستند. همانطور که در فیلم باز کردن پلی استیشن 5 دیده می شود، مادربورد این دستگاه دارای رابط M.2 با پشتیبانی از PCle 4.0 است. با این حال، این بدان معنا نیست که با تمام حافظه های SSD M.2 سازگار است. روند استفاده از فضای ذخیره سازی در پلی استیشن پیچیده تر از حالت عادی است، بنابراین تا زمانی که سونی مشخص نکند این کنسول با کدام SSD ها سازگار است، نباید از آنها استفاده کنید.

افزایش فضای ذخیره سازی PS5

بازی های PS5 در حال حاضر نمی توانند از حافظه های خارجی اجرا شوند، اما بازی های PS4 که از قابلیت Backward compatibility (پشتیبانی از بازی های PS4 در PS5) برخوردار هستند می توانند طریق حافظه های SSD یا HHD خارجی اجرا شوند. این یک گزینه عالی برای آزاد کردن فضای داخلی در کنسول شما است.

آیا اکنون می توانم یک SSD برای پلی استیشن 5 خود بخرم؟

نه. در حال حاضر پاسخ قابل قبول دیگری برای این موضوع وجود ندارد. سونی اعلام نکرده کدام SSD ها با PS5 کاملاً سازگار خواهند بود، بنابراین عملکرد هیچ یک تضمین نشده است. تا زمانی که از سونی خبر رسمی دریافت نکنیم، شما نباید نسبت به خرید حافظه SSD داخلی اقدام کنید. هیچ دلیلی وجود ندارد که پول خود را هدر دهید یا در صورت عدم موفقیت PS5 خود را از بین ببرید.

استفاده از حافظه ذخیره سازی خارجی از طریق کابل USB

شما می توانید یک حافظه ذخیره سازی SSD یا HDD اکسترنال را از طریق کابل USB به PS5 خود متصل کنید. اما نکته مهم این است که فقط می توانید بازی های PS4 که از طریق قابلیت سازگاری با عقب در PS5 اجرا می شوند را در این حافظه ها ذخیره و اجرا کنید. اگر بازی های زیادی از PS4 دارید این یک گزینه ی عالی برای افزایش فضای پلی استیشن 5 است.

نظرات و پیشنهادات شما

نظر شما در رابطه با حافظه پلی استیشن 5 چیست؟ می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Faraz

دو تا برای کلوب خریدم کلا پنج تا بازی بیشتر جا نمیگیره خیلی جاش کمه و خیلی هم باگ داره همش باگه

pooria

دوست عزیز نویسنده
Hhd غلطه و درست اون hdd نوشته میشه
مخفف هارد درایو دیسک

Milad7

مرسی آموزش 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
رضا بهرامی نیا