حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دوربین ماژولار در جدیدترین حق اختراع شیائومی دیده شد

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | اسنشال، حق اختراع، شیائومی

رقابت برای صفحه نمایش با حاشیه کمتر و تجربه صفحه نمایشی بدون ناچ نقش مهمی در بسیاری از نوآوری های اخیر شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند دارد و این تلاش ها منجر به روش های خلاقانه ای برای به دست آوردن صفحه های بزرگ تر و جذاب شده است. شیائومی نیز با این تلاش ها بیگانه نیست و آخرین حق اختراعش نیز نیم نگاهی به راه دیگری به آینده صفحه نمایش های بدون حاشیه می باشد – یک  دوربین ماژولار یا ماژول دوربین جداشونده.

دوربین ماژولار در جدیدترین حق اختراع شیائومی دیده شد

دوربین سلفی با جایگاه ضروری اش در جلوی گوشی اغلب بزرگترین مانع در سر راه ارائه نمایشگر های لبه به لبه است. همانگونه که 91Mobiles متوجه شده است شیائومی در حال تلاش برای دور زدن این مشکل است، آنها می خواهند یک ماژول دوربین قابل جابه جایی در قسمت پشتی دستگاه قرار دهند که در صورت نیاز به استفاده از دوربین سلفی، به قسمت بالایی گوشی وصل شود.

دوربین مدولار شیائومی

حق اختراع شیائومی برای دوربین ماژولار

این حق اختراع شامل تعدادی تصویر است که در آنها یک دوربین با لنز دوگانه که به وسیله آهنربا به قسمت بالایی دستگاه وصل می شود، به تصویر کشیده شده است. توضیحات حق اختراع بیان می کند که دوربین ممکن است با استفاده از فناوری های بی سیمی همچون NFC، Bluetooth، Wi-Fi و یا ترکیبی از آنها با تلفن هوشمند ارتباط برقرار کند.

البته هدف اینکار این است که نمایشگر بدون هیچگونه بریدگی، ناچ، و یا هرگونه حفره ای کاملا متعلق به پیکسل ها باشد. در حقیقت تصاویر حق اختراع دوربین ماژولار شیائومی یک نمایشگر تمام صفحه را نشان می دهد، دستاوردی که معمولا به آسانی به دست نمی آید. این نوع دوربین مغناطیسی اولین نمونه در نوع خود نیست. موتورولا در همکاری با Hasselband در سال 2016 Moto Mod مغناطیسی را عرضه کرد، که میتوانست تجربه ی زوم ده برابری اپتیکال را با کیفیتی متوسط و نرم افزاری پر از باگ ارائه دهد.

علاوه بر آن Essential Phone نیز یک دوربین 360 درجه داشت که از طریق دو پین فلزی متصل می شد. البته این یکی از دو اکسسوری مغناطیسی عرضه شده برای آن دستگاه بخت برگشته بود.

ایسوس زنفون 6

ایسوس زنفون 6

البته حق اختراع شیائومی از این نظر متفاوت است که ماژول مورد نظر دیگر یک وسیله جانبی نیست بلکه دوربین اصلی گوشی هست، و همین قصه را عوض می کند. این ایده بیشتر شبیه تلاش های ایسوس Zenfone 6 و 7  است که یک دوربین لولایی فانتزی را ارائه می داد و یا سامسونگ گلکسی A80 که با کشیدن صفحه نمایشش به سمت پایین می توانستید ماژول دوربین را بچرخانید. همانند این گوشی های هوشمند استفاده از دوربین عقب به عنوان دوربین سلفی می تواند منجر به عکس های سلفی با کیفیت برتر شود.

این فناوری جسورانه دوربین ماژولار امکانات متعددی را به همراه دارد، اما سوالات مهمی نیز باقی می ماند. آیا ارتباطات بی سیم دوربین آنقدر سریع عمل می کند که شاهد لگ و تاخیر نباشیم؟ حسگر تصویر تعبیه شده در یک ماژول کوچک تا چه اندازه می تواند بزرگ باشد؟ اگر این ماژول بیفتد یا گم شود چه؟ اینها مشکلاتی هستند که شیائومی باید برای پا گرفتن تکنولوژی نوپای خود آنها را برطرف کند.

سامسونگ گلکسی A80

سامسونگ گلکسی A80

شاید بزرگترین احتمال: آیا این گوشی قادر به ارائه دوربین ماژولار قابل تنظیم خواهد بود؟ مثلا برای یک عکاس پیشرفته یک لنز با زاویه دید عریض عرضه کند ولی برای افرادی که فکر نمی کنند احتیاجی به هزینه اضافی باشد، یک دوربین معمولی عرضه شود. تلفن های هوشمند ماژولار هرگز آنچنان مورد توجه قرار نگرفته اند (البته نه به خاطر کم بودن تلاش ها در این بخش – Google Ara  و LG G5 را یادتان هست؟)، اما اگر شیائومی بتواند موفق شود، می توان از آن به عنوان یک پیشرفت هیجان انگیز در صنعت گوشی های هوشمند نام برد، خریداران که جای خود دارند.

طبق پایگاه داده آنلاین سازمان جهانی مالکیت معنوی (فکری)، شیائومی حداقل شش ماه پیش برای ثبت این حق اختراع اقدام کرده است.  همچنین همین حق اختراع را در آمریکا، چین، کره جنوبی، اروپا و دیگر مناطق در هفته های اخیر ثبت کرده است، بنابراین ممکن است در ماه ها یا سال های آینده شاهد به واقعیت تبدیل شدن این گوشی باشیم.

البته در حال حاضر این اتفاق حتی نزدیک به واقعیت نیز نیست. اگر شیائومی هر کانسپتی که حق اختراعش را ثبت کرده بود به بازار عرضه می کرد، بازار گوشی های هوشمند جای بسیار عجیب تری میشد. به هر حال این حق اختراع برداشت جالب دیگری از شرکتی است که به جابه جاکردن مرزها ادامه می دهد و بهتر است نیم نگاهی به آن داشته باشیم.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
m.b

تقریباً یه طرح از پیش شکست خورده دیگه…

Mahdi

این همه طرح ثبت می کنید دریغ از استفاده

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد